I ett rum utan speglar står tre smarta killar på rad efter varandra med näsorna åt samma håll. Äh, den är för gammal. Den kan alla... =) Som min gamla om prästens ålder,då säger många det går inte att lösa,Men det gör det. Har inte hört den innan får väl försöka den :-)Ännu en gammal nöt från ett gammalt nöt ;-)
Dom vet att det finns 5 hattar 2 vita 3 röda.
En fjärde man kommer in i rummet och närmar sig bakifrån sätter på dom varsin hatt.
Sen frågar han den som står längst bak "vad har du för färg på din hatt" ? "Vet inte" blir svaret
Samma fråga till han som står i mitten samma svar "Vet inte"
Slutligen frågar han den främsta som står med näsan mot väggen.
Den killen svara direkt rätt på vad han har för färg. Fråga till dig
Vad hade han för färg och hur kunde han veta det ?Sv: Ännu en gammal nöt från ett gammalt nöt ;-)
Min gamle Professor Produkt och Professor Summa är roligare då. Och det roligaste är när folk blir förbannade och säger att det är omöjligt att lösa. Sv:Ännu en gammal nöt från ett gammalt nöt ;-)
Vill Ni impa på kompisar kan Ni träna på mitt uppskick Magisk kvadrat
Programarkivet:Magisk Kvadrat kör en 7 * 7 kvadrat och fortsätt med en 11 * 11Sv: Ännu en gammal nöt från ett gammalt nöt ;-)
Den första hade vetat sin färg om både framför honom hade vita
Den andra hade vetat sin färg om den framför honom om han har vit för då måste han ha röd annars hade #1 vetat vilken färg han har
Den sista kan då genom uteslutning lista ut att han måste ha haft röd :-)