Gjorde ett impulsköp på en ny mobil idag. (Jag är galen) Anlednig till att du skall ladda batteiet 14 första gången är för att batteriet skall bli fullt.Varför då detta ju för att batteriet skall vetta vad dom är FULLT. Om du bara laddar det lite varge gång kommer batteriet att ha sin full-nivå där, vilket gör att batteriet vara kortare tid. Det Joakim säger var väl det som gällde med gamla typer av battier (tex NiCd och NiMh) men eftersom du har ett LiIon-battier så behöver du inte bry dig. Så du kan lugnt börja använda din telefon nu och sen är det bara att ladda batteriet som du vill, vare sig det blir 5 min eller 8 tim i stöten. Okej, nu har vi två bud... =) Thomas Roman har rätt det är gammla batterier som det gäller dom nya är mindre känsliga <b>Men va fan säger de att jag ska ladda det så länge för, det är det jag tycker är så skumt...?</b> Jojo, det där vet jag hyfsat väl. Men varför säger de till mig att jag ska ladda det i 15 timmar när de vet att det är ett NiIon-batteri? Jaha, ja du... du som programmerare borde väl veta att folk i allmänhet är dumma i huvudet? =) Ja, det är väl så... =)Batteriet på ny mobil
Snubben i affären påstod att man skulle ladda den minst 15 timmar först, men jag är så ivrig att få igång mackapären så jag vill inte vänta för länge i onödan... =)
Sen läste jag i både Vodafones och Ericssons manualer att man skulle ladda den 4 timmar första gången. Har just nu laddat den i 5 timmar. Vågar jag starta den?
Har vi någon mobiltelefonexpert på forumet?
Det är en Sony Ericsson F500i.Sv: Batteriet på ny mobil
Så ett tips ladda alltid batteriet fullt första gången och sedan skall du köra slut på mobile.Och med det menar jag du skall ha på den tills den sänger av sig själv.Då skall du ladda den igen men denna gången det som står i manualen(mobil brukar lysa när den är klar). Även detta för att batteriet skall veta var min nivå ligger. ladda inte mobiel när den är på för maxial längd på batteriet.
Detta är för maximal längd på batteriet.Det är ingen fara att starta den innan men det påvärkar batteriets livslängd.Sv: Batteriet på ny mobil
ThomasSv:Batteriet på ny mobil
Det Joakim säger har jag också hört, och också att det gällde de äldre typerna av batterier.
Men va fan säger de att jag ska ladda det så länge för, det är det jag tycker är så skumt...?
Hur som helst kanske jag får ta och lägga mig snart, och då har det ändå gått 15 timmar när jag vaknar imorrn...Sv:Batteriet på ny mobil
Sv: Batteriet på ny mobil
I NiCd- och NiMh-batterier bildas det kristaller vid laddningen och det skapar ett typ av "minne". Laddar man batteriet halvfullt flera gånger så kommer maxkapaciteten att hamna vid halva kapaciteten istället för hela.
Laddar man extremt länge dom första gångerna så skapas kristallerna vid fullt läge istället och därmed får man full kapacitet.
Sv: Batteriet på ny mobil
Det beror nog helt enkelt på att det var så förut med batterierna och då tror dom att det är så nu också.
Nåväl, jag väntade tiden ut, och den funkar galant.