Jag och tjejen åt utgågna chips igår kväll - magarna svullnade upp som fan. Hur som helst så skojade jag med henne och sa att det såg ut som hon var gravid. Sen tjötade vi lite om sånt där, och så nämnde hon en sak som jag har hört så många gånger förr: P-Piller är 98% effektiva, det kan bli barn i 2% av fallen. (Hon nämnde sin kompis som har fått barn fastän hon har tagit p-piller.) Det är inte bara något dom har kommit fram till vid någon stor medicinsk undersökning någon gång i tiden och som läkemedelsföretagen håller fast vid att skriva ut för att slippa att bli stämda när medicinen inte funkar som den ska? Vad jag minns från sex och samlevnads lektionerna i 9:an: <b>>Den där studien är gjord på ett antal folk man följt under 1 år. Dvs 2% blir gravida om året trots att de äter p-piller. 10% blir gravida när man använder kondom.</b>P-Piller och Procent?
Vad fan menar man med den siffran?
Knappast 98% av "tillfällena", för då krävs det ju bara ln(0.5)/ln(0.98)=35 tillfällen för att ha mer än 50% risk.
Menar man 98% av alla personer?
Så 2% av befolkningen är alltså helt oemottaglig för p-piller?
Gäller det alla p-piller (för de 2% funkar inget), eller är det i genomsnitt 98% av alla?
Jävligt skum siffra det där... någon som vet?Sv: P-Piller och Procent?
Sen att det aldrig blir helt 100% säkert så länge man har sex är ju något man får acceptera.Sv: P-Piller och Procent?
Den där studien är gjord på ett antal folk man följt under 1 år. Dvs 2% blir gravida om året trots att de äter p-piller. 10% blir gravida när man använder kondom. Effektivast var (nu kan jag vara helt ute och cykla, var ruggit länge sen) spiral med under 1%.
Kan också tilläggas att procenttalen är högre för unga par än för äldre.Sv:P-Piller och Procent?
Hmm... då krävs det 34 års umgänge innan det blir något barn trots att man käkar p-piller alltså.
Sen (iofs inte det vi pratar om egentligen) har jag aldrig sett de siffrorna ni säger nu. Snarare kondom 99%, p-piller 95-98%, de andra (spiral etc.) 80%, avbrutet samlag typ 50-60%.