Det här är första delen av tre i en följetong av hur min dator förmodligen blev rensad för första gången på 3 år. Del 2 och 3 kommer sannolikt snart. Om du har partionerat 160 disken med fdisk skall partionerna logga kvar på 160 disken. <b>Och skulle det gå att sätta in den i en annan dator med winxp? </b> Den är partitionerad med winxp:s inbyggda partitioneringsprogram och det är två NTFS-hårddiskar. <b>Det ni säger är alltså att jag utan problem kan sätta i den i vilken annan dator som helst som fixar NTFS och datorn förstår att det är två partitioner och hela köret?</b>Jävla meck med winxp - del 1 (Hur funkar partitioner?)
Nåväl; min dator har fått mer och mer skräp installerat, och funkat värre och värre. Jag har pga jobbiga ominstallationer inte velat rensa datorn, men det börjar gå åt det hållet. Jag börjar med den enklaste delen, så får vi se hur det går...
Jag har en hårddisk på 80GB, och en på 160GB. Den på 160 har jag delat upp i två partitioner på vardera 80. I efterhand har jag insett att jag kanske inte har så stor nytta av denna partitionering, men vad gör man...?
Hur som helst. Låt säga att jag flyttar över allt jag vill spara till 160GB-hårddisken. Kan jag då rensa C: och utan problem använda den gamla 160 efteråt - trots partitioneringen?
Och skulle det gå att sätta in den i en annan dator med winxp?
Samma med Linux?Sv: Jävla meck med winxp - del 1 (Hur funkar partitioner?)
Har med en partionerad disk.Brukar dra ut IDE-kabbln när jag formaterar C: försäkerhets skull.Sv:Jävla meck med winxp - del 1 (Hur funkar partitioner?)
Det är inga problem att göra som du tänkt. 160 HD kommer att heta D och E
när det redan finns en bootbar C.
OBS ! Använd <b>Guiden överför filer och inställningar</b> när du flyttar över
det du vill rädda från din gamla C.
160 HD:n skall vara "jumpad" som Slave (vilket den förmodligen redan är)
160 HD:n kan kopplas på samma IDE kabel som Master (C:) den skall
kopplas på halvägs IDE kontakten slutändan skall sitta i Master.
Den rödmarkerade sidan på IDE bandkabeln skall vara vänd mot strömmatningen.
Man kan vända fel på vissa HD typer.Sv:Jävla meck med winxp - del 1 (Hur funkar partitioner?)
Det ni säger är alltså att jag utan problem kan sätta i den i vilken annan dator som helst som fixar NTFS och datorn förstår att det är två partitioner och hela köret?
I så fall kan jag gå vidare och försöka göra något slags sista dödsryck... =)Sv: Jävla meck med winxp - del 1 (Hur funkar partitioner?)
Det är inga problem alls.
Thomas