Den 1 juli kom det väl en lag som sa att man tex inte får ha olika priser för tjejer och killar? Den bör väl även gälla olika åldersgränser? Kolla med Vikingline, det kan ju vara så att de inte har uppdaterat informationen på sin sida. Ja jag har kollat upp det med dom och det var 23 för killar och 20 för tjejer som gällde. Sen fanns det en del undantag som tex att man var gift med en som var minst 23, då fick man åka med osv. Men det hjälper inte mig... Du reser väll från sverigr? <b>Kanke kan bli problem på hemvägen då du är på finskt vatten men dom kan ju knappas slänga dig över bord :D Nu har jag fått svar från Viking Line angående lagen. Hmm... nu vet jag inte om jag har blivit senil eller nått, men var det inte i den här tråden jag fick kontaktinfo till jämställdhetsministern Jens Orback? Länsstyrelsen borde det vara.Det är ju deras uppgift att se till att lagen efterlevs eller vad det nu heter.Jämställdhet?
Vad är det för lagar som gäller på färjor?
Anledningen till att jag frågar är för att jag hittade en intressant rockkryssning (http://www.vikingline.se/pagesSE/cinderellaErbjudandeHellacopters.asp) som jag vill åka på. Men tack vare deras regler och att jag är kille så kan jag inte åka då man måste vara 23 år. Hade jag varit tjej så hade jag kunnat åka eftersom dom klarar sig med 20 år.
Mer info om deras åldersgränser: http://www.vikingline.se/Bokning/kryssningsbokning_info.htm
ThomasSv: Jämställdhet?
//Anna-KarinSv:Jämställdhet?
Om du gör det så är det väll svnsklag som gäller då du är på svenskt vatten.
Kanke kan bli problem på hemvägen då du är på finskt vatten men dom kan ju knappas slänga dig över bord :DSv:Jämställdhet?
</b>
Slänga honom överbord gör de inte, däremot kanske de slänger av honom i hamnen när de vänder och ber honom ta sig hem till sverige på nåt annat sätt... ;-) Sv: Jämställdhet?
<info>
Hej Thomas.
"Vi på Viking Line har alltid kundens bästa i vårt intresse. Vår mångåriga erfarenhet av kryssningstrafik har format de nuvarande åldersgränserna som generellt sett är lika för män och kvinnor. Vi har dock några undantag som baseras på våra erfarenheter av att kvinnor tenderar till bidra till en lugnare stämning ombord. Dessa erfarenheter har resulterat i att vårt kryssningsfartyg m/s Cinderella samt våra helgavgångar till Åbo och Helsingfors har separata regler. Denna tillämpning ges stöd i paragraf 9 i den nya lagtexten avseende förbud mot diskriminering (2003:307)"
</info>
Hmm igen... det står att det ska vara 23 svar i tråden men jag ser bara 10... är det nån som börjar censurera i forumet helt plötsligt?
Hur som helst, Jens Orback säger att varken regeringen eller ett enskilt statsråd har rätt att lägg sig i enskilda mål och ärenden, så han kunde inte kommentera mitt specifika fall.
Vart ska man vända sig då?
ThomasSv:Jämställdhet?
Det var jag som skicka adressen till Jens Orback.