Jag funderar mycket på vad som kan göras bättre, tas bort, ändras eller läggas till. Men en persons tankar är inte många. Vad tycker just du om pellesoft - bra som dåliga tankar. Ideer, tips, förslag eller liknande. Det vore roligt om just DU kunde kommentera vad du tycker. Hej, Forumet är den springande punkten på Pellesoft tycker jag. Har fått ovärdelig hjälp här. Just nu är det forumet som är min källa att ösa ur, eftersom jag har haft oturen att få jobb så blir det inte så mycket chattande, utan det blir mest att jag skummar forumet när/om jag är på jakt efter kod. Angående forumet tycker jag det vore bra att lista även vem som gjort den senast postningen, tycker nästan detta är viktigare än vem som skapade tråden. Nu låter jag säkert lite gnällig, men du vill ju veta vad som kan göras bättre :) <b>>Säkrare inloggning, dagens inloggning är rent ut sagt värdelös säkerhetsmässigt. Eftersom du inte blockerar ip-nummer med fler än x-antal felaktiga inloggningsförsök är det inget svårt att hitta giltiga lösenord. </b> - Som någon skrev; Inloggningen är riktigt dålig. Förstår inte hur du tänkte när du gjorde den :/ <b>>Säkrare inloggning, dagens inloggning är rent ut sagt värdelös säkerhetsmässigt. Eftersom du inte blockerar ip-nummer med fler än x-antal felaktiga inloggningsförsök är det inget svårt att hitta giltiga lösenord. <b>- När man läser en tråd kan man inte se vilken "katergori"/grupp den tillhör. Är ju enkelt fixat genom att lägga till kategorins namn före trådens högt upp på sidan.</b> Fixa alla fel i "Rapportera fel" innan du gör nya funktioner. Skulle vara trevligt om man kunde få artiklarna som pdf:er, jobbigt att sitta och läsa längre html dokument... +Forumet är hellt klart BÄST. Får sanbb hjälp när man behöver det. Hej Pelle och tack för mig veterligt Sveriges bästa progg-site! (ända?) <b>Visualbasic.net står inte alltid med bland de övriga rubrikerna</b> iMail... Med tanke på hur lite folk det är på chatten.. Kanske kan flytta den till IRC? Då skulle i alla fall jag idla där oftare :) Jag tycker att man skulle kunna gå direkt till forumet. Som det är nu måste jag gå via startsidan för att bli automatiskt inloggad. >Jag tycker att man skulle kunna gå direkt till forumet. Som det är nu måste jag gå via startsidan för att bli automatiskt inloggad. Härligt att det kommer in en massa synpunkter. Jag tänker sammanställa dessa sedan, vissa måste jag kommentera, andra kan göras något av. <b>När det gäller forumet är syftet att sökmotorerna skall få komma in där, därav ingen automatisk inloggning.</b> Gammal tråd men jag aktiverar den igen med anledning att några av dessa ändringar kvarstår och några har gjorts. Tjena Pelle, mycket bra tänkt! Låter som ett bra förslag. Att stuva om forumen går att göra men är lite trixigt för jag måste ta och ersätta alla trådar också om de slås samman - men det har gjorts förr så allt går. Att lägga till forum är inga som helst problem, men det har ni säkert märkt :) <b>"Att lägga till forum är inga som helst problem, men det har ni säkert märkt :)"</b> Om vi kan hålla det till "gruppnamn" och poster under dessa (som idag) så vore det bättre. Började läsa tråden i tron om att du (Pelle) hade tänk ta tag i sidan och fixa till det som är knasigt här på Pellesoft. Jag blev rätt förvånad när jag plötsligt hittade ett inlägg från mig själv, skrivit för två år sedan. <b>Det handlade bl.a. om inloggningen. Inloggningen här är ju under all kritik. Varje gång datorn har tappat min inloggning måste jag öppna mailen och söka reda på mailet med inloggningen.</b> Eller varför inte minska ordentligt till något i denna stilen:Tyck till om pellesoft!
Man får vara hur vild som helst i tyckandet - ju fler som spånar, desto bättre.Sv: Tyck till om pellesoft!
det enda jag tycker saknas när jag tänker efter
är en funktion för att kunna citera lättare i forumet.
För tillfället finns det väl ingen alls?Sv: Tyck till om pellesoft!
Jag läser också artiklar i mitt sökande på kunskap vilket också gett mig viss hjälp i vissa situationer.
Jag ser fram emot projektrummet som jag hoppas blir av. Det vore kul att kunna arbeta i team med andra Pellesoftare och färdigställa projekt som annars hamnar på hyllan och dammar igen.Sv: Tyck till om pellesoft!
Artiklarna är bra, det finns massor att ösa ur där.
Projektrummet låter intressant då jag har en del projekt som ligger som aldrig blir klara pga tids och motivationsbrist.
//Anna-KarinSv: Tyck till om pellesoft!
En grej som var uppe för ett tag sen var kommentarer till programarkivet som jag fortfarande tycker är en bra idé. Både kul att se vad andra tycker om det man gjort och att andra kan se om det är värt att ladda ner (betygsättning säger inte så mycket). Liknande det i artikel-sidan vore kalas! :)
Den lilla "agenten" som refreshas hela tiden för att kunna ge info om vad som händer är häftig men generar ett irriterande ljud varje gång den laddas om (xp). Vore bra om man kunde stänga av den (kanske man redan kan..?).
Förutom dessa grejjer tycker jag det är en kalassida!
Mvh
Peter IlisSv: Tyck till om pellesoft!
- Säkrare inloggning, dagens inloggning är rent ut sagt värdelös säkerhetsmässigt. Eftersom du inte blockerar ip-nummer med fler än x-antal felaktiga inloggningsförsök är det inget svårt att hitta giltiga lösenord.
- Unik användaridentitet. Alias ska vara unika, nu är det flera med samma namn och det är inte så kul när man inte kan se skillnad. Dessutom är det enkelt att uppge sig för att vara någon annan.
- Dynamisk bredd på sidan. Jag vill själv kunna bestämma bredden på mitt webläsarfönster utan att behöva scrolla i sidled eller ha ett stort tomt utrymme.
- Som någon annan redan har påpekat är det lämpligt att följa den doctype som man angett...
/JohanSv:Tyck till om pellesoft!
Och den varianten funkar ju inte heller, det är hyfsat lätt att lösa ändå, om man känner för det...
Fixa en ordentlig - användarnamn, lösenord man väljer själv.
Du kan göra det i tre steg:
1. Kräv att folk anger användarnamn. Efter en månad går det ut mail om att "icke registrerade åker ut". Efter ytterligare en månad så gör de det.
2. Samma sak med nya lösenord.
3. Inför själva ändringen.Sv: Tyck till om pellesoft!
- När man läser en tråd kan man inte se vilken "katergori"/grupp den tillhör. Är ju enkelt fixat genom att lägga till kategorins namn före trådens högt upp på sidan.
- När man skall skapa en ny tråd hade det varit bra om den gruppen man läser hade varit förvald. Dvs. Läser jag C#-gruppen så vill jag att c# skall vara markerat när jag vill göra ett nytt inlägg.
- Möjlighet att filtrera bort inlägg/trådar skapade av vissa användare. Detta då det tyvärr finns personer som använder forumet som sin egen lilla klagomur.
- Aktiviteter/Kalendern kunde innehålal mer "händelser". Computer Sweden är ju en bra källa till att hitta denna info.
- Möjlighet att välja vilka grupper som skall synas på första forumsidan (Eller var detta en bonusmedlem-funktion)?Sv: Tyck till om pellesoft!
Och den varianten funkar ju inte heller, det är hyfsat lätt att lösa ändå, om man känner för det... </b>
Givetvis menade jag inte att det löste hela "säkerhetsproblemet", men ju fler "spärrar" man lägger till, desto svårare blir det. En förutsättning är att man har mer än en "komponent" för verifiering. T.ex. användarnamn/lösenord i kombination med lösenord.
/JohanSv:Tyck till om pellesoft!
Jo, det finns i högerspalten, men det är helt ologiskt och man tar för givet att den informationen ska finnas ovanför själva inlägget. Jag tycker att det känns som att informationen till höger inte hör till inlägget.
/JohanSv: Tyck till om pellesoft!
ThomasSv: Tyck till om pellesoft!
Sv: Tyck till om pellesoft!
+Kunna se ej besvarade inlägg.Detta gör att man lättare kan se vilka som kan behöva hjälp.
+Chatten är bra.tyvär är det inte så mycket fork där nu för tiden.
-Att agenten följer med till andra sidor. Den borde känna av om man är kvar på pellesoft eller ej.
-Fixa javascriptfelet i agenten så den inte uppdatera typ 1 gång/sec. Vilket gör det näst intill omöjligt att kopiera större textmassor på sidor. Hörde att det skulle var 15 sec. uppdaterings intervall låter bra det.Sv: Tyck till om pellesoft!
Håller med övriga om att forumet är site:ens nerv.
Tyvärr är den lite buggig ibland. Visualbasic.net står inte alltid med
bland de övriga rubrikerna utan man får ofta plocka fram den ur
Treeview:n till höger. Håller med Peter Ilis om att de vore kul om man kunde
ge/få kommentarer i programarkivet.
Tjosan!Sv:Tyck till om pellesoft!
På översiktssidan så visas dom meddelande som har postats/ändrats inom X dagar (3 dagar är standard). Finns det bara äldre meddelanden så finns alltså inget att visa och då visas heller inte forumnamnet.
Du kan gå till fliken Inställningar och ändra antalet dagar som gäller om du vill visa fler meddelanden.
ThomasSv: Tyck till om pellesoft!
Fattar fortfarande inte hur man gör :-S
Sedan försökte jag sponsra med faktura, det gick inte.Sv: Tyck till om pellesoft!
Och som någon annan redan föreslagit, att kunna se vem som skrev sista posten i en tråd.
Tack för mig :)
/RickardSv: Tyck till om pellesoft!
Sv:Tyck till om pellesoft!
Precis, vore trevligt om man kunde göra vettiga länkar till saker :)Sv: Tyck till om pellesoft!
När det gäller forumet är syftet att sökmotorerna skall få komma in där, därav ingen automatisk inloggning. Men det kanske går att fixa det i alla fall, får kolla. Jag återkommer med fler svar sen och ser fram emot fler synpunkter, tips och så.
Om man vill sponsra via faktura, skicka ett vanligt mail till mig med faktureringsadress och belopp. Skall man köpa via shoppen, surfa och logga in på https://www.pellesoft.se istället, då strular det inte.
Tack på förhand!Sv:Tyck till om pellesoft!
Det normala är att man tillåts läsa utan att vara inloggad, men att inloggning krävs för att få skriva.Sv: Tyck till om pellesoft!
Är det något mer ni funderat på som ni vill ha ändrat sen vi diskuterade detta sist?Sv:Tyck till om pellesoft!
Jag kan tycka att forumen är lite överlappande och inte alltid heltäckande, samt att andra forum känns som att deras bäst-före-datum har gått ut. Många känns rätt så "döda" idag.
T ex anser jag att "Programspråk - Visual Basic - allmänt", "Programspråk - Visual Basic - Nybörjare" samt alla VB-sektioner överlappar för mycket. Att VB6 har drygt 10 olika forum känns onödigt idag.
Så länge det finns en ordentlig sökfunktion tycker jag inte det behövs separata forum för t ex Commerce/Exchange/BizTalk, det borde räcka med en för övriga Microsofts serverprogramvaror (exkluderat SQL-server som är ett stort område) etc.
Det kanske inte är en jätteviktig fråga, men det känns som att det behövs en översyn och en ny gruppering av forumen. Då blir det också lättare att placera nya inlägg rätt redan från början.
Inlägg i forum som tas bort kan flyttas till ett annat lämpligt forum så att de fortfarande går att söka på. Eventuellt kan de gamla forumen ligga kvar men låsas för nya inlägg, men ändå vara synliga för de som vill se dem.
Jag har inte funderat igenom detta så väldigt noga, men knåpade ändå ihop ett embryo till en ny forumindelning (ca 30 forum mot nuvarande runt 70?) där det dock saknas några forum, som sagt, ett embryo. Denna är dock gjord helt utan hänsyns till eventuell statistik, kanske är vissa forum mer levande än jag tror eftersom jag inte läser dom.
Programmering
Microsoft .Net
Programspråk
C#
VB.Net
C++
Övriga
Tekniker
ASP.Net 1.0
ASP.Net 2.0
WinForms
Framework
Compact framework
Övriga
Övrigt
Övriga programspråk
Visual Basic 6
C++
Delphi
Java
Övriga
Generell
Scripting (HTML/Css/Javascript/PHP etc)
Grafik/Spel
Arkitektur
Övrigt
Databaser
Server
Microsoft SQL-Server/MSDE/SQL Express
Microsoft Access
MySQL
Övriga
SQL
Operativsystem
Microsoft Windows
Vista
Windows XP
Windows Server 2003
Övriga
Linux
... (inte mitt område)
...
Övriga
Programvaror
Microsoft Office
Microsoft övriga
Linux/Unix
Övriga
Övriga forum
Skrivklåda
...
I framtiden kan det ju eventuellt vara aktuellt med WPF, Silverfisk(ööh, silverlight var det visst) och dylikt, men den dagen den sorgen.. går säkert enkelt att sätta till nya vid behov..Sv:Tyck till om pellesoft!
:-)
Det blir ju så (naturligt) efter en massa år att det blir rörigt om man bara lägger till och lägger till utan att då och då rensa och strukturera om, det är ju svårt att komma ifrån. Jag tycker att antalet forum skall hållas nere, t ex genom att under varje kategori (se mitt förslag ovan) ha en "Övrigt" där udda frågor hamnar, så slipper man ha en massa smala forum som dör ut lika snabbt som tekniken i fråga. Som sagt, med en bra sökfunktion så försvinner behovet av alltför smala forum.
Hoppas det går att lösa rent tekniskt, utan allt för mycket jobb.Sv:Tyck till om pellesoft!
Det jag har större problem med är att få plats med 4 nivåer trädstruktur i högermarginalen. Det kan tänkas att jag annars måste flytta den navigeringen i så fall till exempelvis översektionen på forumet och då tar den för hög bit på sidan som jag inte riktigt gillar. Redan nu är halva sidan upptagen innan något inlägg visas.Sv: Tyck till om pellesoft!
Det handlade bl.a. om inloggningen. Inloggningen här är ju under all kritik. Varje gång datorn har tappat min inloggning måste jag öppna mailen och söka reda på mailet med inloggningen.
Jag har aldrig sett någon annan som använder samma sätt som här.
Hur svårt kan det vara att fixa till ordentlig inloggning där användaren själv får välja användarnamn och lösenord?Sv:Tyck till om pellesoft!
Sen det faktum att det räcker med att skriva in de fem tecknen i lösenordet är ju också ganska "speciellt" (och inte direkt säkert...)Sv: Tyck till om pellesoft!
Microsoft .Net
Visual Basic 6
C++
Delphi
Java
ASP 3
Databaser
Operativsystem Windows
Operativsystem Linux
Microsoft Office
Skrivklåda
Har säkert missat något viktigt, men ni förstår nog ungefär vad jag menar.
/Johan