Vad anser ni om kursplanen för Webbdesign på gymnasiet? Fokuserar den på rätt saker? > <b>Vad anser ni om kursplanen för Webbdesign på gymnasiet? Fokuserar den på rätt saker?</b> <b>Varför undrar du? Har du fått ett uppdrag om att skriva om den?</b> Raderade mitt inlägg då jag upptäckte att jag inte läste frågan ordentligt... :P Att få MVG på gymnasiet är för enkelt i Webbdesign, alla jag känner har fått det inkl. min bror och jag tyckte väl inte det var så jätte bra sidor (eller min brorsas var ganska bra)... Det där handlar egentligen om hur lärarna tolkar betygskriterierna. Samtidigt tyder det kanske på för otydliga kriterier. Kan det vara så att elever som är duktigare än läraren får MVG? Själv gav jag ingen elev MVG i Webbdesign när jag undervisade i Jokkmokk; bara G och VG. <b>Själv gav jag ingen elev MVG i Webbdesign när jag undervisade i Jokkmokk; bara G och VG.</b> <b>Vad anser du att eleverna ska kunna innan dom ska få MVG?</b> Gick på InternetTeknik A på högskolan i Jönköping. Det kan iofs vara intressant med andra tankar kring webbdesignstudier, men Carsten, detta hade väl inte särskilt mycket med kursplanen för webbdesign på gymnasiet att göra? Nja vi började snacka om om hur man lär ut och det var bara det jag ville förmedla. Hej Per. Mycket bra inlägg, Stefan! <b>Men om det står att "eleven skall kunna", får man väl egentligen inte strunta i det?</b> Den kursen på Högskolan jag gick på (Internetteknik) nämne inte en enda gång om Validering mot hemsidor och CSS. "Eleven utför sina arbetsuppgifter på ett närmast yrkesmässigt sätt." <b>Den kursen på Högskolan jag gick på (Internetteknik) nämne inte en enda gång om Validering mot hemsidor och CSS.</b> Har fått mer information. > ...med avseende på text, ljud och form... Jag vet inte om det skulle vara acceptabelt att ha så specifika formuleringar i en kursplan, men visst vore det önskvärt.Kursplanen för webbdesign
http://www3.skolverket.se/ki03/info.aspx?infotyp=5&skolform=21&sprak=sv&id=2953&ar=0405&extraid=&valtyp=&sel=&txt=
Synpunkter, tack!Sv: Kursplanen för webbdesign
> <b>Synpunkter, tack!</b>
Varför undrar du? Har du fått ett uppdrag om att skriva om den?Sv:Kursplanen för webbdesign
Jag stör mig på den och vill försöka påverka dem som kan bestämmer kursplanens innehåll och formulering. För detta söker jag stöd hos andra.
Vad anser ni om kravet på att eleven skall kunna skapa video- och ljudobjekt samt animationer? Hör det hemma i ämnet Datorteknik som kursen Webbdesign tillhör?Sv: Kursplanen för webbdesign
Sv:Kursplanen för webbdesign
Sen så borde man få betyg efter kod också, inte bara hur sidorna ser ut som det är idag (??)
/mSv: Kursplanen för webbdesign
Sv:Kursplanen för webbdesign
Vad anser du att eleverna ska kunna innan dom ska få MVG? Jag håller med om att dom inte ska behöva kunna skapa bilder/ljud/video men däremot hur man lägger in det. Möjligtvis hur man skapar bilder, det är trots allt ett väldigt vanligt inslag i dom flesta sidor.
Vad jag däremot anser är lite är att dom ska ta hänsyn till etik. Det borde bara vara rena fakta man ska kunna som påverkar betyget.
ThomasSv: Kursplanen för webbdesign
De bör kunna alla delar väl och någon del (HTML, grafik, vad man nu tar med) särskilt väl.
<b>Jag håller med om att dom inte ska behöva kunna skapa bilder/ljud/video men däremot hur man lägger in det. Möjligtvis hur man skapar bilder, det är trots allt ett väldigt vanligt inslag i dom flesta sidor.</b>
Precis vad jag tycker. Men enligt dagens kursplanen måste eleverna kunna skapa såväl video och ljud t.o.m. för att få G.
Gissa vilken grupp som utvecklar kursplanen för Webbdesign. Samma som håller på med Multimedia! Inte konstigt att kursplanen ser ut som den gör. Dock tror jag att många lärare bryter mot kursplanen och skippar dessa delar. Det finns så många andra områden som skulle kunna vara lämpliga för t.ex. de programmeringsintresserade eleverna: serverskript (PHP, ASP), klientskript (JavaScript), hur protokollet HTTP och webbservrar fungerar, ...
<b>Vad jag däremot anser är lite är att dom ska ta hänsyn till etik. Det borde bara vara rena fakta man ska kunna som påverkar betyget. </b>
Jag förstod inte riktigt vad du menade här.Sv:Kursplanen för webbdesign
Tog upp en massa och den del var intressant och en del kunde man redan
Gick kursen för att få på papper det jag hade självlärt mig.
En viktig del är att hur läraren är.
Är det en lärare som bara rablar på så blir man rätt utråkad och risken att man inte hör allt för man blir väldigt trött.
De lärare som är lite sponana och kommer in med lite humor är bättre får då lyssnar man mycket och skrattar lite imellan och det blev bättre.
Hade några sådan lärare när jag gick ett program på högskolan.
Man kommer lättare ihåg de lektionernaSv: Kursplanen för webbdesign
Sv:Kursplanen för webbdesign
Hur bra en kursplan så hänger det på läraren :)Sv:Kursplanen för webbdesign
Som "gammal" gymnasie/komvuxlärare så förstår jag vad du menar. Det finns fler exempel på kursplaner som verkar vara skrivna helt utan att personen som skrivit dom har någon som helst uppfattning om vad ämnet egentligen innehåller... Webbdesign är bara ett i mängden tyvärr...
De verkar i vissa fall som om de beslutande på Skolverket har tänkt "Oj... Webbdesign är nåt som vi borde ha med i vårt utbud. Nisse, kan du skriva ett förslag på vad vi skall ha med i kursplanen... du sitter ju och surfar på Internet hela dagarna." (ironi)
För att lösa det temporärt kan man ju som utbildningsanordnare skapa en anpassad kursplan... fast då försvinner ju idén med de gymnasiala kursplanerna... då tanken är att det inte skall vara någon skillnad om man läser "samma" kurs i Gnosjö eller i Jokkmokk...
Sen att man skall måsta läsa om ljud och video bara för att kursplanen säger det... det beror väl mer på hur läraren engagerar sig i kursen... jag menar man har ju viss frihet som lärare också att anpassa sin kurs...
Har ni någon representant för CFL på er skola? Kanske denne kan ta upp det direkt med CFL... för det är förmodligen dom som rådgivare som har mest att säga till om när det gäller utformandet av de statliga kursplanerna?Sv: Kursplanen för webbdesign
<b>Sen att man skall måsta läsa om ljud och video bara för att kursplanen säger det... det beror väl mer på hur läraren engagerar sig i kursen... jag menar man har ju viss frihet som lärare också att anpassa sin kurs... </b>
Jo, en viss frihet finns ju. Men om det står att "eleven skall kunna", får man väl egentligen inte strunta i det?
<b>Har ni någon representant för CFL på er skola?</b>
Menar du http://www.cfl.se/? Tyvärr är jag arbetslös nu, så det finns ingen "er skola".Sv:Kursplanen för webbdesign
Man bör väl inte strunta i det som lärare... jag menar, det är ju ingen som slår mig på fingrarna om jag väljer att inte ta med det i min webbdesignkurs fast problemet uppstår ju när man jämför samma utbildning på två olika gymnasieskolor. Kursplanen är ju menad att göra en likvärdig utbildning oavsett skola.
Hur som helst, om jag väljer att låta eleverna ägna sig en eller två lektioner till att t ex lära sig hur man spelar in ljud på datorn för att använda det som effekter på hemsidan... då följer jag ju kursplanen. Det beror ju på hur stor vikt jag som lärare lägger på de olika momenten.
<b>Menar du http://www.cfl.se/?</b>
Jepp... eller kanske till Myndigheten för Skolutveckling (http://www.skolutveckling.se).Sv: Kursplanen för webbdesign
Det tycker jag är dåligt.Sv:Kursplanen för webbdesign
Detta tog min lärare på fullaste allvar.
Jag visade GODA mvg-kunskaper, trotts det fick jag bara VG pga att jag råkade skicka in en extra fil som inte skulle vara med i inlämningen och att jag råkade glömma göra en länk av "Till toppen" som jag hade gjort på 100 andra ställen på samma sida.
Att han jämt berömde mig, bad mig hjälpa andra elever och sånt gjorde att jag verkligen skulle få MVG och därför kom det som en chock när jag fick betyget VG.
Det känns så orättvist bara för att jag råkade skicka med en extrafil att det ska sänka ett helt betyg. :/Sv:Kursplanen för webbdesign
Ja, det är verkligen dåligt när det handlar om en högskolekurs. På gymnasienivå kan det vara acceptabelt.
Hade ni Mikael Plate? Jag följde kursen en termin och han lärde ut några felaktigheter såsom <b>cursor: hand</b>.Sv: Kursplanen för webbdesign
Planer finns att införa ett nytt ämne: Interaktiva Medier (IM). Kursen Webbdesign hamnar då under detta ämne. Följande mål är för tillfället formulerade för Webbdesign:
<info>IM Webbdesign skall ge grundläggande kunskaper om hur man producerar en
användarvänlig webbsida med avseende på text, ljud och form. Kursen skall
ge kunskaper om hur man på ett informativt sätt förmedlar ett innehåll.
Kursen skall även ge fördjupade kunskaper om de tekniska förutsättningarna
för att publicera en webbsida.
Vidare skall kursen ge fördjupade kunskaper i informationssökning,
målgruppsanalys och källgranskning samt förstå vikten av pedagogiska
lösningar när det gäller struktur och navigation.</info>
Synpunkter?Sv:Kursplanen för webbdesign
Vad innebär det, ska de lära folk göra hemsidor utan ljud då? Ska de se till att man inte missbrukar tabeller och möjligheten att sätta fast bredd på saker?Sv: Kursplanen för webbdesign
Så här skrev jag angående denna punkt:
<info> > IM Webbdesign skall ge grundläggande kunskaper om hur man producerar en
> användarvänlig webbsida med avseende på text, ljud och form.
Ni har tagit med "ljud" men inte "bild" (eller grafik); jag tycker inte att
det senare nödvändigtvis kommer in under "form". Borde det inte vara "/.../
med avseende på text, bild, ljud och form"?
Hur går förresten är era tankar om hur "en användarvänlig webbsida" är
uppbyggd?</info>