Läste på Text-TV om Vägverket har rek nya hastigheter. I Finland har de 40 km/h i många städer redan. Japp om det är nedförsbacke så går det väldigt fort med en cykel även för en vanlig svensson. Bara så du vet Carsten får du inte åka i mer än 25 km/h på en klass 2 moped, dvs en "vanlig" moped. Så kör du i 30 km/h med den så kör du ju för fort ;) <b>Bara så du vet Carsten får du inte åka i mer än 25 km/h på en klass 2 moped</b> Jag har lite svårt att följa logiken i detta resonemang.Hastighetsregler
En som jag fastnade på är 40 km/h i sammhälle.
Betyder de som kör Eu-mopeder kan åka ditt för fortkörning :D
De går ju i 45 km/hSv: Hastighetsregler
Och självklart kan en Eu-moped köra för fort, samma sak gäller ju på 30 sträckor...
Dessutom, en vanlig cyklist kan åka dit för fortkörning också, så tänk på det! ;)Sv:Hastighetsregler
Jag har bara en 30 km/h moped så jag behöver inte tänka så mycket på hastigheten när det gäller hastighetsregler.
Kan finnas på fabriksområden max 20 km/h fast där inne är jag aldrig endå :DSv: Hastighetsregler
Källa: http://www.vv.se/templates/page3____6288.aspxSv:Hastighetsregler
Det kan väl vara den äldre modellen han har som får gå i 30 km/h?
ThomasSv: Hastighetsregler
Eftersom konstruktören/tillverkaren har försett fordonet med
en steglös hastighetsreglerare + en analog indikerare av aktuell
hastighet, så antog jag att det ligger på förarens ansvar att anpassa
fart-pådrag-handtagets vridning efter visar-utslagets lutnings-konstant
och sifferkombinationen på hastighets-tavlan för den aktuella sträckan.
...eller finns det bara ett sätta att köra moppe på -> Stopp och maxfart?
Annars kunde man utöka resonemanget ytterligare med t ex->
"Jag kan väl inte hållas ansvarig för att ha stört min omgivning med
musik från min "bergsprängare", eftersom det fortfarande fanns mer
kvar på volymen-potten att utnyttja."
ChristerGbg