Hejsan! Svaret är ganska enkelt, har de inte råd att betala vad det kostar så får de väl vara utan...så vill de betala 18 istället för 23 så skall du jobba 78% (cirka 31 timmar) bara... Har du ett kontrakt eller någon annanstans där det skriftligen står 23000 i månadslön så kan de inte sänka lönen om de inte har grundade skäl och jag skulle väl aldrig kunna tänka mig att detta är ett grundande skäl!!! Hade jag varit som du hade jag slått en pling till mitt fackförbund, för det hade aldrig jag accepterat! Nu har jag ingen erfarenhet av denna typen av saker, men jag ser inte riktigt problemet. Det måste väl vara ett erbjudande som vilket annat som man kan acceptera eller avstå? Har arbetsgivaren inte råd att betala mer är det väl bara att acceptera. Alternativen verkar vara 25% av 23000, 18000 eller inget jobb alls. Tycker man inte om det eller kan förhandla fram något annat blir det väl antagligen till att leta efter annat jobb. Sedan hade det väl varit rimligt med 23000, men nu verkar ju tyvärr inte det alternativet finnas. Fast det kanske inte fungerar såhär i verkligheten? :)lön deltid - heltid
Har en liten fråga. Har fått lite (för mig) förbryllande information av en ev arbetsgivare och skulle därför vilja fråga om era åsikter/erfarenheter.
En person arbetar 25% och har då en lön som beräknas på 23 000 kr vid heltid. (personen har alltså 25% av 23 000 (förstås))
Om denna person går upp till heltid ska denna person då enligt min åsikt erhålla just 23 000 kr/mån.
Men, till min förvåning är det tydligen nu helt plötsligt självklart att OM den personen går upp till heltid så kan lönen plötsligt sänkas till 18 000 kr/mån. (allting är brutto här förstås)
Alltså, enligt denna arbetsgivare betalar man ut mindre i månadslön om personen går upp i tjänst, för annars skulle man inte ha råd att ha någon heltidsanställd. Argumentet är att det enligt dem inte värt att ha en heltidsanställd för 23 000 kr/mån. Det skulle kosta för mycket.
Har aldrig hört talas om det, visst kan en lön sänkas av olika anledningar, men det här kan väl inte vara självklart att när man går upp i tjänst så sänks den lön man haft.
Mycket intresserad av era åsikter här.
/KarinSv: lön deltid - heltid
Under förutsättning att det är samma tjänst men bara i större omfattning så skall naturligtvis lönen följa med proportionellt mot tidökningen.
// JohanSv: lön deltid - heltid
Sv: lön deltid - heltid
/Johan