Nån som vet vart man kan köpa en sån där kork för PET-flaskor som man kan pumpa upp trycket i flaskan igen (för att behålla kolsyran)? aldrig hört talas om. Trycka ihop med korken öppnad och skruva igen så att det blir undertryck i flaskan? Då borde mer kolsyra frigöras från vätskan, inte pumpas in som önskat. Vet inte om Werner & Werner kan ha... Vinflaskor/korkar pumpar man ju ut luften ur... Jadu, det låter ju kanske mer logiskt som du säger Per. <b>Men jag har alltid tänkt mig att ju mindre fritt utrymme i flaskan desto mindre plats för kolsyran att bubbla ut ur.</b> Men om man skruvar åt korken riktigt så lyckes inte flaskan att återställa sig till sin normala form. Inte mina PET-flaskor iaf =) Jag har sett en sån kork jag talar om nånstans, troligtvis i nån typ av katalog, tex Hobbex. Men jag har inte lyckas hitta den igen. Tycker det verkar vara en vettig sak. Kanske skulle ha en kork med tapningskran så kolsyran inte försvinner så lätt. Optimalt är att dricka typ burkcola men dom är tyvärr dyra istället. Frågan är dock om 2 lit-flaskorna blir billigare då jag väldigt sällan dricker ur dom... 2-liters smakar som unket vatten. Det finns bara två förpackningar av Coca-Cola som går att dricka : Har nog missat nåt men varför ödsla så mycket läsk i groggen... :-) Släck lampan så spelar inte ens färgen någon roll, men svälj för guds skull inte drinkparaplyet :-) Finns att köpa här:Tryck-kork
ThomasSv: Tryck-kork
Men nånting min granne, då jag var liten, tipsade mig om var att du trycker ihop flaskan tills den är typ rågad, och skruvar igen. Sv:Tryck-kork
Sv: Tryck-kork
/mickeSv: Tryck-kork
Jag har inte den blekaste om fysik eller vad det är. Men jag har alltid tänkt mig att ju mindre fritt utrymme i flaskan desto mindre plats för kolsyran att bubbla ut ur.Sv:Tryck-kork
Flaskan vill väl återställa sig till sin normala form och vad ska den fylla ut det extra utrymmet med? Jo, kolsyran.
Så det är ingen bra lösning =)
Det är först då man öppnar flaskan igen som den återställer sig. Och då pyser det väl som alla andra gånger.Sv:Tryck-kork
Jag får väl stoppa ner en plastpåse och fylla den med vatten tills flaskan är full =)
Jag dricker sällan det som finns längst ner just för att det inte finns någon kolsyra kvar.Sv:Tryck-kork
Burkar (33 cl och så de där söta sakerna man får på flyget) och 1,5-liters.
Tro mig, dricker 1,5 till 3 liter om dagen beroende på humör :-)Sv:Tryck-kork
En burk räcker till ett helrör, det är väl bara färgen ni är ute efter :-)Sv: Tryck-kork
Sv: Tryck-kork
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1228&session=a635d615cae0045361918747f3ab8df9