Har nyligen flyttat till ett område som är lite mer invandrartätt än där jag bott tidigare (visserligen bara en flytt på si så där 300 meter, men ändå). Ah, kollade den svenska varianten, och den var inte lika utförlig. Tror jag skippar det köttet. Det känns betydligt trevligare att söva djuret först. Hörde ett debattprogram på P1 där man hävdade att Sverige är det enda landet där halalslakt inte är tillåtet. Debatten gällde religionsfrihet... Jaså? Inte så långt ifrån Danmark iallafall: Jojo, själva moraliska aspekten av hela djurätandet, och ätandet av specifika djur kan man ju diskutera, men för det här var det just själva slakten jag intresserade mig av.Halal?
Affärerna är lite billigare än på många andra ställen, och speciellt viss kyckling är billigare. Det är ingen "hemslaktad", utan från ett känt slakteri (kan det vara "Torsåsen", kanske?), men det är ändå Halalslaktat.
Har letat runt lite på nätet och ändå inte lyckats förstå riktigt vad det innebär.
Vad jag har förstått så ska djuret vara vänt mot Mecka, och man dödar djuret med en stålkniv, plus de där lite mer självklara grejerna (det får inte vara gris, etc.). Men det är ju tydligen också så att det finns en viss ritual som ska genomföras, och det enda jag har lyckats haja är att man börjar med halspulsådern och tömmer den på blod.
Någon som har lite bättre koll på detta och kan förklara?
Har låtit bli att köpa sådant kött ifall jag skulle tycka att proceduren var inhuman, men vad jag hört hittills är det väl inte mycket mer inhumant än vanlig slakt.Sv:Halal?
Sv: Halal?
Sv:Halal?
Skumt, såg i mitt letande att guldfågel skulle börja med det vid årsskiftet. Skulle visserligen kunna vara i Danmark produktionen isf skulle ligga.Sv: Halal?
http://gt.se/index.jsp?a=309610
Det var slakt utan bedövning ("äkta" halal) som inte var lagligt.
Sen så kan man ju diskutera om det är så schysst att äta kyckling trots att den är bedövad... de är så övergödda att de oftast har brutit benen innan de slaktas. Dessutom går det åt relativt sett många individer per måltid. Jag kan utan problem smälla i mig en halv kyckling till lunch. Jämför med nötkött, där man kanske äter en tusendels djur per måltid.Sv:Halal?
Tyvärr är det inte ekonomiskt försvarbart att köpa vilt för min del, för det är nog det jag absolut mest samtycker med.