Hej Google har ett system som kallas "page rank", och det var det som gjorde dem så omåttligt populära för några år sen. Det var (o)lustigt... Jag får upp en massa sidor som refererar till din sida, men jag får inte upp just din sida. Och du har ju ingen robots.txt som stoppar Google. Skumt! Om det är http://www.historiesajten.se du menar så finns den med. Kolla http://www.google.se/search?hl=sv&q=site%3Ahistoriesajten.se&meta=. HejGoogle - lägga till länk...
Hur gör man för att komma med i Google?
Min hemsida har varit med där i cirka ett år, men för några veckor sedan försvann den
och det verkar inte som att den kommer med i Google igen. Jag har "lagt till länk" flera gånger
men den dyker aldrig upp...? Hur kan den plötsligt bara försvinna? Sökte man på historiesajten
så brukade den komma nästan först.
Jag fattar ingenting. Det är ju i Google man vill ha med sin hemsida, de andra sökmotorerna är ju
så "små" mot Google ;-)
Nån som har nått tips på hur man gör? Eller har dom bara bestämt att min sida inte får vara med längre?
mvh NinaSv: Google - lägga till länk...
Principen är att om en sida A länkar till en sida B, så betyder det att sida A tycker att sida B är intressant.
Då ökar sida B:s page rank. Om B nu i sin tur har en hög page rank, så betyder det ju att B är väldigt populär. Om då B länkar till C, så får C en större skjuts än om A hade länkat till C. Ju intressantare en viss sida är, desto högre räknas dess åsikt.
Problemet var att "algoritmen" läckte och att folk började förstå hur grejerna hängde ihop. De startade ringar där de snabbt som fan länkade runt och fram och tillbaka till varandra, steg snabbt som attan i höjden och fick jättehög page rank.
Google hajade detta, låste systemet till en gammal uppsättning page ranks, och började istället utveckla tekniker för att dels nedvärdera vissa typer av länkningar (för att undvika "ringar"), dels för att snabbt kunna upptäcka sådana som snabbt stigit i höjden.
Alltså finns det i princip tre möjliga anledningar till att din sida har försvunnit;
1. Din sida räknas som en som har fuskat sig upp, med en orimligt hög länktillväxt.
2. Det är någon som har lyckats komma förbi det och lyckats fuska sig förbi din sida.
eller det troligaste:
3. Det är någon annan sida (eller flera) som har gått om dig på "lagligt vis" och på så vis knuffat ner dig så att man inte kan hitta din sida.Sv: Google - lägga till länk...
Sv: Google - lägga till länk...
ThomasSv:Google - lägga till länk...
just det där du skrev: "site:historiesajten.se" gjorde jag själv i google för någon dag sedan (och många gånger den sista tiden) och fick då bara:
"Din sökning - site:historiesajten.se - matchade inte något dokument."
Om jag för någon månad sedan skrev "historiesajten.se" så kom min överst. Gör jag det nu så kommer andra sidor som länkar till min site överst, men inte en direktlänk till min?
Jag fattar inte nått ;-|