Om man kokar upp vatten i en vanlig kastrull och sedan häller i vattnet i en kopp och sedan doppar en tepåse så händer följade: Testar att svara Jag har själv observerat fenomenet, speciellt när man stoppar i en sked i vattnet. Då kan det börja koka runt skeden. Nej, det där är ett känt fenomen inom (åtminstone) strömningslära, och är besläktat med turbulens (för övrigt en av världens svåraste fenomen).Tevatten i micro vs koka i kastrull! varför denna skillnad?
- Tepåsen sjunker!
Om man istället kokar upp vattnet i micron så händer följade:
- Tepåsen flyter upp till ytan
- Det bildas skum på ytan
Förklara detta för mig, jag kan inte släppa ämnet... :)Sv: Tevatten i micro vs koka i kastrull! varför denna skillnad?
Edit: Woow jag kom in.
Svar : det var lurigt, är din iakttagelse riktig ? Får mig att tänka på Myth Buster
Det jag först tänker på är "jonisering"
Skall testa själv, du kanske får NobelprisSv: Tevatten i micro vs koka i kastrull! varför denna skillnad?
Av någon anledning, som antagligen har att göra med att vattnet värms från alla håll, kokar inte gaserna ur när man värmer vattnet i micron. När man sedan stoppar i något i vattnet, t.ex. en tepåse eller en sked, går gaserna ur.Sv:Tevatten i micro vs koka i kastrull! varför denna skillnad?
Om man tänker sig strömning kring en kropp (säg vatten kring en sfär), så flödar vattnet laminärt - "lugnt" - kring kroppen vid låga vattenhastigheter. Om man ökar hastigheten ökar reynoldstalet (ett visst förhållande mellan kroppensdimensioner och flödeshastigheten), och vid ett visst värde slår hela flödet om till ett turbulent flöde, som man har ganska dålig koll på.
Vilket värde detta är beror på ett antal grejer, t.ex. kroppens form. För en tunn spetsig kropp sker det vid ett visst ställe, men för en kub så sker det tidigare (lägre hastighet). Samma sak gäller för "grovheten" hos ytan. Allt detta kan man (lite löst talat) säga hänger ihop med att själva turbulensen måste börja någonstans. Ju slätare ytan är, desto större sannolikhet att turbulensen startar.
Om sätter en kastrull på plattan med vatten så är botten lite grov, och du får dessutom en ojämn temperaturfördelning och därmed också en rörelse i vattnet. Därför har gaserna väldigt lätt att börja bilda bubblor, det finns gott om tillfällen.
När du värmer en mugg i micron så kommer själva vattnet värmas upp, och dessutom ganska jämnt i hela volymen. Det finns inget ställe (eller väldigt få) där några bubblor kan bildas. Värmer du längre så är risken större att det bildas bubblor. Även om du har i några partiklar (t.ex. buljong) så har gaserna gott om blatts att bilda bubblor på.
Det är samma sak som att luften behöver aerosoler för att kunna bilda regn, fast omvänt.
Det finns liknande exempel för flytande ämnen som bildar stenhårda kristaller så fort man lägger i kristaller i dem.