Japp som rubriken frågar? Well, det är rätt svårt att säga.. om man räknar bort att friktionen på mellan dina skor och väggen som håller dig uppe lite till så beror det på hur långt upp på väggen du hoppade. Då är det bara använda newtons gravitations formel för fallande objekt (vilket jag har glömt). Så, du får först räkna ut din tid på väggen sen din hastighet så får du fram hur långt du springer För att du skall kunna hålla dig uppe, måste friktionen mellan skorna och väggen vara lika med din tyngd. Använd dig av vajrar och datoreffekter så kan du springa jättelänge ;-) "mg = f ma hastighet att springa på väggen?
Låt oss säga att jag vill springa en kort stund på väggen.
Jag tar sats och springer mot väggen och innan jag är framme så vänder jag 90 grader.Sv: hastighet att springa på väggen?
Sv: hastighet att springa på väggen?
För friktionen gäller att denna är proportionell mot hur mycket du trycker mot väggen. Detta tryck uppstår genom att du efter att ha hoppat upp mot väggen bromsar upp den hastighet du har och även vänder densamma tills dina ben åter är sträckta, varvid du inte kan trycka mer.
Om din vikt är m, tyngdaccelerationen g, dina bens längd (eller den längd du klarar av att böja på dem) L, friktionskoefficienten f, t den tid du är på väggen, a den acceleration du ger din kropp i förhållande till väggen när du trycker mot väggen, och v den hastighet med vilken du kommer in mot väggen, så skall gälla
mg = f ma
L = a (t/2)^2 / 2 [t/2 för att benen både skall böjas och rätas ut under tiden t]
v = a (t/2)
Detta ger
a = g/f
t = 2v/a
L = a (v/a)^2 / 2 = v^2/(2a) = v^2/(2g/f) = f v^2 / (2 g)
v = sqrt( 2 g L / f )
Om vi antar att g = 9,82 m/s^2, L = 0,5 m, f = 1,0 [uppskattat för stillastående gummi mot betong], får vi
v = sqrt( 2 * 9,82 * 0,5 / 1,0 ) m/s = 3,1 m/s = 11 km/h
och du kan vara uppe på väggen under
t = 2v/(g/f) = 2 f v / g = (2 * 1,0 * 3,1 / 9,82) s = 0,64 s.Sv: hastighet att springa på väggen?
Sv:hastighet att springa på väggen?
L = a (t/2)^2 / 2 [t/2 för att benen både skall böjas och rätas ut under tiden t]
v = a (t/2)
Detta ger
a = g/f
t = 2v/a
L = a (v/a)^2 / 2 = v^2/(2a) = v^2/(2g/f) = f v^2 / (2 g)
v = sqrt( 2 g L / f )
Om vi antar att g = 9,82 m/s^2, L = 0,5 m, f = 1,0 [uppskattat för stillastående gummi mot betong], får vi
v = sqrt( 2 * 9,82 * 0,5 / 1,0 ) m/s = 3,1 m/s = 11 km/h
och du kan vara uppe på väggen under
t = 2v/(g/f) = 2 f v / g = (2 * 1,0 * 3,1 / 9,82) s = 0,64 s. "
<B>Verkar enklare att hålla sig på marken</B> :D