Kanske inget att snacka om och kanske inte här men kan inte låta bli att undra över en sak. Hej, <b>>Nej, det är inte ett dugg skumt. I ena fallet så skickar du rå obehandlad bilddata genom din scart och har därför enbart denna signal att visa. Nå du då på boxer lådan kopplar över till text tv så sänder den ingen text tv signalö till din tv utan den sänder bilden av text tvn. </b> Måste vara något skumt med din TV eller något som är felinställt. Jag har testat detta på två olika tv-apparater och det fungerar perfekt att titta på text-tv på tv:n när man tittar på boxern. <b>Men text-tv är väl alltid en del av bildsignalen?</b> Nej, text-tv är inte en del av bildsignalen. Om den vore det så skulle din bild se konstig ut. Så om signalen inte finns med i den "råa bildsignalen" som boxen skickar ut, hur kan då videon få fram den? Text-tv använder några av de linjer som ligger utanför det som visas på TV:n. (En PAL signal består av 625 linjer men bara 576 visas). Kan det vara så att det är TV som inte har möjlighet att ta emot Text-TV via scart? Hej, >Men först vill jag korrigera Martin. Text-tv signalen skickas inte som en del av bilden Jag håller med Martin. Hej, Hej Michael, En liten rättelse; när jag hade tråkigt förra terminen läste jag på lite om allt möjligt som hade med tv att göra, analogt, digitalt, komprimering, frekvenser å allt möjligt. Jag vill minnas att de linjer som inte används för bilddata (tv:n visar inte 625 linjer utan 576 om jag minns rätt) används för t.ex. text-tv:n istället. Hej Johan. Hej Rickard, Men snälla? Nu försöker du vrida det halvrätt genom att ersätta tidigare felaktiga uppgifter med nya. Inte så väldigt snyggt. Håll dig till ditt ställningstagande eller erkänn dina misstag. Hej Rickard, Jag orkar inte.. Du vinner dagens rond på utmattningsmetoden. Ett råd är dock att du verkligen kollar upp hur texttv signalen sänds. Och inget tjafs nu utan VERKLIGEN kollar. Du är ute och cyklar på områden där du kanske har förutsättningar att förstå men har missat viktiga fakta i hur det är.Boxer och Text-TV
Kör jag scart direkt till TV från Boxer så kan jag inte köra Text-TV på TV
utan måste köra den som Boxer har inbyggt.
Men kör jag via Videon (Boxer <-Scart->Video<-koax->TV så går det hur bra som helst att använda
den knappen på TV som har hand om Text-TV.
Skumt :DSv: Boxer och Text-TV
Nej, det är inte ett dugg skumt. I ena fallet så skickar du rå obehandlad bilddata genom din scart och har därför enbart denna signal att visa. Nå du då på boxer lådan kopplar över till text tv så sänder den ingen text tv signalö till din tv utan den sänder bilden av text tvn.
I det andra fallet med videon så plockar den upp hela signalen och kodar om den vilket gör att du dels får sämre bildkvalité, men du får också med dig text tv signalen överlagrad via antennsladden. I det senare fallet så får du alltså en duublerad signal eftersom videon gör en ihopslagning t dig samt kodar om signalen.
// JohanSv:Boxer och Text-TV
Men text-tv är väl alltid en del av bildsignalen?Sv: Boxer och Text-TV
/JohanSv: Boxer och Text-TV
Precis, att signalen går sista biten över koax borde inte göra någon skillnad...
/JohanSv:Boxer och Text-TV
Däremot är text-tv signalen överlagrad på en egen frekvens i en kompsitsignal, vilket ä rden typ av signal du får via koax kabeln.
Dock så är det absolut vanligaste att man via en scart kontakt får själva bildsignalen ren, utan överlagrad information. I en del avancerade system så tar man dessutom bildsignalen färguppdelad på rött-grönt-blått på vars en tråd i kontakten.
I den bildsignalen finns då inte någon överlagrad text-tv signal.
Nu har förvisso scart formatet stöd för att skicka kompositsignaler också, men det tillhör ovanligheterna och det är oftast just videoapparater som har stöd för detta.
Så i ditt fall så får du faktiskt olika signal beroende på vilken enhet som är mottagaren och videon kombinerar som sagt alltid ihop bildsignalen med den överlagrade text-tv signalen när den skickar via koax.
Och jag vill återigen förtydliga att alla dessa mellansteg som kombinerar respektive separerar bilden flera gånger påverkar bildkvalitén negativt, så om du inte måste ha text-tv på detta viset så rekommenderar jag att du skippar så många steg som möjligt.
// JohanSv: Boxer och Text-TV
Sv: Boxer och Text-TV
Dessa linjer finns med oavsett vilken anslutningsmetod som används mellan boxen och TV:n (RGB, SVHS, Composit).
Problemet i det här fallet är att i den digitala DVB signalen som kommer från antennen (eller satelliten, kabelnätet) skickas text-tv informationen för sig. Skall text-tv komma till TV:n måste boxen lägga in informationen på rätt linjer innan signalen skickas till TV:n. De flesta digtal-boxar brukar fixa det men tydligen inte den som du har.Sv: Boxer och Text-TV
ThomasSv:Boxer och Text-TV
Då tar vi det ett steg till.
Men först vill jag korrigera Martin. Text-tv signalen skickas inte som en del av bilden. Ett väldigt tydligt exempel är att du t.ex. inte kan spela in text-tv signalen på videon, vilket du skulle ha gjort om den fanns med i bilden.
(Dock så kan man om man lägger på text-tv textning via digitalbox skicka ut detta som en komplett bild till videon för inspelning, men man kan inte spela in text-tv signalen separat och framförallt inte från en alaog utsändning.)
Innan vi går för djupt ner i detaljerna kring scart kontakten så rekommenderar jag att titta in en sväng hos Kjell & Co som förklarar kontaktstiften bra http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/scart/
Som jag beskrev i tidigare inlägg så kan signalen skickas på flera sätt. Detta inebär att antingen så skickar digitalboxen den både som "rå" bildinformation i RBG format, då används bl.a. stift 5,7,9,11,13 och 15, samt även i kompositformat på stift 17 och 19.
Men alla apparater har inte sötd för alla stift i scart kontakten, så förmodligen har tv enbart stöd för att läsa den uppdelade signalen och missar därför text-tv informationen.
Däremot så har den aktuella videon stöd för att ta in kompositsignalen och får därmed med text-tv signalen som den skickar vidare i kompositformat på koax kabeln.
Du kan t.ex. testa med att ha scart mellan videon och tv:n och kommer då att upptcäka att du tappar text-tv signalen igen, precis som i exemplet ovan med digitalboxen.
Flörhopppningsvis bidrog detta att kasta lite ljus över situationen.
http://www.mrgsystems.co.uk/info/6.htm
http://pdc.ro.nu/teletext.html
(Om man har en långsamt rullande bild på TV:n kan man faktiskt se text-tv signalen som blinkande vita prickar mellan bilderna)
>Ett väldigt tydligt exempel är att du t.ex. inte kan spela in text-tv signalen på videon,
>vilket du skulle ha gjort om den fanns med i bilden.
Det antagandet bygger ju på att hela bilden spelas in på bandet vilket inte görs. Har för mig att SVHS använder runt 400 linjer och de som inte är synliga kommer inte med.Sv:Boxer och Text-TV
(Om vi pratar vanlig kabel eller marksänt tv.)
Texttv informationen ligger inte på en egen frekvens utan ligger i dom första raderna i bildsignalen.
Hur det funkar vid digitaltv har jag däremot ingen aning om.
Mvh
RickardSv:Boxer och Text-TV
Nu är det dags att fundera på vad som utgör en kanal och även vad som är tid respektive frekvens.
Det är inte så enkelt att man använder en enda frekvens rakt av för att förmedla en programkanal, utan beroende på var på frekvensbandet man sänder kan det variera hur stort utrymme som allokeras. Vanligt är medllan 7 och 8 MHz per tv kanal. http://www.teracom.se/?page=252
Inom detta frekevens spektrum sänds flera olika typer av information. Dels sänds den svart-vita bilden, dels sänds färgdata, dels sänds monoljud och även sterosignalen och här kläms även text-tv signalen in.
Så det är sant att text-tv sänds inom en och samma frekvensområde som täcker den aktuella kanalen.
Men man gör en frekvensseparering inom denna kanalen för den olika typen av inforamtion just för att vara bakåtkompatibel med äldre utrustning. T.ex. skulle en svart-vit tv få spader om det plöstligt kom färginformation på exakt samma frekvens.
Funderar man vidare på länkarna som Matrin anger så ser man att det är olika frekvenser. Först skickas lite blid data, sedan skickas lite text-tv info, sedan bilddata igen osv. Och de olika tisdluckorna är helt enkelt frekvens, fast utryckt i sekunder istället för enheten 1/sekund.
Det luriga i sammanhanget är alltså att skilja på frekvensområde och frekvens.
Det är därför som man kan t.ex. tappa text-tv signal vid dåligt väder, men ändå ha kvar en bra bild på tv:n. Eller att man kan tappa stereoljudet men fortfarande ha kvar monoljudet. Eller som en del äldre säkert känner igen att man kan tappar färginformationen men se en utmärkt svart-vit bild.
// Johan
PS. Diskussionen om antalet linjer är också intressant, men har inget med text-tv att göra.
En PAL signal har 625 linjer. Alltid.
En NTSC signal (USA) har färre linje, tror det är 576, men har i gengäld högre uppdaterinsfrekvens (60 Hz).
Och så slutligen VHS som då snålar och spelar in med en variant där man sparar både på linjerna och frekvensen.
Det finns andra format som SVHS, DVD, HDTV osv som sänder mer data och med högre uppdateringsfrekvens, men det är en helt annan diskussion.Sv:Boxer och Text-TV
Om du anser at något är fel så får du gärna påvisa vad som inte är korrekt, så kan jag säkert reda ut vad det är som du missförstått.
Sv: Boxer och Text-TV
Du verkar vara insatt i ämnet. Tyvärr har du missat en del riktigt grundläggande bitar vilket gör att den informationen du för fram blir fel.
Jag orkar inte gå i svar för allt du lägger fram utan ska kort redogöra för ett par fakta, sen får du själv leta reda på information som förhoppningsvis gör att du förstår hur det hänger ihop.
Fel i dina antaganden:
- En tv lyssnar inte på flera frekvenser. När du väljer en kanal kommer den att titta precis på den frekvensen du väljer. Inte hoppa mzh hit och dit. Frekvensen den pejlar in kallas bärvåg.
- Bandbredd är inte samma sak som att det sänds ut en massa saker på olika frekvenser.
- Anledningen till att färgtv och svartvit tv funkar tillsammans kallas signalmodulation. Dvs flera signaler i samma signal. Modulationen sker på olika frekvenser. Ev är det här du har snurrat till det. Det finns massa typer av modulation FM (Frekvensmodulation) och AM (Amplitudmodulation) är kanske de enklaste. FM är den typen som din favoritradio kanal använder men också den modulationstypen som NICAM ljudet är nerkodat i tv signalen på.
En del riktigt moderna system klarar frekvenshoppning. Detta pysslar inte tvapparater med. Isåfall skulle det inte vara några som helst problem att koda av alla kanaler samtidigt.
Gällande text tv så är det så att man använder dom första resp sista linjerna i tv bilden. Tror att det är 12 eller 24 linjer.
Mvh
RickardSv:Boxer och Text-TV
Du har rätt i en del du skriver, men du gör ett ar felaktiga tolkningar från vad jag skrivit.
<b>Fel i dina antaganden:
- En tv lyssnar inte på flera frekvenser. När du väljer en kanal kommer den att titta precis på den frekvensen du väljer. Inte hoppa mzh hit och dit. Frekvensen den pejlar in kallas bärvåg.</b>
Jag förstår inte var du påstått att jag sagt något annat. Det är klart att det finns en bärvåg. Sedan är olika signaler kodade eller överlagrade på denna bärvåg, precis som du skriver längre ned angående FM principen. Och det är helt enkelt frågn om vilka av dessa överlagrade frekvenser som man avkodar som avgör vilken funktionalitet man har tillgång till.
Exempelvis är det så att om man enbart avkodar signalen som bär den svart-vita information så får man en bild utan färg.
<b>- Bandbredd är inte samma sak som att det sänds ut en massa saker på olika frekvenser.</b>
Jo, det är precis vad det är. Ju större bandbredd desto mer informaition kan överlagras på olika frekvenser. Däremot vet jag att ordet bandbredd missbrukas i samband med hastigheter i datanätverk och att många därför har en felaktig uppfattning om vad bandbredd är.
<b>- Anledningen till att färgtv och svartvit tv funkar tillsammans kallas signalmodulation. Dvs flera signaler i samma signal. Modulationen sker på olika frekvenser. Ev är det här du har snurrat till det. Det finns massa typer av modulation FM (Frekvensmodulation) och AM (Amplitudmodulation) är kanske de enklaste. FM är den typen som din favoritradio kanal använder men också den modulationstypen som NICAM ljudet är nerkodat i tv signalen på.</b>
Precis, och TV signalen använder samma signalmodulation som FM radio, dvs frekvensöverlappning på en bärvåg. (Dock med undantag av Nicam signalen som av någon anledning har en egen sub-bärvåg på en högre frekvens, se tidigare länk där jag hänvisade till Teracom.)
Sedan finns det en hel rad andra varianter till, t.ex. är det vanligt med tidsmultiplexing för digitala signaler. Intressant att notera är då att en digital signal överförs i ett analogt nät, så därför kan en signal vara dubbelkodad (eller rättare sagt är det oftast). I fallet med text-tv så är det just så.
Grundsignalen är frekvenskodad och avkodas enligt FM principen. Denna avkodade signal är i sin tur tidsmultiplexad och måste brytas ned för att få reda på vad som sänds, t.ex. om det är sidnummer eller sidinnehåll.
<b>En del riktigt moderna system klarar frekvenshoppning. Detta pysslar inte tvapparater med. Isåfall skulle det inte vara några som helst problem att koda av alla kanaler samtidigt.</b>
Du har rätt i att TV inte sysslar med frekvenshoppning såsom t.ex. mobiltelefoner gör. Däremot så innebär inte frekvenshoppning i sig att man avkodar alla kanaler, isfåall skulle man i mobiltelefonen få in flera samtal samtidigt från alla som är i närheten.
<b>Du har rätt i en del du skriver, men du gör ett ar felaktiga tolkningar från vad jag skrivit. </b>
Vad är fel?
<b>
Jag förstår inte var du påstått att jag sagt något annat. </b>
Precis nedan.
<b>Men man gör en frekvensseparering inom denna kanalen för den olika typen av inforamtion just för att vara bakåtkompatibel med äldre utrustning. T.ex. skulle en svart-vit tv få spader om det plöstligt kom färginformation på exakt samma frekvens.</b>
Färginformationen kommer på precis samma frekvens. Den är modulerad med en annan frekvens i bärvågen vilket gör att filter i en svartvit tv inte ser den.
<b>
Funderar man vidare på länkarna som Matrin anger så ser man att det är olika frekvenser. Först skickas lite blid data, sedan skickas lite text-tv info, sedan bilddata igen osv. Och de olika tisdluckorna är helt enkelt frekvens, fast utryckt i sekunder istället för enheten 1/sekund. </b>
Sedan skickas lite bilddata, och sedan skickas lite text tv och sedan skickas lite bilddata... FEL!
Texttv ÄR bildsignalen och syns som liten vit plutt, större vit plutt, riktigt liten vit plutt osv om du skulle titta på tvn när den ritar upp bilden. Men bara dom första resp sista raderna.
<B> Det luriga i sammanhanget är alltså att skilja på frekvensområde och frekvens.</b>
Att modulera en signal på 5 mhz på en frekvens på 600mhz är inte samma sak som att titta på 595 mhz eller 605 mhz. Är du med på vad jag menar. Det är otydligt/inte klargörande i ditt resonemang ett par rader upp. Bandbredd handlar om upplösning på signalen du vill avkoda. Inte hur brett frekvensspektrat är. Dock skiljer man på analoga och digitala signaler varför en analogsignal som har en bandbredd kommer ta upp ett visst frekvensspektrum medans en digital signal kan leverera olika mycket information beroende på vilken frekvens den sänds på.
<B>
Precis, och TV signalen använder samma signalmodulation som FM radio, dvs frekvensöverlappning på en bärvåg. (Dock med undantag av Nicam signalen som av någon anledning har en egen sub-bärvåg på en högre frekvens, se tidigare länk där jag hänvisade till Teracom.)
</B>
Ska man komplicera saken så är har Tv signalen är inte samma signalmodulation som FM radio. Det finns en massa skillnader med fas vridning, amplitud för ny sida osv.. En massa varianter ovanpå varandra alltså. Nicam ligger mycket riktigt offset. Har jag sagt något annat ber jag om ursäkt.
Men diskussionen gällde Text-tv och det finns dom som är mycket bättre än mej på mycket, inklusive det här. Men du har fel när du säger att texttv signalen kommer på en egen frekvens. Där måste du nu ge dig, annars får jag pm:a Sven och uppmärksamma honom på den här tråden och då finns risken att han inte får skriva i det här forumet igen ;-)
(Förlåt Sven)
Mvh
Rickard, Hellre dålig på allt än bra på inget!Sv:Boxer och Text-TV
<b>Men snälla? Nu försöker du vrida det halvrätt genom att ersätta tidigare felaktiga uppgifter med nya. Inte så väldigt snyggt. Håll dig till ditt ställningstagande eller erkänn dina misstag.</b>
Jag har hela tiden sagt samma sak, däremot har jag upptäckt att du antingen inte förstått vad jag menat eller så har du inte läst det.
<b>Färginformationen kommer på precis samma frekvens. Den är modulerad med en annan frekvens i bärvågen vilket gör att filter i en svartvit tv inte ser den.</b>
Helt rätt, och det är precis vad jag menat hela tiden, att det finns olika moduleringsfrekvenser för de olika delarna, däribland svart-vit signal, färgsignal, text-tv osv. Jag tror du har tolkat att jag åsyftat bärvågen, men den är ointressant eftersom den är samma hela tiden. Det är den överlagrade frekvensen jag åsyftat hela tiden. Om du läser en gång till vad jag skrivit så förstår du nog det.
<b>FEL! Texttv ÄR bildsignalen och syns som liten vit plutt, större vit plutt, riktigt liten vit plutt osv om du skulle titta på tvn när den ritar upp bilden. Men bara dom första resp sista raderna. </b>
:-) Här är vi inte överens, och det känns inte meningsfullt att sitta och peka finger åt varandra och envist påstå att den andre har fel. Antingen förstår du inte mig, eller så förstår jag inte dig eller så är det båda delaran. Men jag har iallafalla rätt.. ;-)
<b>Att modulera en signal på 5 mhz på en frekvens på 600mhz är inte samma sak som att titta på 595 mhz eller 605 mhz. </b>
Och det är just detta jag menar med att du inte förstår mig. Du hittar på egna saker som du tror att jag säger och sedan påstår du att det är fel. Jag har aldrig påstått att det är samma det som du skriver här.
<b>Bandbredd handlar om upplösning på signalen du vill avkoda. Inte hur brett frekvensspektrat är.</b>
Nej, där har du fel. I slutändan är det förvisso en konsekvens av varandra men bandbredden talar om hur sort frekvensomfång som används och detta i sin tur medför hur mycket information som kan överföras och med vilken upplösning. Om du känner dig osäker så smaka på ordet och fundera på var det kan tänkas komma ifrån...
<b>Ska man komplicera saken så är har Tv signalen är inte samma signalmodulation som FM radio. Det finns en massa skillnader med fas vridning, amplitud för ny sida osv..</b>
Det är helt rätt. Grundprincipen är densamma, men det sklijer ändå en hel del detaljer. Sedan är jag förvånad att du inte högg på min felakghet angående tidsmultiplexingen. Jag råkade nämligen i förra inlägget felaktigt skriva att text-tv signalen var tidsmultiplexad. Det är fel så det tar jag naturligtvis tillbaka. (Det är roligt att se att det som jag säger är rätt påstår du är fel, men rena felaktigheter släpper du igenom ;-)).
<b>Men du har fel när du säger att texttv signalen kommer på en egen frekvens. Där måste du nu ge dig</b>
I din tolkning (vilket jag aldrig sagt) att text-tv har en egen bärvåg så är det riktigt att så inte är fallet. Däremot så har de facto text-tv signalen sin egen moduleringsfrekvens.
Huruvida jag missar något av dina fel så är det en löjlig kommentar, om du inte förstår hur signalen sänds ut är det ingen ide att diskutera hur den kodas av.
Mvh
Rickard