Hittar inget passande forum så det får bli Skrivklådan. En FTP-lösning är väl bra? Ännu enklare tycker jag är att slänga upp en webbserver, i princip alla webbservrar bygger ju automatiskt ett index över filerna i en mapp. Och är det en vettig webbserver (t.ex. iis eller apache) så stödjer den resume. Hastigheten är det ingen skillnad på. Http har dock fördelen att den är enklare att konfigurera för brandväggar (i båda ändarna) vilket alltid brukar strula på ett eller annat sätt Tack för era synpunkter. I en web-server skulle jag ju faktiskt kunna tota ihop ett enkelt gränssnitt mot användarna som gör det riktigt enkelt för dem. Det jag har erfarenhet av är IIS (i lokalt nätverk), HTML och ASP. Är dock lite orolig för att sätta upp en IIS-server publikt. De drar väl till sig hackare som nattfjärilar runt en lampa. Har ni några tips om var man kan läsa sig till en säker konfiguration av en IIS-server? Tack så mycket för er hjälp. Jag tar idén med web-servern. Vi får väl se om jag behöver mer hjälp på vägen dit :-)Idéer om fildelning?
Situationen är att jag har ca 100 filer (mp3-filer inspelade av mig själv) på ca 5 MB/st som jag vill att fyra andra personer ska kunna tanka hem. Det ska vara enkelt för dem att se vad som finns och att tanka hem det de önskar. Har funderat på att sätta upp en FTP-server men det blir nog för svårt för dem att hantera ett FTP-program. Har också tänkt på en web-server där jag skulle kunna göra ett gränssnitt som gör det enkelt för dem att tanka hem. Samtidigt känns det som en hel del arbete att sätta upp en web-server enbart för detta.
Har ni några goda idéer? Andra program? Gratislösningar på nätet?
//JanneSv: Idéer om fildelning?
Sätt upp din FTP-server, ge dom användarID + lösen i en vanlig URL så kommer dom in.
Enklare kan det inte bli:)
/BSv: Idéer om fildelning?
Sv:Idéer om fildelning?
Sen måste jag väl ha ett domännamn också om de ska kunna hitta igen den. Finns det gratis domänadresser?Sv: Idéer om fildelning?
/Janne