Om jag har en summa, säg 1000, som ökar 3% varje tick. Eller för att göra aningen mer generellt: Tack så mycket! Med reservation för att det är morgon: Använd kalkylatorn (den avancerade) som du har i din dator på följande vis Hm... kanske tänker jag fel nu. <b>knappen x^2 (upphöjt till)</b> Du kan testa dig fram på följande vis: Nej, nej... herregud... Tack Bo, det är väl så jag får göra... Håller helt med Daniel! Jag förstår heller inte Niklas förklaring, Ok... logaritm är en matematisk funktion, som finns i flera olika "smaker", en per positivt reellt tal. Det finns en 2-logaritm, en 10-logaritm, osv. Den "bästa" är den naturliga logaritmen, e-log, där e ungefär är lika med 2.1718. Förklaringen till varför det är just det talet är lite krånglig. Jepp, precis som Thomas Roman skrev i första svaret. Värt är också att nämna att log (10-logaritmen) betyder följande: Då slängde jag ihop ett enkelt exempel för excel.Hur lång tid att dubbla
Hur många ticks tar det innan den har dubblats?
Snorlätt för er snillen som finns här. Sv:Hur lång tid att dubbla
Du börjar med ett tal A, och har en kvot B (i ditt fall 1000 resp 1,03)
Sen kör du n gånger, du har då A*(B^n).
När du har dubbelt så stort gäller A*(B^n) = 2*A
B^n=2
ln(B^n)=ln 2
n ln B = ln 2
n = (ln 2)/(ln B)
Och detta gäller alltså oavsett vad du startar med.Sv: Hur lång tid att dubbla
Om jag skulle behöva trycka in mina två tal i en miniräknare för att få fram det, hur skriver jag då?Sv:Hur lång tid att dubbla
Formeln står ovan, dock krävs det att du har en miniräknare som klarar naturliga logaritmenSv: Hur lång tid att dubbla
1000 * ( 1,03 x^y 24 ) = 2032,794106...
I klartext blir det
summan
multiplikationstecken
vänsterparentes
procenttalet decimalt
knappen x^2 (upphöjt till)
antal ggr
vänsterparentes
likhetstecken
slutsummanSv:Hur lång tid att dubbla
Men jag vill ha ut hur många ggr det tar innan det har dubblats.
Om det är 4%, då kan man väl inte ta upphöjt i 24?Sv:Hur lång tid att dubbla
Det ska väl vara x^y-knappen?
<b>Om det är 4%, då kan man väl inte ta upphöjt i 24?</b>
Nej det gäller givetvis bara om det är 3%. Tänk dig tex 100%, då räcker det med enbart ett "tick".
ThomasSv: Hur lång tid att dubbla
1000, klicka två ggr på * - tangenten, 1,04, klicka på likhetstecknet 18 ggr
Då får du slutumman 2025
Formeln blir då:
1000 * ( 1,04 x^y 18 ) = 2025
Visst ska det vara x^y-knappen?
Råkade skriva fel knappbebeskrivning. Har redigerat det nu!Sv:Hur lång tid att dubbla
Om du vill öka det ursprungliga med x och du varje "tick" ökar med y (båda räknade om från % till andel) så gör du enligt:
1. räkna ut ln x. (en logaritm, vilken som helst)
2. räkna ut ln y. (en logaritm, men samma som för x)
3. ta kvoten av ln x och ln y. Det är antalet tick som behövs.
Till exempel, om du vill veta hur lång tid det tar innan något dubblas tar du x=200%=2. Det ökar i varje runda till y=103%=1,03
Du tar log(2) = ... och log(1.03)= ... sen tar du det första talet och delar med det andra.Sv: Hur lång tid att dubbla
För Niklas. Du är tydligen för duktig för att förklara för mig sämre.
Vet inte vad "ln", "logaritm", "kvoten" och "log()" är förnått...Sv:Hur lång tid att dubbla
även om jag känner till ln, logaritm, kvot och log().Sv: Hur lång tid att dubbla
Nåväl. Om du beräknar logaritmen av ett tal så använder du log(talet). Det finns då alltså flera möjliga logaritmer att beräkna. De vanligaste på miniräknare är log (som då motsvarar 10-log) och ln (naturliga log).
För att få fram antalet "ticks" så ska du använda en av dem två gånger, vilken spelar ingen roll bara du använder samma båda gångerna.
Du får ut antalet som log(x)/log(y). Alltså, beräkna log(x), skriv upp talet. Beräkna log(y), skriv upp talet. Ta det första talet och dividera med det andra.
Vad är då x och y?
x är hur mycket du vill att det ska ha förändrats till. Du vill att det ska ha dubblats; det betyder x=200%=2
y är hur mycket det ändras till varje gång. I ditt fall ökar det med 3%, dvs ändras till 103%, dvs y=103%=1,03
Alltså:
1. Beräkna log(2). Skriv upp talet.
2. Beräkna log(1,03). Skriv upp talet.
3. Ta det första talet och dela med det andra.Sv: Hur lång tid att dubbla
Vid 23.5 ggr så har du dubblat.
Det innebär att vid 23 ggr så har du inte dubblat än, men vid 24 så har du dubblat. Så du väljer det närmast högre eller närmast lägre heltalet beroende på om du vill ha precis efter eller precis före du har dubblat.Sv: Hur lång tid att dubbla
Vi har ett tal, säg 5.
Tar vi log 5 får vi 0,69897000433601880478626110527551
För att få tillbaka 5 tar vi helt enkelt 10^0,69897000433601880478626110527551
Man använder alltså 10 som bas...
Användningsområden då?
Säg att vi har följande ekvation: 2 = 10^x
Hur får vi reda på vad x är?
Jo, genom följande:
2 = 10^x
log 2 = log 10^x
Därefter får man flytta ner x framför log 10
log 2 = x * log 10
eftersom log 10 = 1 (10^1 = 10) får vi följande
log 2 = x
alltså blir svaret att x = log 2
Nu vet jag inte om det blev tydligt nu, men detta är grunderna...Sv:Hur lång tid att dubbla
Kanske kan va till nån nytta!
http://hem.passagen.se/bosson/excel/
Klicka på testet.xls eller högerklicka o välj "spara mål som"