För ovanlighetens skull är det inte bara SvenPon som är irriterad på saker och ting, till och med jag lackar ur mellan varven - hör och häpna. Här är en som delar era åsikter: http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=28089 Är inte så väldigt insatt men går inte en stor del av de 3 miljarderna till kollektivtrafiken. Det har ju t.ex. tillkommit en massa busslinjer och infartsparkeringar. Biltullar är bara ett idiotiskt sätt att försöka lösa problemet med de problem ett centraliserart sammhälle resulterar i. <B>Jag vet inte vad SL kostar per månad, men 3 miljarder intäkter för buss, tunnelbana och pendel borde faktiskt räcka ett tag - hur långt tänker egentligen politiker.</B> <b>By Chanse </b> SL kostar 8 miljarder kronor om året, men skulle det vara gratis att åka skulle det säkerligen bli mycket dyrare, så 3 miljarder är nog inte så mycket i sammanhanget. Men å andra sidan är ju kollektivtrafiken nästan gratis idag. 600 kronor i månaden är inte dyrt. Det är ju vad en tank bensin kostar, och hur länge räcker en sån om man tar bilen överallt?Det där med biltullar...
Nu är det tack och lov bara Stockholm som drabbas av detta för jag ser verkligen inte fram emot att fler städer skall drabbas.
Vad jag funderar på är följande: Nu kostar det ca 3 miljarder av våra skattepengar för att bygga detta system med biltullar, 300 anställda för att svara på frågor och det är ju jättebra det också. Det skapar jobb och det kanske kommer bli några bilar färre i trafiken, men jag funderar på följande. Om tunnelbana och buss hade varit gratis för 3 miljarder - tror ni inte att det hade varit fler som åkt kommunalt då istället för att ta bilen.
Jag vet inte vad SL kostar per månad, men 3 miljarder intäkter för buss, tunnelbana och pendel borde faktiskt räcka ett tag - hur långt tänker egentligen politiker. Det man skäms mest för är väl att dom är som gemene man, en svensson som är påverkbar och inte vågar säga emot.
Det skulle också vara en test i 6 månader. Om man lägger ner 3 miljarder för en "test", hur stor chans är det att man bara kan skrota allting sedan. Haha, snacka om att vissla och tro att man går på något sådant.
Jag undrar när break-even kommer på desas 3 miljarder. Om vi säger att det bor 1 miljon i stockholm och ytterligare 500.000 som bor utanför. Om alla då betalar 40 kr/dag tur och retur - hur många dagar behövs för att tjäna in dessa pengar. Utöver detta kostar också 300 personers löner för kundtjänst, trasiga apparaturer, service, underhåll och löpande kostnader. I min värld hade jag sagt, det tar ett tag...
Sv: Det där med biltullar...
Sv: Det där med biltullar...
Har svårt att tro att enbart teknik och administration runt avgifterna skulle kunna sluka 3 miljarder.
(Appropå trängselavgifter kommer jag att tänka på en bild de hade i DN för länge sedan. Den föreställde en bil som sitter i en evighetslång kö. Passageraren i bilen frågar: "Hur står du ut med det här varje dag?" och föraren svarar "Det är ju gratis!")Sv:Det där med biltullar...
Stockholm med dess centralisering av sammhällsfunktioner och företag i förhållande till övriga landet skapar betydligt högre kostnader vilket resulterar i landets försämrade konkurrentkraft i förhållande till andra länder.
Kostnaderna för att leva och bo i Stockholm är betydligt högre än på andra ställen i landet och ger då ökade tillverkningskostnader och därmed försämrad konkurrentkraft.
Hade företagen som ligger i och runt Stockholm varit mer jämt fördelade över landet hade aldrig problemen uppstått som resulterar i köer och problem för vilka politikerna nu försöker lös med idiotiska biltullar.
mvh RolandSv: Det där med biltullar...
Du måste tänka som en politiker. Det att de tänker på miljön är bara struntprat. Det handlar om ekonomi. Dessa biltullar kommer att ge dem stora extraintäkter i framtiden tillsammans med p-böter och intäkter från kollektivtrafiken. De få som verkligen tänker på miljön gör det i utsträckningen att de skiter i allt annat och låter ekonomin bli lidande för det (miljöpartiet t.ex.)By Chanse
Kom jag i på ämnet ! . Det är bra ! Får Er att tänka till.
Det roliga blir när Ni 08 kommer på att Vi från kranskommuner
som kommer in och försörjer ER får betala.
Vi tar det men Ni skall alltid veta
"Bit inte den hand som föder dig"Sv: Det där med biltullar...
Jag försökte för övrigt åka taxi i Stockholm i går vid 17-tiden. Var i Solna och skulle åka till Sundbyberg för att ta tåget därifrån, men taxin var försenad så jag skulle inte hinna med tåget, så jag åkte till centralen för att ta nästa därifrån i stället. Men det var så många bilar ute att det inte gick att komma fram. Jag fick kliva av och promenera sista biten (1 km) för att hinna med tåget.