Nu kommer en annan grej som ni får lösa :) Frågan är faktiskt inte speciellt lätt. Vi kan approximera drycken med vatten. Jag har kylt läsk i frysen ett antal gånger och jag brukar låta 1,5 lit-flaskor vara inne i 30 min. Nu var det ett tag sen jag gjorde det men jag har för mig att den inte blir riktigt kylskåpskall då. mm att den fryst är inte bra och smackar inte gott.Läsk i frysen
En läsk i frysen.
1,5 L PET (tjock flaska)
Normaltemp i en frys (Vet inte riktigt vad som är normaltemp)
Läsken är rumstemp.
HUr länge kan läsken vara i frysen innan den blir is för man vill ju inte ha den sååå kallSv: Läsk i frysen
Sen har vi en tjock plastflaska. Det är minst sagt problematiskt. Det du måste veta är en radda egenskaper hos plasten (värmeledningsförmåga, kanske värmekapacivitet), och tjockleken för just den produkten. Sen får man göra massor av förenklingar; att flaskan är en sfär, att värmen fortplantar sig fort i själva vätskan osv.
Sannolikheten att du får ut ett svar som är korrekt med en hyfsad felmarginal är inget vidare, men det kan gå. Du kan liksom lika gärna få ut 40 minuter som 2 timmar. Formen på flaskan är också den avgörande.
Det enklaste hade nog varit att testa dig fram i 5-minuters intervall. Sv: Läsk i frysen
En gång glömde jag bort att jag hade lagt in den och då låg den där ungefär 1 tim. Då var den rejält kall men den hade inte fryst.
ThomasSv:Läsk i frysen
Var varit nära att man har glömt både flaskor och burkar i frysen men kommit på i sista stund innan speciellt burkarna går sönder.