Okej, nu har jag gjort ett försök på att koppla datorn till tvn. Gick åt helvete. Hej Niklas, Ung. samma problem för mig. Jag har en teve som inte klarar s-video, så jag använder en scart-adapter från Clas Ohlson. Ansluter med en koax-kabel från grafikkortet och audikabel (eller vad det kallas) från ljudkortet. Min stationära dator har koaxutgång på grafikkortet. <b>>de nyaste drivrutingerna nedladdade fungerar N-view mycket bättre och det var ganska enkelt för mig att få det att fungera. </b> Har inget nytt att tillägga inom denna fråga, men ett litet svar åt Lasse angående hans koppling... finns special scart som man kan koppla om åt båda hållen. Jag tror det var så med den bärbara, svart/vit bild alltså. En enkelt omkopplingsbar scart skulle ju förståss underlätta, tack för det rådet. OK, det här kanske är uppenbart, men ändå.... <b>>Ett krav är att tvn klarar av S-video. <b>>Har du gått in i "Egenskaper för bildskärm" - fliken Inställningar och valt att aktivera/ansluta den sekundära bildskärmen?</b> Hittade efter en liten stunds maniskt letande denna sida: http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-17874.html Jag har väl egentligen inget vettigt att tillägga, men jag köpte mig en DVD-spelare som klarar av dom flesta formaten (inkl DivX/XviD) till stor del just för att tv-out ibland krånglar så förbannat mycket. Video-in ska vi inte ens prata om. Hade lite problem själv när jag testade lite snabbt med TV-out och fick svartvitt på min stora Tja... hela poängen med att göra så här är att jag inte har råd att köpa en dvdspelare. Skulle jag få ut svartvitt skulle det vara ok, men jag får alltså inte ut ett skit. När det gäller just tv-out så beror kvalitén på tv-chippet och inte grafikchippet. Nu är jag lite osäker, men har för mig att ATI-kort oftare har bättre tv-out-kvalité än nVidia. Men samtidigt så borde valet av tv-chip ligga på tillverkaren av grafikkortet (tex ASUS, MSI osv) och inte om man väljer nVidia eller ATI. Så du får nog ta och kolla upp det där. <b>Om jag går in på Egenskaper för bildskärm och fliken Inställningar så står följande: <b>>Om du inte har tillgång till en sekundär "virtuell" skärm, kanske du ska prova att sänka upplösningen till typ 640x480 (huh!) och även sänka färgdjupet och se om det hjälper.</b> på http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-17874.html säger -freddan- att han fick svart/vitt när han körde ntsc.Så kolla att du kör PAL efterosm det är det vi kör med i sverige.tv:n kanke bara jar stöd för PAL och inte ntsc.Detta borde du kuna ställa in på egenskaperna på ditt kort.Tv-out, världens vanligaste fråga?
Skulle uppskatta lite hjälp.
Har en Fuijitsi-Siemens (sannolikt irrelevant), med ett NVIDIA GeForce3 Ti200. På kortet sitter det två kontakter, en vanlig bildskärmskontakt, och en s-video. Glad i hågen gick jag och köpte en s-video-kabel och en s-video->scart-adapter. Kopplar in skiten i datorn och i antingen tvn eller videon.
Vad jag än har försökt blir bilden blank eller bara något skumt sprak på TVn. Har testat NVIDIAs egna mackapär, och det enda som händer då är att skärmen blir svart, och att man inte kan göra något. Med tvn händer inte ett skvatt.
Testade även TV-Tool, men är inte med på vad alla grejerna gör. Försökt med PAL-60, PAL och för säkerhets skull även NTSC.
Någon som har några spontana tips, eller en guide till hur man gör?
Eller vet något ställe där någon definitivt vet hur man gör?Sv: Tv-out, världens vanligaste fråga?
Hade även jag en massa strul med att få det att fungera. Jag har GeForce4 i min och med de nyaste drivrutingerna nedladdade fungerar N-view mycket bättre och det var ganska enkelt för mig att få det att fungera.
Ett krav är att tvn klarar av S-video. I nya n-view finns också en del automatiska tv-grejjer. Typ för att hitta tvn och så. Prova också att stänga av datorn, starta tvn och sedan starta datorn med alla sladdar i. Om du inte testat det så testa ifall du får ljud i tvn. Lycka till, det är en djungel.. :)
Mvh
Peter
Edit:
När du väl har kopplat i tvn ska du ha några olika val. Klona är det korrekta, då ska bilden synas på både tvn och datorskärmen. Annars finns det allternativ för att antingen ha bilden på datorskärmen eller tvn.Sv:Tv-out, världens vanligaste fråga?
Den bärbara har endast s-videoutgång, till den har jag en liten kabelbit med s-video i ena änden och koax i andra.
Det är alltid förenat med en viss ångest när jag skall använda grejerna.
Mvh
Lasse LSv:Tv-out, världens vanligaste fråga?
Av någon anledning så funkade inte de allra senaste att installera, men de näst senaste gick bra.
<b>>Ett krav är att tvn klarar av S-video.</b>
Klarar...?
Det finns ju så att säga ingen s-video-ingång, utan jag har ju scart-ingång, och en adapter?
<b>>I nya n-view finns också en del automatiska tv-grejjer. Typ för att hitta tvn och så. Prova också att stänga av datorn, starta tvn och sedan starta datorn med alla sladdar i.</b>
Får göra ett försök med detta då...
Tackar!
Om någon annan har ytterligare förslag tages dem tacksamt emot.Sv: Tv-out, världens vanligaste fråga?
Är det så att om du kopplar direkt från S-Video utgången på datorn in till Scart ingången på TV:n så får du bild, men den är svartvit?
Detta går att fixa, har själv lyckats få färg genom S-Video på en TV som inte har S-Video stöd.
Det hela går ut på att koppla om ett par stift i scart kontakten, närmare bestämt ska stift 13 och 15 byta plats med varandra.
Efter det ska det gå bra att köra raka vägen från utgången, utan någon kontaktkonvertering, in till scartkontakten på TV:n.Sv:Tv-out, världens vanligaste fråga?
Sv: Tv-out, världens vanligaste fråga?
Visst är det fint när man glömt stänga av skärmsläckaren och har datorn i ett annat rum?
Mvh
Lasse LSv:Tv-out, världens vanligaste fråga?
Har du gått in i "Egenskaper för bildskärm" - fliken Inställningar och valt att aktivera/ansluta den sekundära bildskärmen?
Jag har för mig att detta fungerade när jag försökte för länge, länge sedan.
/PelleSv: Tv-out, världens vanligaste fråga?
Klarar...?
Det finns ju så att säga ingen s-video-ingång, utan jag har ju scart-ingång, och en adapter? </b>
På min tv kan man "switcha" mellan s-video och vanlig om man trycker på av-knappen flera gånger. Men som tidigare sagt så borde du få en svartvit bild även om du inte har s-videostöd.
Mvh
PeterSv:Tv-out, världens vanligaste fråga?
Öh...?
Om jag går in på Egenskaper för bildskärm och fliken Inställningar så står följande:
Plug and Play-bildskärm på NVIDIA GeForce3 Ti 200
Sen finns det sedvanliga skjutreglaget för upplösning, och rutan för bildkvalitet.
Går jag in på Avancerat så finns "Allmänt", "Bildskärmskort", "Bildskärm", "Felsök", "Färgmatchning" och "GeForce3 Ti 200". Det fem första grejerna innehåller vad jag kan se inget som helst vettigt.
Om jag ställer in "tvinga tv-identifiering" så kommer det fram en "underflik", nView (till "GeForce3 Ti 200", där jag i en ruta kan välja "Enstaka bildskärm", där gissar jag att det skulle stå "Klona" etc. I andra rutan kan jag välja TV eller min monitor. Väljer jag den vanliga bildskärmen så finns lite inställningar att göra, väljer jag TVn så finns inga val att göra.Sv: Tv-out, världens vanligaste fråga?
Lösningen är tillräckligt vansinnig för att jag ska försöka. Återkommer.Sv: Tv-out, världens vanligaste fråga?
Nu tankar jag ner nån film, bränner ut på en DVD+RW-skiva och stoppar in den i DVD-spelaren. Klar att avnjutas!
ThomasSv:Tv-out, världens vanligaste fråga?
Fick bara färg om jag installerade om Nvidia drivisarna tills nästa gång jag skulle köra :D
Nu kör jag på min bärbar och med Ubuntu och det fungerar utan några problem och det är jag glad för.Sv: Tv-out, världens vanligaste fråga?
Börjar fundera på om det skulle vara värt att införskaffa ett nytt grafikkort, GeForce3 är vad jag förstår en av de sämre grafikkorten?
Någon som har något tips i så fall?
För det är väl i princip så att även om man inte byter ut något annat i datorn, så får spel etc. automatiskt bättre och snabbare bild?
Då kan det ju vara värt att investera i det ändå för att låta datorn leva lite längre...Sv:Tv-out, världens vanligaste fråga?
Givetvis blir datorn snabbare i spel med ett bättre grafikkort men är dom andra delarna väldigt gamla så blir vinsten inte så jättestor.
Om du har råd med ett nytt grafikkort så har du definitivt råd med en DVD-spelare. Centrum 340 (http://www.netonnet.se/item.asp?iid=56382&sid=1003575&SpaceCode=SectionRow1Right) kostar bara 449:- + frakt. Nu förespråkar jag verkligen inte Centrum, men tyvärr verkar det vara så att DivX (och främst XviD) fungerar bättre på en billig spelare än en dyr märkesspelare.
ThomasSv: Tv-out, världens vanligaste fråga?
Plug and Play-bildskärm på NVIDIA GeForce3 Ti 200
Sen finns det sedvanliga skjutreglaget för upplösning, och rutan för bildkvalitet.</b>
Hos mig finns det en combo under rubriken Bildskärm och där står det:
1. Plug and Play-bildskärm på RADEON X300 Series.
Det andra alternativet i combon är den sekundära bildskärmen.
Men ovanför detta finns en grå ruta som innehåller två blåa rutor. Den ena av dessa blåa rutor är skuggad, och högerklickar man på denna, kan man välja att ansluta den som en sekundär bildskärm.
Men... detta kanske är specifikt för ATI.
Om du inte har tillgång till en sekundär "virtuell" skärm, kanske du ska prova att sänka upplösningen till typ 640x480 (huh!) och även sänka färgdjupet och se om det hjälper.Sv:Tv-out, världens vanligaste fråga?
Tja... vad som helst går väl att prova nu... börjar tappa tron på det här...Sv:Tv-out, världens vanligaste fråga?