Läste precis följande på SVT text: Bra ide, men skulle aldrig funka i Sverige. Tänk bara villket djädra liv det blev när gb började sälja en glass som hette nogger black. Förstår inte varför alla ska börja skrika om främligsfientlighet när man ställer lite krav på folk som vill bli medborgare i sverige... Jag menar om man vill bli medborgare i sverige så borde man kunna svenska. Hur ska dom annars kunna överleva här, visst många kan engelska men ändå... Förstår inte vad syftet skulle vara. Om man är infödd dansk och har noll koll på historia och kultur, vad ska hända då? Spontan fundering: "Vad händer med alla som är födda och uppvuxna i sverige som inte har jobbat på 5 år? Det finns ju tyvärr sådana i alla folkslag som inte kan, eller ibland inte vill, jobba. <b>Vad händer med alla som är födda och uppvuxna i sverige som inte har jobbat på 5 år? Det finns ju tyvärr sådana i alla folkslag som inte kan, eller ibland inte vill, jobba.</b>Är danskarna rätt eller fel ute?
"UTRIKES Publicerad 3 november
Nya danskar måste försörja sig själva
Den som vill bli dansk medborgare
ska inte bara testas i språk, kultur
och historia. Regeringen och Dansk
folkeparti (DF) kommer nu även att
införa kravet på att invandrare ska
ha arbetat i fyra av fem år.
Detta enligt ett dokument från
Integrationsministeriet som tidningen
Dagbladet Information kommit över. Det
visar att man vill försäkra sig om att
personer som får medborgarskap har
visat att de kan försörja sig själva.
DF:s Sören Kraurup säger att det kan
bli en halvering av nya medborgare.
-Och det är vi naturligtvis glada för.
Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700"
Jag tycker det låter som en klok idé för alla inblandade. Skulle det funka här i Sverige eller skulle det hojtas högt om främlingsfientlighet m.m.?Sv: Är danskarna rätt eller fel ute?
Sv:Är danskarna rätt eller fel ute?
Tester i kultur och historia är jag lite mer tveksam till, om jag skulle flytta till ett land så skulle jag iofs vara lite intresserad att veta mer om deras kultur och historia men att ha ett test i det...
Hur skulle kravet på att dom har arbetat i 4 av 5 år fungera? Ska dom komma hit och jobba och sen möjligtvis få bli medborgare eller ska man fråga personens hemland om han har varit en duktig medborgare och jobbat ordentligt? Kanske är en bra ide men hur ska den implementeras (och precis som fredrik säger så kommer det aldrig att fungera i sverige)?Sv: Är danskarna rätt eller fel ute?
Vill danskarna att medborgarskap skall vara något slags kvalitetsmått av typen körkort?
Låter väldigt konstigt och direkt dyker ju frågan upp om man skall kunna förlora medborgarskapet om man inte lever upp till kraven.
Varför inte ändra inträdeskraven till att man skall vara gemytlig, äta röd korv och dricka tuborg. Stämmer bättre överrens med min uppfattning om danskar än en person som är bra på dansk kultur och kan fösörja sig själv :-)Sv: Är danskarna rätt eller fel ute?
Sv: Är danskarna rätt eller fel ute?
Sv:Är danskarna rätt eller fel ute?
De olika nordiska landerna har speciella avtal med varandra... sa andras det som diskuteras i denna trad pa dansk sida sa ar det inte sakert att avtalen med Sverige, Norge, Island och Finland andras for det... dvs att en nordisk medborgare har lattare att bli medborgare i ett annat nordiskt land an vad en utomnordisk medborgare har.
Dock tror jag ju knappast att danskarna vill ha nagra sloa svenskar... ;)