Klart man ska betala skatt, men måste den vara så hög? Jag ser inget egentligt problem med att betala en hög skatt, om jag visste att jag fick nånting för det. Idag verkar det som om den offentliga sektorn är ett stort svart hål som bara slukar mer och mer resurser för att spotta ur sig samma service. Det borde alltså gå att effektivisera den offentliga sektorn nåt enormt så att alla i samhället kan få den servicen som vi faktiskt betalar för, och inte som det är idag att den som skriker högst får mest... "Jag är ingen ekonom så jag vet inte vad följande skulle få för effekt; Om alla skatter sänktes till 15 eller 20% rakt av, bort med vinstskatt, förmögenhetsskatt osv. Betala skatt i Sverige
Jag är ingen ekonom så jag vet inte vad följande skulle få för effekt; Om alla skatter sänktes till 15 eller 20% rakt av, bort med vinstskatt, förmögenhetsskatt osv.
Låt folk tjäna pengar, slippa skatta bort dem och spendera dem istället. Borde inte det få fart på saker och ting?Sv: Betala skatt i Sverige
Jag tycker mig se fler och fler exempel på att statliga företag är ineffektiva och när de väl utsätts för konkurrens så är det privata alternativet billigare (trots att man betalar "feta" direktörs löner, utdelning till aktieägare och annat kapitalistiskt dravel ;-) )
En sak som jag har reagerat på är t.ex. att sossarna nu lovar 200 000 fler jobb de flesta inom offentlig sektor... man börjar ju undra hur detta skall finansieras. Nej, om det här landet skall komma på fötter behövs fler "riktiga" jobb, dvs stöd till mindre företag t.ex. genom skattelättnader, och mer stöd till de som vill realisera sina idéer. Vi kan inte förlita oss på att våra storföretag kommer att finnas för evigt.
ojojoj, gud vad man kan så här på morgonen ;-)Sv: Betala skatt i Sverige
Låt folk tjäna pengar, slippa skatta bort dem och spendera dem istället. Borde inte det få fart på saker och ting?"
Om du sänker allt med 15-20% så händer inte så mycket eftersom du i slutändan kommer få 15-20% mindre pengar i plånboken i reela pengar.
Säg att du sänker skatten till 15-20%, det betyder mycket mindre inkomster till staten som inte klara av att upprätt hålla sina kostnader för ex, sjukvård och skola. Dessa kommer alltså få mindre pengar av staten och måste på så sätt plocka in högre inkomster ifrån sina "kunder". Vilket kommer att drabba visa hårdare än andra.
Det finns en speciell kurva som visar var den maximala skatteintäkten ligger i förhållande till skattetryckssatsen (laffer kurva tror jag den heter). Som visar att om man tar 0% i skatt så får staten 0 kronor, och om man tar 100% i skatt så får staten 0 kronor, däremellan så är det en upp och ner vänd x2 kurva.
Frågan man bör ställa sig är om man i sverige har passerat toppen för kurvan och för varje gång som skatten höjs så sjunker intäkterna till staten.
För att hårddra det till sin spets, så har man de 2 senariorna.
1. 100% i skatt, detta kommer att leda till att ingen är intresserad av att jobba eftersom staten ändå står för alla dina utgifter, vilket gör att inga inkomster kommer att genereras till staten och alla människor svälter ihälj...
2. 0% i skatt, detta leder till att du som person får stå för alla kostnader som samhället idag står för, vilket betyder att en större majoritet av befolkningen inte kommer att överleva då det helt enkelt är för dyrt för många att klara sig, en mindre del kommer dock klara sig och överleva, problemet är bara att de nu har en mindre kundbas att få intäkter på sina tjänster/varor vilket leder till att ytterligare människor kommer att ha en för lite inkomst för att överleva... osv osv.
Så inget av fallen är att rekomendera, även om man i det sista kommer att klara sig än längre tid...
Så vart skall det totalaskattetrycket placeras för att generera maximalt med skattinkomster till staten, är det som idag runt 65% eller skall det upp till 80% eller skall det sänkas till 40%?
- M