Hej, chatten har varit populär - forumet likaså. Men ibland funderar jag på om det inte vore roligt med något annat som man aktivt eller i alla fall vara intresserad av att se? Något som discuterats tidigare är var ju en tävlig där man skulle göra en usercontroll.Är en bra idé och sedan skapa en ny fonktion där folk kan ladda upp sina egna userkontrols,presic som dom har på code project.com http://www.codeproject.com/cs/miscctrl/. Där man kan skriva lite om den och hur den funkar.Alltså en liten artikell och en färdig kontroll att ladda ner. Nu kanske jag blir utkickad... Men vad sägs om att rensa i materialet som finns? Som det är nu så finns det en hel del skräp tillsammans med godbitarna. Om man tar bort skräpet vet besökaren att på pellesoft.se hittar man bara bra material, skulle inte det öka "värdet" på siten? Som det är nu finns det så mycket att det är svårt att hitta det som är bra... Kvantitet är inte alltid det bästa. God morgon, det var kloka synpunkter och hoppas ni fortsätter skriva mer. Jag skall kolla vad det går att få fram för priser. Så om vi inriktar oss på tävlingar så är det priset som lockar mer. Även när jag hade Visual Studio .Net eller en PDA som vinst så var det inte mer än 10 som deltog - så jag är faktiskt inte övertygad om att detta är lösningen. Dock är jag beredd att bli överbevisad :-) Jag kan tänka mig att städa, men om jag är pålitlig vet jag inte riktigt... ;) Men först vore det nog bra om man kom överens om vilka kriterier man ska ha på materialet? Det bästa kanske vore några personer gick igenom samma material och varje person antecknar vad denna vill ta bort. Sedan sammanställer man detta och ser om alla är överens om beslutet. Hej Johan! Jag är lite av "periodare" på Pellesoft - mycket beroende på vilka mina arbetsuppgifter f n är. Alltså letar jag ofta efter något speciellt och jag upplever många gånger att jag får lägga mycket tid på att hitta något som hjälper mig "just nu". Kanske att jag söker på fel sätt, men ett är säkert - det finns mängder att leta i! Det JAG tycker skulle öka kvalitén är:långtråkigt på pellesoft?
Finns det någon som har något smart tips vad vad vi skulle behöva för att få mer aktivitet på olika ställen på pellesoft? Jag tycker mig ha försökt att prova det mesta, men nu är jag nästan slut på ideer.
En sak som aldrig kommit igång är att recensera böcker - kan det vara intressant?
Vad exempelvis skulle få flera proffs att vilja dela med sig? Vad får fler att ställa frågor i forumen? Vad skall göras för att vilja lägga ner tid på att skriva en artikel? Vad krävs för att DU skall rösta på materialet och således sporra skribenter och andra som delar med sig av sina kunskaper?
Skall vi bygga nåt tillsammans, en blog? sektionen för projektrummet, något annat?
Frågorna haglar, vad skulle DU vilja ha här för att det skall bli intressantare att komma hit oftare?Sv: långtråkigt på pellesoft?
Sv: långtråkigt på pellesoft?
/JohanSv:långtråkigt på pellesoft?
Att städa bland materialet är en klok kommentar. Finns det några kloka pålitliga personer som ställer upp på att göra detta? Jag tilldelar rättigheter så ni själva kan ta bort det som inte passar. Man kanske behöver 2-3 personer per område för att få lite ordning, för som sagt - det är väldigt många enheter i de flesta sektionerna.Sv: långtråkigt på pellesoft?
/JohanSv:långtråkigt på pellesoft?
Med all respekt men...
Vad är att städa? Det som inte fungerar kodmässigt eller artiklar som inte fått nog bra betyg och/eller kod som inte passar in i ditt sätt att se på programmering?Sv:långtråkigt på pellesoft?
Jag skulle uppskatta lite städning (eller kanske förfinad indelning) - men som Johan skriver - det är viktigt att ha gemensamma kriterier. ETT kriterium, som jag tycker är viktigt - välj inte bara tips, artiklar m m som är bra för de redan duktiga, utan tänk även på oss som på stapplande ben försöker lära oss själva! Jag har lärt mig mängder och löst många problem tack vare det jag hittat här! Och det vill jag kunna göra mera,,,Sv: långtråkigt på pellesoft?
- Slå ihop avdelningarna Programarkiv och Tips/tricks (i stort sett är det enda som skiljer att man kan bifoga en fil i programarkivet, det finns en del dubletter, samma sak i båda avdelningarna alltså).
- Radera dubletter, när samma kod (eller funktioner med samma resultat) finns flera gånger gör det ju bara svårt att hitta bland sökresultat. När det gäller länkarkivet hittade jag t.ex. 4 länkar till CodeProject.
- Radera eller redigera sådant som saknar ordentlig beskrivning eller där beskrivning inte stämmer överens med innehållet.
- Radera sådant som inte fungerar, det finns inget mer irriterande än att hämta hem något som inte fungerar.
Nu kommer vi till lite mer subjektiva kriterier, därav tycker jag att det är viktigt att det är flera som tillsammans avgör vad som är bra eller dåligt...
- Det finns en del saker som är rent vansinnigt att följa ur ett säkerhetsperspektiv. Jag tycker att det är oansvarigt att lära ut saker som skapar osäkra applikationer. (hoppas att Pelle inte tar illa upp nu, men artikeln "Den perfekta inloggningen" är i mitt tycke långt ifrån perfekt. Den är sårbar för SQL-injektion och dessutom sparar den lösenordet i klartext i en cookie...)
Något i denna stilen var det jag menade, sedan kanske inte alla håller med mig, men det är ju därför det är bra att diskutera innan man genomför något... :)
/Johan