Finns det någon som har ett tips på program som klarar av att visualisera problem som "Markera i en tydlig figur i komplexa talplanet alla tal z som uppfyller |z + i| = 2 och Im z >= 0" och "Markera i en tydlig figur i komplexa talplanet alla tal z som uppfyller |z + 1| = |z - i|"? <b>>Gärna ett gratisprogram... </b> De där exemplen är ju så enkla att det inte behövs något program. Använd passare. Problemet i sig är inte så svårt, men jag ska skicka det med mail och "markera i en tydlig figur i komplexa talplanet". Som jag skrev kan jag göra det för hand och scanna in det, men jag tänkte att det fanns "snyggare" sätt. ...och som sagt: kolla de grejerna jag föreslog. Dia är gratis och ska nog utan några problem kunna göra det. Tack för tipsen, jag får kolla upp dom noggrannare framöver. Tiden var lite knapp, så jag fick lösa det på annat sätt (MS Paint...).Visualisera komplext problem
Gärna ett gratisprogram... ;-D, annars får jag väl göra det för hand och scanna in det.Sv: Visualisera komplext problem
Matlab eller Mathematica kan du ju ta, det är bara ett par tusen... =)
I princip är det ju annars bara att ta ett godtyckligt ritprogram; gärna ett med lite mer "fasta" objekt, typ ett CAD-program eller Dia.Sv: Visualisera komplext problem
|z - c| = r betyder helt enkelt att punkten z ligger på avståndet r från punkten c. Alla sådana punkter utgör en cirkel med radie r och centrum i c.
|z + i| = 2 innebär alltså en cirkel med radie 2 och centrum -i. Sedan begränsas denna till Im z >= 0. Det blir alltså en cirkelbåge.
De tal som uppfyller |z + 1| = |z - i| ligger på samma avstånd från punkten -1 som från punkten i, dvs de ligger på den linje som passerar mitt mellan dessa punkter och är vinkelrät mot linjesegmentet som går mellan punkterna.Sv:Visualisera komplext problem
Sv: Visualisera komplext problem
Sv: Visualisera komplext problem