Nu har både min syster och min flickvän på kort tid lyckats bli av med viktiga filer. Om du är för sent ute igen, dvs. efter en krash, kan du testa Knoppix. Men nu rör det sig inte om det; utan om borttagna filer, kraschade disketter och usb-minnen, etc. Kan det vara något av detta som kan hjälpa dig? Mmm... men problemet är att om man väljer Freeware eller Open Source får man fram två alternativ, båda tämligen ointressanta (foto-recovery). PC Inspector är gratis och har funkat perfekt för mig! Perfekt!Gratis/OpenSource recovery-program?
Snäll som man är, så går man ut på nätet och letar. Visst hittar man ett tjugotal, men nog fan är den billigaste 49$.
Eftersom det sista var ganska viktigt för min flickvän, och eftersom hon behövde filen imorgon, så var jag lite ful och lyckades få tag på en piratversion av något av ovan nämnda program. Det funkade, filen kom fram. Men eftersom det var Word så gick ju filen inte att öppna sen.
Letade då vidare för att hitta något program som kunde reparera Word-filer. Samma story. Gjorde samma fuling, och fick fram en "wordfil". Det var ju bara skit; man kunde se texten, men hela köret var omblandat och hopmixtrat.
Hade jag i det läget lagt ut cirkus tusen spänn hade jag nog inte varit så glad...
Så: Känner någon till någon vettig recovery-produkt till FAT eller NTFS som är verkligt gratis (gärna open source), och samma fråga angående MS Office?
PS. Ja, jag vet att om hon hade kört ett annat OS, hade haft en vettigare backuplösning, hade kört med ett annat format med bättre editor (Emacs+LaTeX), eller använt OpenOffice, så hade hon nog inte varit i den sitsen hon är. Men nu är läget som det är.
PS2. Sorry om ni tycker att det är fel forum. kändes som att inget annat passade. Förresten ser jag aldrig vilket forum något ligger i själv längre.Sv: Gratis/OpenSource recovery-program?
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
Ladda ner och bränn ut på en skiva. Mycket på disken går att komma åt även om windows inte vill starta. Det finns även med något program för att rädda ntfs-diskar, men det är ännu inte helt stabilt.
/ErikSv:Gratis/OpenSource recovery-program?
Handlar det om hårddisk så får man ju lämpligtvis göra något sånt, ja. Sv: Gratis/OpenSource recovery-program?
http://fileforum.betanews.com/browse/FileManagement/RecoverySv:Gratis/OpenSource recovery-program?
Tar man shareware kommer det upp desto fler, men i alla shareware jag testat får man "trevliga" egenskaper som att de inte klarar mer än 64 kB i fallet FAT, eller att den byter ut varannat ord till DEMO i Word-alternativet.
Tycker det är skumt - borde ju finnas någon annan som kommit på iden <b>någonstans</b>?Sv: Gratis/OpenSource recovery-program?
www.pcinspector.de/file_recovery/se/welcome.htm
/TobiasSv:Gratis/OpenSource recovery-program?
Jag visste väl att det fanns någonstans!
Tackar!