Laddade ner ett plugin till Firefox; StumbleUpon Det var väl någon fysiker som visade på att om samtliga kineser hoppade samtidigt så skulle jorden flytta sig 3 cm. Det var några år sen. Påminner mig om en annat klassisk fråga. blir det inte precis samma sak som om man står i en båt och springer till andra sidan och sedan springer tillbaka , båten är ju kvar på samma ställa som när man började. Bra liknelse, vi kan hoppa bäst fae... Vi orkar.Det blir ett "nollsummespel" Det beror väl på hur stor man är jämfört med båten? Sannolikt är det bara en fråga om energier och rörelsemängder. Men jag får ändå inte ihop det... Är det inte samma prinbcip som när man skjuter? Dvs att för att kunna flytta en kropp Den kemiska energin i musklerna görs om till en kraft som påverkar jorden. För att summan skall bli noll måste den kemiska energin ha skapats genom en motsatt kraft vilket inte är troligt. Googlade upp ett bra svar :) Hoppa på en dag? Borde det inte vara effektivare om man hoppade under en given tidsperiod dagligen? "Den kemiska energin i musklerna görs om till en kraft som påverkar jorden. För att summan skall bli noll måste den kemiska energin ha skapats genom en motsatt kraft vilket inte är troligt." >Men då om jag förstår det rätt så måste alla farkoster som lämnar jordens atmosfär påverka <b>En liten eka kan ju lätt vicka till och kanske dra in några liter vatten.</b> Nått som retar mig i dessa disskutioner är att, "rubbar ytterst lite". Eftersom vi år 2005, är vi ungefär 7 miljarder människor på jorden så får vi Eftersom vi år 2005, är vi ungefär 7 miljarder människor på jorden så får vi Tänk på att Sven är gammal. När han först hörde det där påståendet så var det säkert mycket mindre folk på jorden. =) Ok några får stå i vatten till knölarna Men ! Jag får ölands yta till 1.345.000.000m^2 och då får jag det till 0,192m^2/person men Du får gå hem och räkna om ! <b>Om Vi kunde samla ihop hela jordens befolkning på en plats Det där med många (nollor) (0) är svårt. <b>ag får Ölands yta till 1.345.000.000m^2 och då får jag det till 0,192m^2/person men </b> <b>Vad är detta för matamatik ? Fick inte jag lära mig i min skola ! ???</b> Jag har letat lite nu och hittat att de räknade med att Med Gotland så stämmer det bättre. Arean där är tydligen 3140 km^2 och med samma uträkning så skulle det räcka till 6,28 miljarder personer med 0,5 m^2 för varje. Sven skrev: "Om Vi fyllde vår helikopter vertol Hkp4 (klarar 25 fullt utustade soldater) med Hoppa!
(Jävligt roligt förresten, man klickar på "Stumble!", så kommer man till sidor av typer man själv är intresserad av.)
Hur som helst, så dök en rolig sida upp alldeles nyss:
http://www.worldjumpday.org/
Tanken är alltså att 600 miljoner människor ska hoppa på ett väldigt synkroniserat sätt, och på så vis få jorden i en annan bana för att stoppa globala växthuseffekten, etc.
Så började jag fundera på om det skulle gå rent fysiskt (teoretiskt alltså)... men jag får inte ihop det. Visserligen tillför man ju energi som man har lagrat i musklerna, men det känns som att rörelsemängden ändå måste vara konstant... Men samtidigt blandar jag in gravitationen, och då tänkte jag att jag skulle dela med mig av problemet istället... =)
Vad tror ni; är det rent fysiskt möjligt att hoppa och landa på jorden, och på så sätt slå den ur sin bana?Sv: Hoppa!
Sv:Hoppa!
Om Vi fyllde vår helikopter vertol Hkp4 (klarar 25 fullt utustade soldater) med
örnar och dessa sedan alla började flaxa/flyga inne i helikoptern.
Blir helikopter då lättare. Programarkivet:Skrivbordet_2
Mitt förstånd säger mig att Vi kan hopp bäst fae... Vi vill, banan kommer inte att ändras
därför vi ingår i samma massa som klotet har.Då skulle det vara mer troligt
att varje vulkanutbrott skickar ut en reaktionskraft som skulle rubba vår bana.
Blir Vi däremot träffade av en yttre kraft (häftigt meteorit nedslag) så ändras banan.
Om än bara någon nanometer , men det är också en rubbning !
Tycker ämnet är superintressant. Gravitationsvågor som Vi är okunniga om.
Gravitation är omedelbar Dvs Vi skulle kunna kommunicera med andra världar
om Vi kunde modulera gravitationsvågorna.Vi skulle inte vara bundna till ljushastigheten.
Exempel: kunde Vi vibrera månen här från jorden skulle Vi ha en antenn mot andra världrar.Sv: Hoppa!
Tänk till Nu mina vänner.Min lille son hoppar ner från bordet,
"örfil" nu har du ändrat jordbanan.
Dvs hastigheten han tog sig upp på bordet har inget med att göra hur snabbt han kom ner.
Så är det ju ! eller !!!Sv:Hoppa!
En liten eka kan ju lätt vicka till och kanske dra in några liter vatten.
Så hur stor är 600 miljoner människor jämfört med jordklotet?Sv: Hoppa!
med kulan så måste man själv åka lika långt bakåt.
Det funkar inte som i Hollywoodfilmer för då skulle skytten fara dit pepparn växer eftersom
den han/hon skuter på åker flera meter bakåt och ibland upp i luften.Sv: Hoppa!
6e9 människor á 50kg blir bara 3e11 kg jämfört med jordens massa på 6e24kg.
Om alla hoppar upp samtidigt med en hastighet av 2m/s (åt samma håll) blir förändringen av jordens hastighet endast 1e-13 m/s (eftersom rörelsemängden är konstant).
(Lägg märke till att det bara är upphoppet som påverkar jorden, inte landningen. energin i landningen kompenseras av dragningskraften)Sv:Hoppa!
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/phy99/phy99x24.htmSv: Hoppa!
Om medlemmarna på i worldjumpday.org skulle dedikera en tidpunkt per dag att hoppa skulle deras hälsa öka, motion, ha betydligt större påverkan. 10st*355dagar ett hopp i minuten under i Tio hopp är inte mycket. Men skillnaden att ha 300 000 medlemar som varje dag påverkar jordens bana jämfört 3650 gånger mer.
Snart skulle det faktist märkas.
Borde desutom var lätt att hålla reda på när. Kl 12 varje dag hoppar jag tio gånger.
Fråga är mo en motkanpanj startas. Vem kan värva flest meddlemmar. Nackdelen är ju att det är tvungna att gå upp vid midnatt. ;o)Sv:Hoppa!
Tänkte inte på det. :-) ;-)
Men då om jag förstår det rätt så måste alla farkoster som lämnar jordens atmosfär påverka
vid uppfärd och även när de kommer ner igen och landar. Det är ju ingen liten kraft där.
Tänker jag fel där?Sv: Hoppa!
vid uppfärd och även när de kommer ner igen och landar.
Om farkosten använder energi vid nerfärden för att bromsa så påverkar det, annars inte
Tänk så här:
farkosten och jorden är två objekt med var sin massa. Gravitationen gör att de dras mot varandra, dvs både jorden och farkosten får en ökad rörelseenergi motsvarande farkostens lägesenergi. När de krockar överförs all energi till jorden igen och vi är tillbaka på noll (förutsätter inga förluster i form av värmeutveckling, studs eller deformation vid krocken).Sv:Hoppa!
Också ett "snille" platsar han i vårt filosofiska resonemang ?
Jaaa.... det gör du, men du måste kunna läsa mellan raderna.Sv:Hoppa!
"Bullshit". Antinge rubbar det eller så rubbar det inte alls.
DIXI Sven
En anna sak som jag påstår.
Om Vi kunde samla ihop hela jordens befolkning på en plats
och ge dom varsin 1/2 m^2 i yta,skulle dom få plats på Öland.!
Har jag fel ?
DSSv: Hoppa!
inte plats med ½m^2 var.Sv: Hoppa!
inte plats med ½m^2 var.
Ölands landyta är 1345 km^2Sv:Hoppa!
Om jag inte har räknat fel så skulle ytan räcka till ca 2,7 miljarder personer. När var jordens befolkning så många?
ThomasSv: Hoppa!
<b>Sten skrev
Ölands landyta är 1345 km^2</b>
Oki på det, skriv 1400 km^2 / 7 miljarder då får dom varsin 1/2 m^2
Jag drog det lite svepande dom får kanske någon cm^2 mindre än 1/2m^2
Det kanske blir återbud, har du tänkt på det.!: Nya chefen för Ölands turistråd
Thomas Roman du har aldrig räknat rätt här i Forumet ;-)
Du har aldrigt tillfört nått nyttigt,bara en massa "kindergarten" "bullshit"!
Logga in på Lunarstorm , där hittar du jämnställda !Sv:Hoppa!
jag är inte den utan jag lyssnar gärna på äldre för de har i regel mycket att lära ut.
Så du får gärna tala om vad jag gör för groda Sven. :-)
PS! Sven, har du foto på alla HKP4 från både Säve och Berga?Sv: Hoppa!
Ja jag har en massa bilder från bl.a Säve det som Vi gamla kallar F 9.
Sven (with love)Sv: Hoppa!
och ge dom varsin 1/2 m^2 i yta,skulle dom få plats på Öland.!</b>
På ölands landskap eller ölands landmassa?
<b>Antinge rubbar det eller så rubbar det inte alls.</b>
Sant. Det kommer att rubba jorden! Man föreställa sig att jordens dragningskraft är större än individernas men om samtliga är i luften samtidigt så är det en enorm massa som jorden attraheras till. När massorna krockar med varandra så är positionen status quo när krafterna tar ut varandra och i det läget har båda föremålen (den hoppande folkmassan och jorden) dragit sig närmare varandra.
För övrigt är jag sugen på att starta en motaktion för oss som vill ha varmare väder, vilka är på?Sv:Hoppa!
Jordens befolkling får plats på Öland om dom håller tillgodo med ca 1/2 m^2
DIXISv: Hoppa!
Vad är detta för matamatik ? Fick inte jag lära mig i min skola ! ???Sv:Hoppa!
Vi har kanske gått i samma skola då eftersom jag tydligen inte heller kan räkna? ;)
1345 km^2 = 1345000000 m^2
1345000000 / 7000000000 = 0,192
Och räknar man istället åt andra hållet för att se hur många det får plats på denna yta om varje person ska ha 0,5 m^2 så blir det som jag sa ca 2,7 miljarder personer.
det fanns ca. 6,446,131,400 personer 050701.
Tack Tomas, då var jag inte så långt ute på isen då. :)Sv: Hoppa!
örnar och dessa sedan alla började flaxa/flyga inne i helikoptern.
Blir helikopter då lättare."
En mer intressant frågeställning än örnar är om alla dessa 25 fullt utrustade soldater började att hoppa samtidigt i helikopter. Vad skulle hända då?
/Janne