Hittade den här artikeln Jag vet faktiskt inte vad man ska tycka. Jag håller med till viss del.The Perils of JavaSchools
http://www.joelonsoftware.com/printerFriendly/articles/ThePerilsofJavaSchools.html
Själv är jag tillräckligt gammal för att hålla med författaren. Vad tycker ni som är lite yngre?Sv: The Perils of JavaSchools
exakt vad borde man kunna om man gått en CS kurs i usa?
ska de kunna bygga system i likhet med google eller var ligger ribban ?
för visst , är det så om det är tänkt att det är dessa knuttar som ska komma ut och bygga google och driftsystem till månlandare så köper jag att det är skitbra att lära sig div skumma algoritmer och gröta ner sig i pekare till pekare till pekare osv.
men är tanken att dessa personer ska komma ut och bygga (som 99.9% av alla andra) dataentry apps med ett fett/web gui som pratar med en databas och lite klen biz logik däremellan så köper jag det inte alls..Sv:The Perils of JavaSchools
Om man är en drönare som bara gör rutinmässiga system utan någon direkt tankeverksamhet så visst; det krävs inte speciellt mycket av en, och det är viktigare att kunna utvecklingsmiljöer, hur vanliga bibliotek är uppbyggda etc.
Men sysslar man med lite högre nivå, så att man kommer på nya saker, förstår och använder språk på innovativa sätt, utvecklar språk, så krävs hårdare träning eller mer talang.
Man kan ju se det som att det mesta som utvecklas (de ovan nämnda 99,9%) motsvarar arbete på bandet. Det är lika viktigt men kräver inget speciellt. Sådana utvecklare skriver program genom att trixa fram och tillbaka tills något funkar, gärna kryddat med lite buzzwords.
Men de som gör ritningarna, räknar ut hur saker fungerar, hur man kan förbättra dem, och hur man skapar nya saker kräver något mer, men det anses inte längre vara lika viktigt.
Det är samma utveckling som inom alla andra delar av högskola/universitet. Det som tidigare kändes som nydanande ingenjörer är numera i allmänhet bara människor som blint implementerar tidigare resultat.