Jag ska tillsammans med en person hålla ett föredrag inför en grupp Frågan är vad du menar med "tips". Ett tips som gäller oavsett hur bra förberedd du är eller hur bra du kan ditt ämne.Att hålla föredrag
(15st) som jag känner lite grann.
Det skall ske om c:a tre veckor och vara 15-20 minuter.
Vi tänkte tala om den den globala växthuseffekten samt människans
(negativa) påverkan på klimatet från istiden till nu,
samt biobränslen och fossila bränslens inverkan på klimatet, m.m.
Har hittills hämtat information om istiden med bilder och text,
samt ganska mycket från Naturvårdsverkets hemsida + några andra sidor. Ska även leta info på biblioteket i helgen.
Har redan gjort lite förberedelser, som innehållsförteckning, källförteckning, mm.
Tanken är att vi ska presentera bildmaterialet med powerpoint
(c:a 30 bilder gissar jag), och samtidigt tala till bilderna.
Har tidigare vana från Powerpoint-presentationer.
Har lite vana sen tidigare att tala inför en grupp.
Min fråga är nu om ni har några bra tips eller knep vid föredragshållande,
kanske någon tips som jag inte alls tänkt på tidigare?
Är även tacksam för eventuella bra länkar som berör ovanstående ämne.Sv: Att hålla föredrag
Är du nervös, och känner att du kan göra bort dig, och vill ha tips om vad du kan göra åt det?
Eller är det "ren" presentationsteknik?
Eller ännu mer praktiska detaljer?
Gick själv en kurs i presentationsteknik för 3 år sen, i samband med övriga studier. Det var verkligen en självförtroendekick, samtidigt som man lärde sig precis hur man ska göra. Efter detta känner jag verkligen att jag fixar föredrag/presentationer/etc. utan några problem.
Jag skulle sammanfatta mina erfarenheter så här:
-Känn till det du pratar om, var säker på att du vet allt om alla grejer. Är det något som du inte riktigt kan, och inte hinner förstå, så är det tio gånger bättre att vara helt öppen med det, än att försöka mörka det.
-Var självsäker, tydlig och lugn. Det är de tre sakerna som gör mest hur man tycker om själva framförandet. Någon som står och flackar med blicken, någon som sluddrar eller mumlar, någon som är uppstressad och nervös känns alltid jobbig att lyssna på.
-Tala hellre för högt än för lågt. (I ljudstyrka menat.) En sak är att få ont i öronen för att någon gapar, men att missa en mening för att den närmaste grannen lyckas överrösta talaren genom att klia sig på halsen är ganska illa.
-Använd humor på ett naturligt sätt. En fejkad humor genomskådas omedelbart, en naturlig höjer mycket. Det är bättre att vara helt humorlös än att försöka men inte lyckas.
-När det gäller fristående presentationshjälpmedel (t.ex. PowerPoint), så är de just hjälpmedel för att visuellt beskriva det man säger; för att lättare strukturera upp det man säger.
(Har man en lista av grejer, är det lättare att se det i punktform än att man bara rabblar upp dem, t.ex.)
Att ha långa grejer med text är poänglöst. Personligen tycker jag att bara stödord i allmänhet är rätt fult också, men det är nog individuellt.
Bilder är i stort sett alltid bättre än text om de kan säga samma sak.
Hoppas du fick några ideer!Sv: Att hålla föredrag
NÄR (Inte OM. Oavsett vana och kunskap så händer det oss alla) du tappar tråden, glömmer något. SÅ SKIT I DET. Tystna och säg sedan: Hmmm. Nu tappade jag tråden, eller Hmm hur var det nu. Och titta på din lapp med ALLA stöd ord/meningar.
Har du en liten "fusklapp" med det viktigaste delarna av presentationen och vet att skit samma om du kommer av dig. Du KAN det här så är det bara att ursäkta sig.
Sedan har jag ju sätt att fusklappen är JÄTTEVIKTIG om man kan ämnet. Annars finns risken att man glömmer det som jag tycker är självklart men kanske inte är så självklart för dem jag pratar för.
Men sedan är vi alla olika och gör på våra egna sätt.
Dock detta var mitt tips för att kanske underlätta din presentation. Läs nu alla inlägg och analysera vilka som kanske fungerar för Er. Går det inte perfekt denna gång så prova något annat av tipsen ni fick
//D