Eftersom ni här är mina närmsta kalkylator-nissar så frågar jag här. e är en matematisk konstant ungefär som pi. För att förtydliga (?) en smula, så är e ett speciellt tal som uppstår i ett antal situationer, främst i samband med exponentialer (och därmed logaritmer). Och bara för att vara lite extra cool så kom jag just att tänka på en formel jag uppfann för några år sen, för att räkna ut ett par decimaler till e: > Fast just i (j är bara barnsligt =) ) skiljer ju sig ganska väsentligt. Njaee... Jag håller med Niklas. Om man får frågan vad pi eller e har för värde, så kan man ge ett ungefärligt värde som en decimalutveckling: 3.1416 resp 2.7183. Men med i går inte detta; man kan inte göra mycket mer än säga att det är en införd symbol med egenskapen i^2 = -1. Det här är en väldigt bra funktion som google har. Det går att göra andra saker också, t ex omvandling mellan enheter. Testa t ex :e = 2.71828183 ?
Jag råkade gå in på google och råkade söka på bokstaven e. Skulle egentligen till aftonbladets hemsida, så hur jag lyckades med allt är en blandning okända kommandon tror ja.
Men den visar då iaf kalkylatorn längst upp och att e = 2.71828183.
Vad innebär det?Sv: e = 2.71828183 ?
på samma tema finns det en annan matmatisk konstant som heter i (kallas också för j)Sv:e = 2.71828183 ?
Funktionen e^x är den enda funktion (bortsett från en multiplikativ konstant) som har sig själv som derivata. Den växer alltså precis lika snabbt som ökningen växer... =)
<b>>på samma tema finns det en annan matmatisk konstant som heter i (kallas också för j)</b>
Fast just i (j är bara barnsligt =) ) skiljer ju sig ganska väsentligt. Ett sätt att se det på är som en enhetsträcka på en koordinataxel. I någon mening skulle man då kunna säga att i motsvarar meter.
Däremot finns det en hel radda andra kända konstanter; lilla och stora phi (gyllene snittet), sqrt(2) är ofta betraktat som en lite extra mystisk rot, gamma (som relaterar till differensen mellan en serie och en logaritm, exakt hur minns jag inte nu), och inte att förglömma "kaoskonstanten".Sv: e = 2.71828183 ?
3020/1111 ger de 4 första.
Lägger man på en 1:a på 5:e och 9:e decimalen så är det rätt till 9:e. =)Sv: e = 2.71828183 ?
vad menar du? i är väl en konstant som har en defintion precis som e?Sv:e = 2.71828183 ?
e, pi etc. är ju reella (alltid (?) irrationella) tal som "automatiskt" uppstår som lösningar till ett antal problem (enda lösningen till D(f)=f är f=e^x, pi är kvoten mellan diametern och omkretsen på en cirkel, osv.), och dessutom i allmänhet beskrivs av oändliga summor.
Lite löst talat är ju "i", däremot, snarare en konstruktion för att kunna få kvadrater på tal att bli negativa tal.
Eller lite mer stringent, om man definierar komplexa tal som talpar (a, b) och hela den raddan, så är helt enkelt "i" definierad som (0,1), och gör att man därför på ett enkelt sätt kan uttrycka alla komplexa tal som en summa av en realdel och en imaginärdel. Så jag måste nog säga att jag anser att det är mycket stora skillnader mellan de vanliga reella konstanterna och i.Sv: e = 2.71828183 ?
Sv:e = 2.71828183 ?
1 km = ? mile
273 K = ? C
sin(0)