Vad jag känner till finns det 2 sätt att skapa en layout, och sedan använda den på alla undersidor på sin webplats (räknar inte med frames). Jag tror inte påståendet stämmer att Google inte indexerar alla varianter av länkar. Google har alltid indexerat sidor som hämtats via querystring vad jag känner till. Altavista har däremot inte gjort det tidigare, om det är ändrat nu eller inte vet jag inte. I ASP.NET 2 så har dom ju infört masterpages vilket gör det väldigt smidigt layout mässigt, bara att ha hela designen i din masterpage så har du en contentplaceholder med ditt innehåll, blir inga problem med länkar eller så då. Jag brukar använda mig av en sida med designen och fyller på innehållet från en annan sida som väljs via QS. Det fungerar bra och alla sidor kommer med i Google och även MSN.Att använda samma layout på alla sidor
Det ena är att man gör en sida inehållande all design och sedan inkluderar undersidorna vid ett länkklick.
Det andra är att göra en 'header' och en 'footer' med layout och sedan inkludera dessa två på alla undersidor.
Vilket föredrar ni/varför? (Finns det fler sätt?)
(om du nu föredrar frames så får du väll argumentera för det också, om du vill)
/RickardSv: Att använda samma layout på alla sidor
Ett problem med att ha en sida som inkluderar alla andra är detta...
Någonstans har jag läst att google bara går på filer när den söker igenom internet. Den struntar vad det står efter '?' i url:en (ex. www.minsajt.se/index.php?article=1122 ). Det betyder ju att bara förstasidan kommer att sökas av google. Man vill väl att hela sajten är sökbar.
Som sagt är detta en nackdel, men det finns säkert betydligt fler där ute...Sv:Att använda samma layout på alla sidor
Har flera gånger sett vid sökningar att länken är något i stil med "default.aspx?page=sida", och logiskt sett måste google ta även dessa. Tas inte dessa med missar nämligen Google en hel del information...Sv:Att använda samma layout på alla sidor
/JohanSv: Att använda samma layout på alla sidor
Sv:Att använda samma layout på alla sidor
Dock har jag hört att Google ger bättre resultat om man har olika titlar på sidorna och det får dom inte som jag har nu. Jag har inte kommit på något smidigt sätt att lösa det på heller...
Thomas