Varför köra på .Net när det finns J2EE? Seriöst, vilka fördelar finns det egentligen? För att .NET är typ nyare. Jag tror valet mellan J2EE och .NET kommer att ligga i vilken religon du härstammar från. Om du kommer från en MS värld är .NET det valet man gör, kommer du från opensource världen så blir det J2EE. Tyvärr verkar det vara det som styr och inte vad man kan göra med respektive platfform. En sak som talar för .NET är nog att man får en lägre licenskostnad samt att man har en homogenmiljö som (tycka vad man vill om MS) bara fungerar tillsammans, out of box. Som jag brukar säga till mina elever. Man skall använda det programspråk som är bäst för ändamålet. Hade det funnits dot-mathlab, hade det ju exempelvis varit ypperligt att programmera i för vissa. Samma gäller miljön. Några anledningar till varför jag hellre kör .Net än Java.. Jag håller med Ola; de argument för Java brukar vara rätt klena, t.ex. "det är helt plattformsoberoende" (vilket sällan spelar någon roll), eller "det är inte microsoft som gjort det" (vilket inte ens är ett argument) eller "det är gratis" (vilket heller inte spelar någon större roll.)Varför .Net när det finns J2EE
Känner att jag inte har stenkoll på hur användandet av .Net vs J2EE ser ut i industrin... någon som vet?
Merci!Sv: Varför .Net när det finns J2EE
Baserat på idéer och koncept som utprovats mer (=längre tid).
När/om nästa revolutionerande Javamiljö kommer, så skall man använda den istället - om inte .NET också utvecklas till version 2.0.
Oj! Den är ju redan i version 2 ju...
/micke
Eller för att man älskar Bill...Sv: Varför .Net när det finns J2EE
Sedan kommer nog den stora skillnaden ligga i hur man implementerar sina lösningar. Och då spelar inte platfformen så stor roll utan mer vilka personer som sitter och gör upp arkitekturen och designen.
- MSv:Varför .Net när det finns J2EE
Hörde idag tex att köra fjärranvändningar/remote desktop och liknande är mycket bättre på unix och liknande miljöer för den komprimerar grafiken bättre och snabbare, ja då kanske just terminal server inte är det bästa om det är ett issue med performans, osv osv.. Sv: Varför .Net när det finns J2EE
1. Jag kan VB.NET bra, jag kan inte så mycket om Java.
2. På de benchmarks jag sett så presterar .Net bättre än Java.
3. Vertygsstödet genom Visual Studio samt dokumentationen i form av MSDN
är som jag ser det vida överlägset allt annat.
pga punkt 2 och 3 finner jag ingen anledning att ens fundera på att gå över till Java (sen är det inte mitt val heller eftersom vi utvecklare ihop med arbetsgivare för länge sedan beslutat att vi kör Microsoft)
Jag har inget emot Java, det verkar bra på många sätt. Det är ett objektorienterat ramverk, det man behöver finns, tror jag. Och faktum är väl att MS sneglat rätt mycket på Java när de utvecklade .Net. (vilket inte bevisar att Java skulle vara bäst, det bevisar väl bara att MS är smarta, och lite sluga kanske..? :-)
Men min uppfattning är att .Net är lite bättre. Men iofs är jag inte rätt person att fälla ett korrekt avgörande eftersom jag inte kan Java som sagt. Men om man är nöjd med det man har, så finns det ju ingen anledning att byta ut det.
En motfråga, varför köra Java när det finns .Net?
En motfråga till: Varför är det oftast Javafolk som vill prata om detta?
Min uppfattning är att vi .Net utvecklare är nöjda med vårt, och att vi helt enkelt inte bryr oss om Java. Medans Java-utvecklare ofta vill förkunna budskapet att deras miljö är så mycket bättre. (men några riktigt bra argument för det har jag dock inte sett än..). De kanske är så att Javafolket är avundsuka, att ni innerst inne känner på er att .Net nog är lite roligare, lite smidigare, och lite snabbare... ? :-)
Let the flamewar begin! :)Sv:Varför .Net när det finns J2EE
Jag håller med; .Net har mycket mer än Java.
Mina erfarenheter:
1) Körde C
2) Körde VB 6
3) Körde Java parallellt med VB 6 för att hjälpa min mamma när hon gick på någon kurs i några år
4) Körde VB.NET
5) Kör C#
6) Kör Java (igen) på programmering A och C på gymnasiet
Alla steg jag tog på den här listan kändes som uppgraderingar, förutom det sista. Det var en rejäl nedgradering. Varför?
1) Java har en annan casing än .NET, som känns inkonsekvent.
2) Java sklijer inte på namespaces och klasser
3) .NET:s ramverk är logiskt indelat i namespaces, Java:s ramverk är ganska ologiskt uppbyggt
4) Jämför dokumentationen mellan Java och .NET, den har sparat mig _massvis_ med tid i .NET, men java har varit nästintill värdelös att hitta något i när man behöver den
5) Java har inte någon som kallas "properties" (egenskaper) utan förlitar sig på get/set-funktioner. Koden ser riktigt äcklig ut, svårt att få överblick
6) Generics är något java har fått först på sistone, och det är inte särskilt bra gjort. Av vad jag har uppfattat så har de bara "lagt på" ett litet lager som internt kör med vanliga Object. Prestandavinst finns med andra ord inte
7) Java vägrar autboxa (kanske i senaste versionen?), hopplöst jobbigt att behöva skriva lista.add(new Integer(5)) och liknande. Fult är det också
8) Princip omöjligt att anropa något annat än java-kod från java utan en massa strul
9) Vs.net 2005 över remote desktop (via delad internetanslutning i skolan & telia adsl hemma) är många (10? 100?) gånger snabbare än den utvecklingsmiljö vi kör i skolan för java; Netbeans. Känns som ett litet mått på prestandan.
10) Vs.net 2005 är guld, enda jag saknar i vs.net 2005 från netbeans är möjligheten att köra refactoring på mer än en enda privat variabel på samma gång
Jag hatar dock inte java, eller hatar och hatar, jag sätter mig inte frivilligt med java. Men jag respekterar att det finns folk som föredrar java, men jag själv ser ingen vinst mer än plattformsoberoende om man väljer java. Och den vinsten är för mig väldigt liten. Dessutom finns mono/dotgnu om man vill, dock lite begränsade.
PS.
Och jag hatar inga andra språk heller, eller visst, finns vissa jobbiga, men jag använder det verktyg som jag behöver. I mitt nuvarande projekt kör jag C# till allt förutom lite "lågnivå" skräp för att skapa lite hooks, leka med minnet etc. där jag använder C++ och C++/CLI. Rätt verktyg för rätt jobb mao.
DS.
PS2.
Kan för övrigt säga att vår inbitna "javamissbrukare" som är programmeringslärare, enligt vad han själv sagt, enbart kör java därför att microsoft inte gjort det.
DS2.