Skrev ett inlägg om det här för ganska länge sedan, men har inte orkat leta upp det. Vet ej om detta kan hjälpa dej men här är iaf länken till senaste Korrigeringsfilen för säkerhet i Windows XP : Problem med buffertspill vid flera UNC-providers (Mutiple UNC Providers - Mup) Tack, men tyvärr är den redan uppdaterad. Det verkar dock inte ha något med den att göra, utan snarare det som kommer efter, "ACPI Uniprocessor PC" / "ACPI.sys". Jag hade det problemet på en burk, kommer inte ihåg varför det uppstod, men jag vet att jag installerade om burken, och då fungerade det. Det har ingenting att göra med sp2 iaf, sp2 var slipstreamad på cd:n från scratch. Om det nu inte är mup.sys utan acpi.sys kan det kanske vara så att det finns hårdvara i datorn som inte <b>>Jag kollade också bootlog, och hittade mup.sys som fel. Jag tog helt sonika och redigerade lite i registret och såg till att den inte laddades. Det fungerade. Har för mig att mup.sys inte behövs mer än om man körde novell eller liknande så det påverkade inte oss riktigt... </b> Hoppsan, den här tråden glömde jag. > Hade något slags CD-emulator-program, Daemon Tools. Knasigt och störigt problem - Mup.sys
Jag har ett problem med min dator. Har WinXP Pro SP1. Så fort jag installerar något, (men inte allt jag installerar), så fungerar själva installationen, och det går utmärkt att använda programmet efter installationen. När jag startar om datorn så "fryser" den dock vid uppstart.
Fryser är egentligen fel ord, den där lille blåa grejen som snurrar står och snurrar, men inget händer. Startar jag om datorn så blir det samma skit.
Det går bra att gå in i felsäkert läge, och det går bra att ta "senast fungerade inställningar" (förutom att datorn är seg som fan, och att videokortet verkar köra i idiot-mode, kan till exempel inte ha XP-look).
Därifrån kan jag sen ta systemåterställning, och allt funkar som vanligt. Kollade på problemet som en dåre, letade på google, och frågade här - utan att hitta en lösning.
Till slut gjorde jag "något" (fan vet vad), och så slutade det lite grann. Nu uppstod det igen för ett par dagar sen. För att ta reda på vad som hänt noterade jag då en "aktivera bootloggning" bland F8-alternativen.
Tog den, kollade ntbtlog.txt, och ser problemet. Ett antal drivrutiner (~50) "kunde inte läsas in", och försöks läsas in i en loop ett hundratal gånger.
Öppnar filen i en andra notepad och jämför en fungerande bootning med en icke fungerande. Ser att problemet uppstår efter filen "Mup.sys", på raden där den fungerande laddar in "ACPI.sys".
Söker på Mup.sys på google. Flera hundra träffar, alla beskriver mitt eller liknande problem. Alla har olika lösningar. Jag testar att stänga av "Mup". Hjälper en gång, vid nästa boot samma problem.
Någon identifierar problemet som hänrörande till ACPI istället. Testar att disabla den. Datorn startar inte.
Testar att disabla den i BIOS, datorn startar verkligen inte.
Testar att disabla alla kombinationer av bokstäverna A, C, P och I i BIOS, datorn startar fan inte.
Folk pratar om att plocka ur drösvis med kort ur datorn; att det är ett hårdvaruproblem. Eftersom jag inte känner för att hissa ner och öppna datorn (den är upphängd) letar jag vidare i hopp om annan lösning (korten kan knappast sluta fungera efter en programinstallation, för att sen komma tillbaka).
Någon föreslår att det har med ESCD att göra, med ett väldigt slående argument (någonstans på http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/t1047532372). Hittar ett ställe i BIOS där jag kan välja att BIOSet ska uppdatera ESCD. "Äntligen!" tänkte jag. Fuck heller.
Testade att checkdiska, men chkdsk kraschade någonstans efter 63%. Skit samma - datorn funkar före, den borde funka efter.
Hade jag vetat var jag kunde ladda ner en update (som någon någonstans föreslår) till mitt BIOS hade jag med glädje gjort det. Vet bara inte var fan jag gör det - Aware verkar vara uppköpta av Phoenix, som nu erbjuder en billig uppdatering av BIOS för X*10$, något jag inte har lust att lägga på något som med största säkerhet inte hjälper.
Det jävliga är att det verkar som det är ett strikt Windows-orienterat fel. Hade bara lite grejer varit annorlunda hade det legat ett Linux på datorn för länge sen.
Hur som helst - någon som har något tips, har varit med om samma problem, eller kan ge mig något skäl att inte börja förbereda mig för att gå över till ett lite trevligare operativsystem?
Om någon känner till läkemedel mot plötsliga vredesutbrott eller känner till bra affärer för släggor så är det också något jag i nuläget har nytta av.
PS. Varför inte SP2? Eftersom ovanstående problem uppenbarar sig då... =P
PS2. Varför har jag inte rensat och lagt in WinXP på nytt? Dels eftersom jag inte har sparat alla data jag vill spara, dels eftersom det inte verkar hjälpa enligt inlägg på de forum jag tittat på.Sv: Knasigt och störigt problem - Mup.sys
www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=faa18227-6898-4650-8025-e0c07141b8cf
*/LarrySv:Knasigt och störigt problem - Mup.sys
Sv: Knasigt och störigt problem - Mup.sys
Jag kollade också bootlog, och hittade mup.sys som fel. Jag tog helt sonika och redigerade lite i registret och såg till att den inte laddades. Det fungerade. Har för mig att mup.sys inte behövs mer än om man körde novell eller liknande så det påverkade inte oss riktigt...
(Ominstallationen hade inget med det här problemet att göra utan lite andra saker som gick snett :P )Sv: Knasigt och störigt problem - Mup.sys
är ACPI kompatibel eller har felaktig /korrupt drivrutin eller att det är en interupt. Och detta sökt hos källan till problemen -> Microsoft KB 290101 http://support.microsoft.com/?kbid=290101
*/LarrySv:Knasigt och störigt problem - Mup.sys
Stämmer med Novell-grejerna, men jag har disablat den (motsvarar att trixa i registret antar jag). Problemet är bara att det inte hjälper...
Har ju inte SP2 själv; har aldrig egentligen misstänkt just SP2, utan det är något med de flesta installationer.
<b>>Om det nu inte är mup.sys utan acpi.sys kan det kanske vara så att det finns hårdvara i datorn som inte
är ACPI kompatibel eller har felaktig /korrupt drivrutin eller att det är en interupt. Och detta sökt hos källan till problemen -> Microsoft KB 290101 http://support.microsoft.com/?kbid=290101 </b>
I så fall undrar jag varför det fungerar före en installation av mycket godtycklig mjukvara, men inte efter... (för övrigt har jag inte heller fått meddelandet i KB:n).Sv: Knasigt och störigt problem - Mup.sys
Hade något slags CD-emulator-program, Daemon Tools.
Lyckades mycket precist pinpointa problemet till just det. Eftersom jag inte använder programmet avinstallerade jag det och nu funkar det hur bra som helst.Sv:Knasigt och störigt problem - Mup.sys
Haha, när du nu säger det så minns jag att jag också haft problem med daemon tools och obootbara maskiner ;)