Hej Om du tar en annan skiva som du haft hemma, blir det samma problem? Det blir samma fel med andra skivor också. Har nu testat att aktivera något som hette DMA (direktåtkomst minne), men det gjorde ingen skillnad. 533 mhz 320 mb ram, men det har ju fungerat tidigare.. Gränsen går nånstans vid 400-500 MHz för att det inte ska hacka. Jag har varit med om att det hackat ibland och ibland inte. När man haft ett OS installerat ett tag blir ju datorn slöare.CD/DVD rom 'hackar', trasig pga av kyla?
Jag har en dator i mitt sommarhus som jag har till att visa dvd film och surfa lite (win xp). Förra sommaren fungerade allt bra, men nu när jag försökte kolla på en film så börjar ljudet och bilden hacka.
Kan det vara så (huset har ingen värme på vintern) att cd och dvd romen har gått sönder av kylan? (var noga med att värma datorn innan jag startade den). Har både 1 cd rom och en dvd rom och det blir likadant i båda. Har ni några tips?
Tacksam för svar!
m.v.h
RickardSv: CD/DVD rom 'hackar', trasig pga av kyla?
Sv:CD/DVD rom 'hackar', trasig pga av kyla?
Har också märkt att bilden hoppar, så det är inte bara ljudet tydligen.
Jag gjorde en sökning på google, men hittar inget alls om att det skulle vara skadligt för cd/dvd roms att stå i kyla (avstängda såklart).
Jag kommer inte på något mer att testa :
RickardSv:CD/DVD rom 'hackar', trasig pga av kyla?
Jag testade att öka mellanlagringen också, men det hjälpte inte heller :Sv: CD/DVD rom 'hackar', trasig pga av kyla?
Jag har på min PIII 500 MHz ett särskilt pci-kort som har som enda uppgift att avkoda DVD. Det lämnar kraft åt processorn. På den tiden var det nödvändigt och såldes med de första datorerna med DVD-läsare.