På tisdag nästa vecka så släcks det analoga nätet ner här, så det börjar minst sagt bli dags för mig att skaffa en box. Jag har siktat in mig på en med hårddisk så att man ska kunna spela in program. Vet inget om just boxar och deras egenskaper men kan varmt rekommendera att du skaffar dig en Media Center istället. Där har du ju en bra möjlighet att bygga ut efter behov och får dessutom en otrolig kapacitet att spara data på. Dock är det lite dåligt med kort som har stöd för decoder till det marksända nätet (DVB-T) och dessutom klarar Media Center enbart av två samtidiga tuners. Men det finns ett hack man kan göra för att få tillgång till fler samtidiga... Tror inte en HTPC är ett alternativ för mig, dels pga priset och sen så vill jag att den ska vara mer eller mindre ljuslös. Vet inte hur mycket en digitalbox med hårddisk låter, men den låter garanterat mindre än en HTPC. Hur mycket en HTPC låter beror ju helt på vad du sätter för kylning i den. Min låter nog en hel del, men det beror på att fläkten jag satsade ca 400 kr i hela tiden går på fullvarv. Har försökt få den utbytt till en helt fläktlös men har inte fått något svar från butiken så jag vet inte hur det blir... Jo visst, och för eller senare så blir det nog en HTPC. Men det är speciellt om man ska få ner ljudnivån som det börjar kosta pengar. Först och främst vill jag rätta mig själv, det skulle stå Sagem PVR 6280T i mitt första inlägg, inte Dilog DT-360 PVR. Och sen dess har jag även läst på ett forum att den (Sagem:en) ska klara av att spela in/titta på två kodade kanaler samtidigt efter en programuppdatering. Det är helt onödigt att köpa en digitalbox när du redan kan använda din befintliga dator som HTPC. Att använda min vanliga dator som HTPC är helt uteslutet eftersom det skulle begränsa användandet rejält. Behöver man starta om datorn så försvinner plötsligt bilden på TVn, osv. Någon mjukvaruuppdatering har inte lyckats med eftersom dom tydligen inte sänder ut nån mjukvara här. Har iaf ingen mottagning på dom kanalerna. > Däremot läste jag i ett forum att det osynkade ljudet blir löst med en bättre antenn och efter ett test hos en kompis så kan jag bara konstatera att så var fallet också. Det enda som ibland händer är att när man kollar direkt så är dom första 5 sekunderna osynkade, sen hoppar bilden till och efter det är det synkat hela tiden. Den "processen" görs om vid varje kanalbyte, men det är som sagt långt ifrån alltid som det händer, oftast är det synkat redan från start. Nja, den vet ju inte hur "fel" bilden ligger i förhållande till ljudet innan den synkat, men sedan så vet den ju då framerate är konstant på bilden och frekvensen är konstant på ljudet. Hmm ja kanske det. Men samma princip borde gälla den nersparade versionen också, tycker jag. > Hmm ja kanske det. Men samma princip borde gälla den nersparade versionen också, tycker jag Visst, det är väl möjligt, men det skulle vara otroligt dumt. Om någon sån synkinformation finns så är systemet gjort så att sändningen inte behöver tas emot helt synkat men ändå visas den synkat, och då borde väl den mer eller mindre nödvändiga synkinformationen också sparas. Idag fick jag hem Sagem PVR 6280T och den fungerar så väldigt mycket bättre än Dilog:en som farsan har. Inga synkproblem vare sig på direktkollning eller inspelning. Timeshiftning fungerar felfritt också. Det är dessutom aktiverat automatiskt med en buffer på 30 min, så man när som helst spola tillbaka i vilken sändning som helst. Hur det är med slitaget på hårddisken när den konstant spelar in så fort man tittar på TV är väl dock en annan sak...Digitalbox för marksänd TV
Dubbla tuners vill jag ha, men nu har jag läst att tex Dilog DT-360 PVR bara klarar att spela in/titta på en kodad kanal + en okodad. En valfri kanal + 1, 2 eller 4.
Finns det ingen som klarar av två kodade samtidigt?
ThomasSv: Digitalbox för marksänd TV
Finns ju också andra alternativ till Media Center så...Sv:Digitalbox för marksänd TV
Frågan är ju vad som egentligen är billigare, en utbyggbar och konfiguerbar dator som kan agera som hela centralen för medieupplevelser eller en DVD läsare/brännare för att spela in på DVD, en digibox med dubbla tuners med hårddisk för att spela in filmer och förstärkare etc... Det kan bli många boxar och därmed en hel del pengar för att få samma kraft som en HTPC.
Men smakar det så kostar det heter det ju.Sv:Digitalbox för marksänd TV
För tillfället har jag nog inte någon större nytta av alla möjligheter en HTPC ger, så det får troligtvis bli en vanlig digitalbox.
Så det blir nog till att beställa en sån ikväll.
ThomasSv:Digitalbox för marksänd TV
Problem med ljudet, skaffa då en tillräckligt lång S-Videokabel så slipper du det problemet. Sedan kan du köpa en billig USB-IR-mottagare och koppla den till en lång USB-förlängningssladd. Jag har lagt ut 300kr för en billig IR-mottagare ifrån Trust som fungerar hur bra som helst, jag fick dock programmera en egen mjukvara eftersom den medföljande inte var bra nog. Jag har inte hunnit köpa någon tillräckligt bra digitalt tvkort än.
En HTPC behöver inte kosta mer än 2000kr att bygga och då får man bra grejor!Sv: Digitalbox för marksänd TV
Lång sladd till datorn löser dessutom inte ljudet för mig då jag har både datorn och TVn i samma rum, så jag vill undvika att behöva ha datorn igång bara för att jag vill kolla på TV på kvällen tex.
På dagen så hade det spelat mindre roll eftersom datorn i princip alltid är igång då.
Farsan köpte för övrigt en Dilog DT-360 PVR och hittills har den varit en stor besvikelse. Time shifting gör att ljudet skrapar hela tiden och inspelade program har alltid osynkat ljud. Får se om det blir bättre efter en mjukvaruuppdatering.
ThomasSv:Digitalbox för marksänd TV
Däremot läste jag i ett forum att det osynkade ljudet blir löst med en bättre antenn och efter ett test hos en kompis så kan jag bara konstatera att så var fallet också.
Hur kan det vara så egentligen? När man bara tittar på programmet så är det synkat ljud här också, så då borde väl boxen kunna spela in med synkat ljud?
> Hur kan det vara så egentligen? När man bara tittar på programmet så är det synkat ljud här också, så då borde väl boxen kunna spela in med synkat ljud?
En gissning från min sida är att det är något knas med överföringen av någon form av tidskoder eller liknande för att hålla saker i synk och att den får fylla i lite efter behov? Om så är fallet så saknas nog möjlighet att lägga in det i efterhand. Men det är som sagt en gissningSv:Digitalbox för marksänd TV
Om den skulle behöva "fylla i lite" så borde väl ljudet bli osynkat igen efter en viss tid? Det blir det inte.
Sv:Digitalbox för marksänd TV
Som sagt, bara en gissning från min sida, men det skulle kunna vara så att den av någon anledning inte sparar någon information som den behöver för att lyckas synka?Sv:Digitalbox för marksänd TV
Men som du säger, vi kan bara gissa.
Helt perfekt är den ändå inte, den har en tendens till att spela in programmerade inspelningar nån minut försent, så man får alltid skriva in tiden lite före. Spelar man in direkt från EPG:n (programguiden) så får man automatiskt inspelningen 5 min före utsatt starttid och hela 15 min efter utsatt avslutningstid och det gillar jag inte. Det orsakar krock i schemat om man försöker spela in två program efter varandra.
Summan av kardemumman är iaf att det är en underbar box som är värd varenda krona. Finns på http://www.eklid.se för under 3500:-.
Thomas