Nu är det snart dags (Aug) att det släcker det analoga här där jag bor. Just paraboler har jag ingen erfarenhet, så med reservation för att jag kan ha fel så tror jag att det är så här: Tja gratis kanaler borde gå att få in utan att använda något kort alls. Det går bra att använda samma parabolkabel (egentligen LNB-kabel) till flera boxar. Enda problemet är att LNB:er endast kan ta emot vertikala eller horizontella signaler, inte båda samtidigt. Om de kanaler du skall se ligger på samma polarisation fungerar det men inte annars. Finns "twin-LNB" med två utgångar som löser det. De är inte särskilt dyra så det kan vara ett alternativ. Nja SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Kunskap/Barnkanalen plus några andra ska vara helt gratis och inte behöva något kort och det räcker. >Nja SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Kunskap/Barnkanalen plus några andra ska vara helt gratis och inte behöva något kort och det räcker. Jaha. Det är likadant på Viasat. Även "gratiskanalerna" kräver kort.Titta hit alla tekniska nördar, en digital TV fråga
Nu är det i säg inte så stora problem eftersom jag har CanalDigital via satellit så jag kan se digital-tv.
Problemet är att jag har en TV till så vi inte slåss om vem ska se på TV och den är kopplad till en splitter så personen kan se på satelitten i den andra TV när jag ser på markkanalerna.
Nu är det så när det släcks så blir det problem.
Jag har en VisaSat digitalbox så den borde ju kunna få in gratiskanalerna i alla fall och det räcker på den andra TV MEN hur fasiken ska man koppla???
på Parabolen har jag två huvud men jag använder bara den ena (Splittern var lite skum) men det räcker för nästan samtliga Canal Digital kanalerna ligger på samma satellit.
Så jag har en kabel in från parabolen och den går till CD mottagaren till TV in storarummet.
Från mottagaren så går den till en splitter som gör att man kan se på två TV apparater.
Går det dela en kabel från en parabol till två mottagare??
Men hur gör jag om personen vill se på en CD kanal där inne och jag se på exempelvis 1:an
Jag vill sitta i storarummet???
Detta börjar bli väldigt snurrigt.
Det finns olika teknik men jag vill inte lägga ut en massa pengar.
AHHH jag blir tossigSv: Titta hit alla tekniska nördar, en digital TV fråga
Ja, det går att använda flera boxar på samma parabol.
Du säger att du har en Viasat-box, men boxarna i sig är väl lika, eller? Det enda som skiljer borde vara korten.
Är dom lika så skulle jag använda mig av Canal Digitals "multiabonnemang": http://www.canaldigital.se/templates/generalarticle1+2+3____8519.aspx. Det kostar lite extra men istället så får du alla kanaler på båda apparaterna utan krångel.
Att använda den andra boxen enbart för gratis-kanalerna kan mycket väl gå, men jag kan också tänka mig att Canal Digital inte vill sända gratiskanaler till andra än sina egna kunder, så det kanske krävs ett giltigt kort för att se dom också.
Har man minst 3 TV-apparater så skulle jag fixa ett vanligt abonnemang och sen dela ut kortet till alla 3 TV-apparater via SmartWi (http://www.smartwi.net/). SmartWi med 3 kort kostar ca 1700:- så det blir inte billigare förrens på lite sikt.
ThomasSv:Titta hit alla tekniska nördar, en digital TV fråga
Jag hade både och innan men nu har jag bara Canal Digital för det räcker.Sv: Titta hit alla tekniska nördar, en digital TV fråga
Jag använder twin-LNB till min mottagare eftersom den har två ingångar (spela in en kanal och titta på en annan).
Tyvärr finns det dåligt med gratiskanaler via satellit (förutom tyska, bulgariska, ukrainska mm). Man måste alltid ha någon slags bas- eller tvillingabonnemang för att kunna se på svenska kanaler.Sv:Titta hit alla tekniska nördar, en digital TV fråga
Sv: Titta hit alla tekniska nördar, en digital TV fråga
De är gratis i marknätet men inte via satellit. Hos Canal Digital kostar de ~500:-/år.
Anledningen är att satellitkanaler kan ses över större delen av europa och det tillåter in SVT:s sändningsrättigheter.Sv:Titta hit alla tekniska nördar, en digital TV fråga
Tja då får det blir kanske att man köper en kortlösboxer för 500 krSv: Titta hit alla tekniska nördar, en digital TV fråga