Aftonbladets reportrar är väl knappast kända för att hålla en hög journalistisk nivå, men artikeln idag på aftonbladet.se tar väl ändå priset. Haha, ja de är helt fantastiska på att fylla ut med "fakta" när fakta saknas.Journalistik på hög nivå
Titel: "Bil rammade cykeltävling - cyklister mejades ner"
Jag förstår ärligt talat inte hur man kan ramma en cykeltävling. Man kan ramma cyklister, och man kan ramma alla möjliga fysiska ting, men en cykeltävling? Innefattar det alla deltagare? Funktionärer? Banan? Äh...det är helt omöjligt.
"Elitcyklister i Uppsala påkörda under tävling"
"... när en bil rammade flera deltagare..."
"Olyckan hände på en sträcka med äldre landsväg. Exakt vad som hände är oklart."
Nej men vänta nu...det kan ju inte vara oklart vad som hände, cyklisterna blev ju påkörda! De blev rammade! Det har ju journalisten redan förklarat ett flertal gånger i artikeln. Har inte utredarna läst tidningen? Där står det ju vad som hände...det kan inte vara oklart.
Enligt expressen.se går meningarna "...isär om vad som skett, om bilen stod still eller om den var i rörelse och om det var bilen som körde in i cyklisterna eller cyklisterna som körde in i bilen".
Det fattas bara det; en stillastående bil, som rammar cyklister cyklandes i 55-60 km/h över ett backkrön (enligt aftonbladet.se). Det låter som ett dåligt försäkringsbedrägeri: "Den i marken fastsatta stolpen körde in i min bil och åsamkade stora skador på bilen..."Sv:Journalistik på hög nivå
En annan favorit som är några år gammal var när den amerikanska ubåten steg till ytan och precis under en fiskebåt (japansk om jag minns rätt). Rubriken blev ju den solklara : "Ubåt sänkte japansk fiskebåt". Det första man tänker är givetvis torped, men så var det ju inte riktigt.
Sedan kan jag inte låta bli att dra mig till minnes en artikel om en grov kriminell som åkt fast. Jag minns inte alla detaljer men poängen var att hans exfru hade blivit hotad av honom och hade begärt och fått skyddad identitet. En Aftonbladet-journalist rykte in och skrev en artikel om henne, som avslutades med : "Nu har xxxx skyddad identitet och vilar upp i barndomshemmet"...*suck*...varför inte ge honom adressen direkt? Har han varit gift med henne lär han ju veta var hon växte upp...*suck* *suck*.