Hej! Var länge sen jag höll på med sånt men nåt i den här stilen borde fungera. Tusen tack ska du ha! Har själv använt samma funktion (inte ekvation =)) ett par gånger tidigare. Du kan få en bra genom att använda cosinus också. Intressant ekvation, men jag hänger inte riktigt med i slutet. Kan du ge ett helt förslag (y = ...)? Låt säga att vi vill ha mellan (0,0) och (10, 10): Det är så sant så, väldigt smart tänkt! =)Tredjegradsekvation
Är det någon som snabbt kan hjälpa mig med att ta fram en formel för en tredjegradsekvation?
Reglerna för formeln skall vara följande:
y'(0) = 0
y'(500) = 0
y(0) = en variabel
y(500) = en annan variabel
Den skall som ni ser gå mjukt i början, snabbast i mitten och mjukt i slutet.
Skall nämligen snurra mjukt på en sfär i Direct3D mellan två rotationspositioner.
Tacksam för så snabb hjälp som möjligt, det är ett projekt som skall presenteras imorgon i skolan.Sv: Tredjegradsekvation
>y'(0) = 0
>y'(500) = 0
y' = Cx(x-500) = Cx^2 - 500Cx
y = Cx^3/3 - C250x^2 + D
>y(0) = k1
D=k1
>y(500) = k2
C*500^3/3 - C*250*500^2 + k1 = k2
C = (k2 - k1) / (500^3/3 - 250*500^2)Sv:Tredjegradsekvation
Det verkar stämma, kontrollerade snabbt på grafritaren.
Nu ska jag bara implementera den så är allting finfint =)Sv: Tredjegradsekvation
cos(x) (felvänd)
1-cos(x) (rättvänd, men fel höjd)
h/2*(1 - cos(x)) + starth (rättvänd, rätt höjd)
och slutligen:
h/2*(1-cos(PI x/b)) + starth
x \in (0,b)Sv:Tredjegradsekvation
Sv: Tredjegradsekvation
y = 10/2 * (1-cos(PI*x/10))
Om jag inte tänkt fel någonstans... =)
Poängen är att tredjegradaren måste passas in på ett betydligt krångligare sätt än cosinus. Där handlar det bara om att flytta, vända och dra i den.Sv:Tredjegradsekvation
Borde väl bli snabbare uträkning också...