Jag är ute efter en kombinerad mobil och handdator. Jag har sneglat lite på Qtek S200 . Verkar vara en "fulländad" liten maskin. Är det någon som har erfarenhet från denna apparat, eller någon annan liknande som kan rekommenderas? Viktigast för mig är att kunna läsa och skicka e-post från mina beffintliga konton utan att det kostar en förmögenhet. Qtek S200 har tydligen stöd för pushmail, vad det nu betyder. En förklaring vore tacksamt. Jag har uppfattat det som att mail rammlar in i realtid utan att vara "uppkopplad". Låter för bra för att vara sant, så jag tvekar på att jag vet vad det innebär. Allt med push-teknik skickar ut informationen till dig utan att du behöver göra något själv. För mail så slipper du tex att kolla om det har kommit in något till servern. Mer exakt än så kan jag inte säga då jag inte har testat något med push själv än. Jag köpte en Qtek S200 för någon månad sedan och är grymt nöjd. Jag använder den nu som GPS (med Tom Tom Mobile, bluetooth GPS receiver), telefon, Messenger m m. Eftersom den klarar Wi-Fi så slipper man ofta använda GPRS när man kollar mail, då man är på jobbet, hemma eller på andra kända platser med trådlöst nätverk närvarande. Sedan kör jag BlueTooth mot ett plantronics headset (som väger typ 9 gram, känns inte ens att den sitter i örat). Gör man inte det så får man leva med fettavtryck från örat på displayen efter varje samtal. Läs Tack för era synpunkter. Jag har nu bestämmt mig för qtek 200. En sak jag inte visste om var att man kan få in en gps i den med extra tillsats. Precis vad jag INTE behöver. Just därför måste jag bara ha det ;-).Qtek S200
Sv: Qtek S200
Jag kan tänka mig att MMS fungerar på ett liknande sätt. Då får mobilen nått typ av meddelande som säger att det har kommit ett MMS, sen kopplar mobilen upp sig mot MMS-servern och laddar ner det.
Qtek S200 har jag inte testat själv men jag har en Qtek 9100 som jag är väldigt nöjd med. Vad jag har läst så har S200 något bättre kamera men inget tangentbord, annars verkar dom vara tämligen lika (det var dock ett tag sen jag läste artikeln, så du bör kontrollera eventuella skillnader själv innan du bestämmer dig).
Utan tangentbord skulle jag inte vilja vara idag, det är helt underbart att kunna skriva någorlunda normalt. 9100:ans tangentbord är faktiskt riktigt bra dessutom.
Outlook som följer med Windows Mobile 5 är hyffsat, men det finns bättre klienter. När jag hade en Sony Ericsson P910 så använde jag mig av ProfiMail och det var jag nöjd med. Har dock inte provat Windows Mobile-versionen, men man kan anta att dom är likvärdiga.
Annars använder jag mobilen mycket till att lyssna på musik och även att kolla på film med och det fungerar riktigt bra. Till det använder jag TCPMP (http://tcpmp.corecodec.org/about). Windows Media Player som följer med gillar jag inte alls.
ThomasSv: Qtek S200
Jag har tyvärr ingen som helst aning om vad pushmail är så där kan jag inte hjälpa dig.
Är det någonting som du behöver veta ur manualen så fråga på. Jag läser aldrig manualer normalt sett, men jag kan göra undantag :-)Sv:Qtek S200
http://www.nyteknik.se/art/45709
för att se hur det är med Pushmail i Sverige.
Kostar en del + att du behöver en server.
(Måste vara billigare att låta GPRS kolla typ var 5:e minut.)
Läs mer om Qtek och jämför på deras hemsida.
qtek.se / qtek.nuSv: Qtek S200