I dagens värld med stora datorskärmar, platt-tv, digital/HDTV-boxar med hårddiskar m.m är det inte lätt att välja när man ska handla nytt. Min fråga är om skärmarna är lika stora vad förlorar jag om jag väljer en TFT-skärm i stället för en LCD-tv och tvärtom. TVn är ju nästan bara en platt skärm. Ska du använda den som datorskärm? I sådana fall duger inte en TV, alldeles för dålig upplösning i förhållande till storleken... Egentligen ska den användas som tv men jag vill ändå ha möjligheten att koppla en dator till den. Ska du använda den till ett mediacenter för att visa film mm fungerar en TV bra. Att skriva/läsa text med för låg upplösning är inte lika kul... Om jag då väljer en platt skärm i stället för TV, vad förlorar jag? Bilden får jag in fårån videon eller digitaltvboxen. Ljudet skickar jag till separata högtalare. Finns det något annat att tänka på? Datorskärmar har ju inte alltid samma kopplingar (scart etc), så det får man ju kolla upp. Jag använder en 32 tums LCD-tv till min mediamaskin och jag tycker det fungerar kanon. Inga som helt problem att se vad det står i t ex MediaPortal som jag använder, eftersom typsnitten är ganska stora. Skall man däremot sitta och skriva/surfa m m så blir det lite smått att sitta några meter ifrån men i webbrowsers så är det ju lätt åtgärdat genom att använda CTRL+mousewheel för att öka storleken på typsnittet. Finns det någon nackdel tv-mässigt att välja en bra platt skärm i stället för en lcd-tv? Det du bör tänka på är vilka upplösningar skärmen stöder via de olika anslutningarna. Alla upplösningar som inte är densamma som antalet pixlar på skärmen kommer att skalas upp eller ner. Skalningen spelar ingen större roll när du tittar på tv/film men den förstör datorbilden. Du bör ju också titta på hur stor den faktiska bildytan är. En LCD-tv går ju att få upp till typ 40 tum gissar jag medan en datorskärm knappast går att hitta i de storlekarna. Jag köpte min 32 tums LCD för ca 10 000 för ett och ett halvt år sedan, och det är ungefär lika mycket som jag betalade för min 21 tums datorskärm som är något äldre. Priserna är nog inte aktuella men jag gissar att du fortfarande får betala mycket mer per tum om du köper en datorskärm. Skall du ha TV:n/skärmen i vardagsrummet så måste den ju ha en viss storlek för att man skall kunna njuta av en film på lite lagom avstånd i soffan med en chipspåse och en kall öl. Då har man ingen hand över för kikaren... Jag har hittat en bra datorskärm med en mängd ingångar. Den är en Widescreen på 20 tum.LCD-TV eller TFT-skärm
Väljer jag en LCD-TV så får jag sämre upplösning, den fungerar bra som tv men kopplar jag en dator till den så blir det en sämre bild jämfört med en datorskärm. Om jag däremot har en datorskärm så får jag bättre upplösning men inget ljud, men om jag då har en Digitalbox så kan jag koppla in högtalare där.
Jag kan tänka mig att LCD-tvns mjukvara är bättre på att hantera eftersläpningar.
Kortfattat så undrar jag varför jag ska välja en platt-tv i stället för en riktigt bra datorskärm?Sv: LCD-TV eller TFT-skärm
/JohanSv:LCD-TV eller TFT-skärm
Det blir ju vanligare med t.ex. mediacenter och både ljud och bilder hamnar ju mer på hårddisken idag en på cd- och dvd-skivor. Sv: LCD-TV eller TFT-skärm
/JohanSv:LCD-TV eller TFT-skärm
Sv: LCD-TV eller TFT-skärm
Det finns datorskärmar med högtalare.Sv: LCD-TV eller TFT-skärm
Sv:LCD-TV eller TFT-skärm
Blir det sämre bild? Klarar den inte HDTV? Sv: LCD-TV eller TFT-skärm
Exempel:
En vanlig LCD-tv har 1360x768 eller 1366x768 pixlar. Du bör därför se till att du har denna upplösning på din dator.
Överföringen till skärmen kan sen ske på olika sätt:
- composite/rgb/svhs etc (även kallat TV-ut)
Denna överföring stöder bara vanliga tv-signaler, dvs PAL, NTSC, HDTV mm, Ingen av dessa har upplösningen 1360x768 och kommer således alltid att skalas.
- DVI/HDMI
Denna överföring stöder i teorin 1360x768 men det är inte alltid monitorn stöder den. Jag vet t.ex. att Samsungs LCD TV inte stöder 1360x768 via HDMI.
- VGA
VGA är en analog signal som kan hantera alla möjliga upplösningar. Problemet är att eftersom den är analog så vet inte monitorn vilken upplösning det är på signalen. Med lite olika trix (t.ex. genom att kolla synksignalerna) försöker monitorn lista ut upplösningen. Förhoppningsvis gissar den rätt på åtminstonde 1360x768 men ibland kan det behövas lite intrimming för att det skall fungera.Sv:LCD-TV eller TFT-skärm
Sv: LCD-TV eller TFT-skärm
Rummet där tanken är att den ska vara är inte stort men storleken kanske är lite liten.
Upplösningen på den skärmen är ju mycket bättre än vad HDReady TV klarar av men frågan är ju hur bilden från en vanlig digital och analog sändning ser ut.
Till datorn fungerar skärmen alldeles utmärkt. Jag kan koppla in två datorer om jag vill och byta bild genom en knapptryckning.
Priset jag kan få den för idag är under 6000 kr och om jag får för mig att köpa en LCDTV framöver så har jag en väldigt bra datorskärm. Jag får fundera vidare.