Jag har ett hyffsat nytt grafikkort (Leadtech Geforce2 7800GPX 256MB eller nåt sådant) med två stycken DVI-utgångar. Eftersom jag nu köpt ännu en LCD-skärm så trodde jag att det skulle vara en enkel sak att ställa in så att jag kunde använda båda. Och i princip fungerar det men inte så jag tänkte mig. Du har alltså inte en combobox ovanför där man ställer in upplösningen i "Display Properties/Settings"? Jag hade samma problem med mitt tidigare grafikkort. Fick aldrig till det som jag ville. När jag köpte ny maskin så passade jag på att köpa nytt grafikkort (Radeon X300) och det fungerar som jag vill. På vänstra skärmen har jag både startmenyn och klockan. Har jag ett fönster i den ena skärmen och maximerar den så blir den bara maximerad i den skärmen (inte utdragen över båda skärmarna) och det går att ha olika upplösningar i dom olika skärmarna. Jag skulle nog föreslå att du uppdaterar till de senaste drivrutinerna, kanske bör du leta efter en inställning på grafikkortet som heter dualhead. Jag misstänker att bärbara fungerar annorlunda när det gäller dubbla skärmar. Jag får nämligen inte en sådan combobox där jag kan välja monitor, det är först inne i NVidias avancerade inställningar som jag hittar inställningar för dubbla skärmar. Mitt förslag är att köpa ett Matrox Pharelia, då är dubbla skärmar inget problem. Men om du envisas med att hänga kvar på ett Nvidia kort så kan jag meddela att här på jobbet fungerar det exakt lika illa som du beskriver det med de Nvidia-kort som inte sitter intergrerade i laptops. Sara, Pontus, Jag använder Ultramon http://www.realtimesoft.com/ultramon/ där kan jag ha olika inställningar på olika skärmar, tex klockan på vänstra skärmen samt egen taskbar på högra skärmen.. Problemet löst : NVidia släpper nya drivrutiner en gång i månaden, oftast är det bara prestanda uppdateringar men ibland är det tydligen mera... Har nu även avhjälpt samma problem här på jobbet i fyra datorer...Dubbla skärmar från samma grafikkort
I windows inställningar för desktop:en så detekteras bara en skärm. När jag tidigare testat dubbla skärmar så har jag haft dubbla grafikkort och då har båda skärmarna detekterats i denna dialog men så är det tyvärr inte nu. Kan tillägga att även i datorhanteraren, under devicemanager så finns också bara ett grafikkort vilket antagligen är normalt då jag bara har ett grafikkort.
Går jag in i NVidias inställningar (genom att klicka på avancerat pch gå in på NVidea-fliken) så kan jag ställa in dubbla skärmar men problemet är då följande :
Jag kan välja Single, Clone, Horizontal och Vertical. Single och Clone samt Vertical är ju inte vad jag är ute efter så jag väljer Horizontal. Men jag kan endast välja EN upplösning och sedan "stretchas" denna upplösning ut över båda skärmarna! Svårt att förklara, men jag har alltså startmenyn på vänstra skärmen och klockan (systrayen) på högra skärmen. Så har det inte varit andra gånger jag testat dubbla skärmar, då har i stället hela taskbaren legat på en av skärmarna.
Dessutom så är den nya skärmen widescreen (1680x1050) och den andra "normal" (1600x1200) så oavsett hur jag ställer in upplösningen så blir bilden dålig på en av skärmarna.
Någon som upplevt samma problem? Är det ens möjligt att få till "vanlig" dubbelskärm (med olika upplösningar) genom att använda två DVI-portar på samma kort? Måste jag köpa ytterligare ett grafikkort?Sv: Dubbla skärmar från samma grafikkort
Jag har också bara ett grafikkort i min bärbara och då har jag valen
1. (Multiple Monitors) on Radeon IGP 340M
2. (Multiple Monitors) on Radeon IGP 340M
För att få mulitpla skärmar har jag ställt in "extend my windows desktop onto this monitor" för båda.
(När jag är på kontoret har jag min bärbara uppfälld alldeles intill monitorn och det fungerar utmärkt. Enda problemet är att den bärbara har 85DPI medan monitorn har 96DPI och i windows gäller samma DPI för alla skärmar)Sv: Dubbla skärmar från samma grafikkort
Tyvärr har jag ingen direkt lösning för dig att erbjuda.
/JanneSv:Dubbla skärmar från samma grafikkort
Mvh saraSv:Dubbla skärmar från samma grafikkort
Det låter som att jag tvingas köpa ett grafikkort också, men jag avvaktar någon dag till och ser om någon kommer på en lösning.Sv: Dubbla skärmar från samma grafikkort
Sv: Dubbla skärmar från samma grafikkort
Jag skall testa detta ikväll när jag kommer hem. Datorn är dock bara två månader gammal så drivrutinerna är väldigt nya, jag tankade ned dessa då jag fick hem datorn.
Det slog mig dock att det kanske kan göra skillnad om man använder grafikkort-tillverkarens drivrutiner i st f NVidias? Kan det vara värt att byta tror ni?Sv:Dubbla skärmar från samma grafikkort
Aj då, det är kanske så NVidias kort inte klarar detta. Sv: Dubbla skärmar från samma grafikkort
Kostar en slant men gissar du kan hitta en "demo" på nätetSv:Dubbla skärmar från samma grafikkort
Jag började med att installera Ultramon men den sa direkt efter installation att den bara detekterade en monitor och därför inte kunde köra dualview.
Därefter installerade jag de absolut senaste drivisarna från NVidia och nu kan man köra 5 olika vyer, de fyra jag nämnde tidigare samt dual-mode. Problemet löst alltså. Jag trodde inte att uppgradera drivrutinerna skulle hjälpa mig eftersom datorn bara är två månader gammal och jag tankade ned senaste drivrutinerna då men tydligen har något hänt sedan dess...
Nu när båda skärmarna detekteras så skall jag ändå kolla på Ultramon och se vad det klarar av...kanske kan vara till nytta ändå.
Tack för hjälpen allihopa.../PerSv: Dubbla skärmar från samma grafikkort