Sitter med ett projekt, och läser igenom lite gammal kod. Hittar följande rad: Lol, den var bra. Här är några saker jag stött på som också får en att småle lite. Dock nedskrivet från minnet så de är inte helt exakta : En annan variant som jag sett vid flera tillfällen : Satt och läste på warpdrive.se och hittade denna : Ska man göra en switch sats för varenda siffra som någonsin kan komma blir det nog mer än 500 rader kod ;) Stötte på ytterligare en rolig sats i mitt projekt: Följande fanns att läsa i mitt datalexikon från 1990 nån gång.. har inte kvar det idag men iaf.. Ungefär som klassikernKul kommentar
<code>
If txtBenefit.Text <> "" Then udtProject.dblBenefit = txtBenefit.Text 'TODO: Ev. Typomvandla med CDbl... kontroll redan utförd i valid info?</code>
Hade det inte varit lättare att skriva cdbl än kommentaren? =)Sv: Kul kommentar
<code>
' Den här jäkla funktion funkar ju bara ibland, så jag kör den flera gånger just in case!!
For i=1 to 10
EnFunktion() ' som tydligen har en bugg
Next i
</code>
Varför inte rätta buggen i stället?
<code>
' Oops det här skall inte kunna hända
Tvärnit()
...
Public Sub Tvärnit()
End
End Sub
</code>
Kul namn på en funktion :-)
<code>
' Detta borde inte kunna hända
Msgbox "Tokfel!"
</code>
En tid senare får supporten in en skärmdump med en messagebox som säger tokfel :-)Sv:Kul kommentar
<code>
For i=1 to 2
If i=1 Then
' Gör något
Else
' Gör något annat nästan likadant men inte exakt som ovan
End If
Next i
</code>
Varför en bara lägga de två kodblocken efter varandra? Eller ännu hellre bryta ut till en funktion om det är möjligt? :-)Sv: Kul kommentar
<info>
#1874 + (111) - [x]
< FgF> finns det nåt sätt att kolla om en siffra är udda eller jämn?
< FgF> jag gjorde en switch-sats
< FgF> för varje siffra
< FgF> så nu är det 500 rader kod
</info>
Puh, körkort för programmerare?Sv:Kul kommentar
Men håller med om det, borde finnas körkort för programmerare, precis som man fick ta körkort för symaskin i grundskolan =)Sv: Kul kommentar
<code>
If blnSum Then .Interior.Pattern = xlPatternGray50 Else .Interior.Pattern = xlSolid
If blnSum Then .Interior.PatternColorIndex = 15 Else .Interior.PatternColorIndex = xlAutomatic
</code>
Denna är upprepad ett 10-tal gånger. =)
Edit: Observera alltså att det står exakt så. Kanske inte framgick. Det finns ingenting mellan satserna. Om den är sann i första så är den sann i andra.Sv:Kul kommentar
<b>Loop</b>: Se "Do"
Och i en annan del av lexikonet
<b>Do</b>: Se "Loop"
När jag läste det för första gången så tog det mig 5-10 sekunder att koppla..Sv: Kul kommentar
<b>Hänvisning:</b> se korsreferens
<b>Korsreferens:</b> se hänvisning