Ahh vad svårt det är att välja. Jo det kan jag tänka mig med fast nu har man tre språk att välja på ;) VB.net är väldigt annorlunda jämfört med VB6.0. VB.net har dock en VisualBasic reference inbyggd där det är saker ifrån 6.0, Vilket egentligen är en nakdel eftersom funktionerna där är slöare än .NET lösningarna. Japp tänkte lite i dom banorna. Ja.. om du skall arbeta på flera operativsystem är C++ det självklara valet. Tja inga spel men lite anslutningar till databaser. C# verkar vara det "primära språket" för .NET framework, så ifall det är managed kod du vill skriva och inte pilla *väldigt lågnivå* så säger jag absolut C#. Märks att det var ett tag sen jag jobbade med program programmering för fattade vara hälften av det du skrev :) Lägger in en liten korsreferens mellan olika forum: http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=66146 Om du ska hålla på med formulär, databaser och liknande så rekommenderar jag utan tvivel c#; c++/cli och c++ är inte särskilt lika varandra, inte mer lika än c# och c++ iaf. Så c++/cli kommer i ditt fall bara innebära krånligare kod. Se c++/cli (dvs. c++.net) som en brygga mellan .net och unmanaged kod. Du behöver, om jag uppfattar dig rätt, inte tillgång till att pyssla med en massa lågnivå-mojs och då är c# ett bättre val än c++/cli för dig.Programmera i vilket språk????
Jag jobbar nu mest med PHP, JS och Actionscript och de har en lite likheter med C#/C++ språket.
Men när det gäller program programmering så har jag kört Visual Basic upp till version 6.0
Dock var det länge sen jag programmerade det, 3-4 år sen ca så man har glömt bort en del.
Nu kanske man behöver kunna programmera en del program men vet då inte vad jag ska välja
Antingen Visual Basic Express eller Visual C++ Express.
Känns bara så snurrigtSv:Programmera i vilket språk????
Antingen fräska upp mina kunskaper lite i VB och köra VB.NET eller köra C#/C++ för det liknar det språket jag jobbar med just nuSv: Programmera i vilket språk????
Om du ska börja arbeta med .NET ramverket och är van vid PHP syntaxen är det bäst om du börjar med C# som är helt byggt efter .NET ramverket.
C# och VB.net är i princip samma sak fast annorlunda syntax, sen har C# alltid option strict och option explicit påslaget (går inte o stänga av det heller?)Sv:Programmera i vilket språk????
När jag endå jobbar med PHP, JS, Actionscript så är ju C språket ganska så lika varandra.
Frågan är bara om man ska köra i C++ eller C#
Du säger C#
En annan sa till mig C++Sv: Programmera i vilket språk????
Annars är C# lättare och det går snabbare att göra program med än C++. C++ har dock fullständig kontroll över minnet, och något fler tutorials och diverse hjälp sites än vad C# har.
Med C# arbetar man oxå helt utan pekare (man kan pricka i unmanaged och arbeta med pekare om man vill) vilket gör det lättare att utveckla i.
Sålänge du inte skall göra mer avancerade program såsom spel så tycker jag du skall köra på C#Sv:Programmera i vilket språk????
Först är det tänkt för windows och köra Visual C++/C# Express.
Längre fram kanske till linux saker och de program de har.
Jag har jobbat med Borland C++ innan (Dos)
Vilket är det lättaste att komma igång med igentligen?
Är C++ lättare då det finns mer information att hitta?
C# eller C++?Sv: Programmera i vilket språk????
Ska du skriva native kod så har du väl inte egentligen nåt annat val än C++.
PS. För övrigt så verkar inte Visual C++ 2005 (managed delen då) inte vara helt stabil, ibland "utför den förbjudna åtgärder" och vill felrapportera.. (egna erfarenheter vid kompilering av några hundra KLOC (genererad sådan) C++/CLI och delvis unmanaged). Dock funkar den nog "för det mesta"Sv:Programmera i vilket språk????
Nej jag behöver inte programmera i "väldigt lågnivå".
Jag kommer nog mest jobba med formulärskapande som läser och skriver till en databas (MySQL) till att börja med.
Inget speciellt hightek men man måste börja någonstans ;)
Så om jag fattar det rätt så rek ni C# framför C++??Sv: Programmera i vilket språk????
Sv: Programmera i vilket språk????
Jag kan personligen rekommendera att du tittar på c++/cli när behovet uppstår istället, jag själv behövde i våras tillgång till en massa unmanaged-krafs och tittade då på c++/cli: perfekt! Jag kunde enkelt skriva helt vanlig c++, unmanaged, kod som anropade de api:er jag behövde, grejja med pekare och mappa minnet och ge mig en väg in i ett annat programs minne. Den funktionen kunde jag sedan wrappa med en c++/cli-funktion (både unmanaged och managed koden låg i samma fysiska fil) så att funktionen sedan gick att anropa från .net. Helt underbart smidigt! :) Det är vad c++/cli är till för; att skapa bryggor mellan unmanaged kod och managed kod.
PS.
Managed kod = .NET kod
Unmanaged kod = Assembly/c/c++/delphi/vb/whatever
DS.