Kom på en kul idé, tänkte kolla om någon har provat. Har i någon månad kollat lite på flipperspel och gamla arkadspel, hade varit kul att ha en hemma (även om jag kanske inte har plats, men det är en annan fråga...). SVT hade ett inslag i programmet Kontroll om hur man bygger sitt eget arkadspel. En kompis har gjort det fast han byggde om ett originalkabinett med Yamma-kontakter och petade in en moddad X-Box i det, kostnaden blev totalt 3900:- och nu kan han spela de flesta spel som stödjer kabinett-formatet han valde. Det är ju en jävligt bra ide. Och om man spinner vidare på det lite kan man ju faktiskt koppla grejen till en storbildstv (när jag nu skaffar det... =) ). Då kan folket kolla på spelet under tiden. För det ger ju inte såå mycket att stå och spela på det helt själv. Nä, men är man ett gäng så kan man spela var sin gång eller två mot två, och då är det kul om alla andra kan klaga på en. Snarare än att de sitter och gör något annat. Det är billigare att köpa ett gammalt arkadkabinett än att bygga ett själv. Köpte mitt (25" skärm, 2 joysticks, 6 knappar per spelare) för 2000:-. Köpte sen ett moderkort med processor och ett billigt grafikkort och kör arkademultorn MAME med några 1000 spel. Risken där är väl att skärmen kan vara av ganska röten kvalitet? Tänkta slänga in en moddad xbox i min arkad, har haft ArcadeVGA + I-Pac (gammal version, ser ut om J-Pac). Han kör Evox och har ställt in Mame på autostart så han kommer direkt in i menyn där han kan välja vilket spel han vill köra... Ok, ganska simpel men effektiv lösning.. Att jag inte tänkte på det! :) jag har börjat skissa på ett till mina barn.. men ska slänga in ett sånt där spel man kan köpa på BR Leksaker för 150:- (innehåller 5-6 olika spel)Hemgjord spelmaskin?
Av en händelse kom jag in på en wikipediasida för ett arkadspel. Tänkte att "det hade varit kul att ha det spelet, men det är nog omöjligt att få tag på. Dessutom är det ju alldeles för dyrt med ett enda sånt litet spel". Men sen tänkte jag lite till. "Det finns ju såna där arkadspel med typ 100 spel, det hade varit bättre då".
Sen tänkte jag ytterligare. Det borde ju vara ett ganska litet jobb att fixa ett eget arkadspel. Man skaffar en tv/monitor. Slänger in en gammel dator. Lägger in Xubuntu eller något annat riktigt lättviktssystem. Antingen avaktiverar inloggning helt, eller kommer på ett bra sätt att fixa inloggning på.
Gör ett program som består av en helskärmsmeny, lägger in genvägar till abandonware-spel, egna spel, eller - för all del - köpta spel. Bygger eller köper en eller två joysticks. Slänger upp lite såna där riktigt retro knappar. Monterar alltihopa på en träskiva och kopplar antingen till ett tangentbord eller som en vanlig gameport, eller något liknande. Ställer in detta så att det funkar för alla spel.
Sen bygger man bara en stor trälåda, och monterar ihop grejerna i den. Total materialkostnad - 1000-2000 kronor?
Någon som har gjort något liknande?Sv: Hemgjord spelmaskin?
En PDF som visar lite om hur de gjorde: http://svt.se/content/1/c6/50/32/70/arkad.pdf
Finns ganska gott om människor som gjort liknande saker om man kollar med google.
Lycka till :)Sv: Hemgjord spelmaskin?
Sv:Hemgjord spelmaskin?
Sv: Hemgjord spelmaskin?
<b>Då kan folket kolla på spelet under tiden. För det ger ju inte såå mycket att stå och spela på det helt själv.</b>
Så du spelar för att andra skall kunna titta på? ;-) Sv:Hemgjord spelmaskin?
Sv: Hemgjord spelmaskin?
Det som behövs är lite prylar för att koppla ihop datorn med kabinettet. www.ultimarc.com har det mesta till hyfsade priser (finns en svensk distributör också www.dataoutlet.se). Jag kör med en J-PAC vilket är en mojäng med JAMMA anslutning i ena ändan och PC anslutningar i den andra, dvs bara att koppla in. Vill du löda och dra kabel själv finns det billigare alternativ.
www.arcadecontrols.com är en bra sida och www.retroblast.com har recensioner av diverse prylar.
I Sverige finns det www.arkadtorget.net även om det där mest handlar om "riktiga" arkadspel och inte emulering.Sv:Hemgjord spelmaskin?
Sen är det lite kul att göra själv också. Men hur som helst, det blir några år innan jag kommer kunna göra det ändå... =)
40 kvadratmeter är inte direkt lämpat för ett arkadspel.Sv:Hemgjord spelmaskin?
Det jag undrar är om han kör något speciellt "os" till sin xbox, eller kör han bara kanske evolutionx? Letade lite efter det tidigare, men hittar inget :(Sv: Hemgjord spelmaskin?
Sv:Hemgjord spelmaskin?
Tack för hjälpen.. Nu ska jag bara vänta på pengarna så jag kan köpa grejerna.. :DSv: Hemgjord spelmaskin?
Det hela blir att jag blir tvungen att bygga hela grejjen själv då formatet måste bli mindre än vanligt =)