Det uppkom tidigare en fråga ang. hur pokeranalys-program beter sig för att läsa in information om spelbordet. Som pokerspelare sedan många år (inga höga nivåer och främst turneringsspel, fast jag spelar de flesta av de varianter som finns) har jag givetvis gått i tankarna på att skriva en analysmjukvara men jag skulle vilja få lite input angående några saker: >>om man bokför de missade färgdragen och räknar med att man träffar färgdraget var femte gång så har du alltså ett implicit odds på 100% att träffa färgen efter att ha missat fyra ggr. Fördelningen i de slumptalsgeneratorer som finns är rent generellt ganska dålig och bygger därför oftast på någon form av fördelningsalgritm som är cyklisk, därför kan man anta att en slumptalsgenerator i en dator genererar slumptal enligt en naturlig matematisk fördelning istället för enligt den fördelning du får när du kastar krona eller klave (som för övrigt inte är 50 / 50 exakt, klav-sidan är aningen tyngre och myntet har en viss chans att hamna på högkant, även om det inte är något jag skulle satsa pengar på)... Men nu är det väl så att följande får din logik att brista en aning:Appropå pokeranalys
1. Vad skulle ni andra vilja att man loggade om motspelaren?
2. Vilken oddsinformation vill man ha angående sin hand i de olika situationerna?
3. Vilka speltips (om några) ska mjukvaran ge ut?
Jag har själv lite tankar angående detta, vi börjar med Texas Holdem för enkelhetens skull:
Eftersom jag spelar enligt en kraftigt modifierad variant på Sklanskys starhandsgrupperingar så är det inte mer än naturligt för mig att nyttja den starthandsguide (en matematiskt korrigerad Sklansky-gruppering med grupperna borttagna) jag använder mig av (den kan jag lämna ut på begäran, fast jag delar inte med mig av speltekniken bakom). Baserat på min hand och baserat på tidigare händer som motspelarna spelat (samt styrkegraderingen av de floppar de sett med sina starthänder) så borde man programmatiskt rätt enkelt kunna lista ut om man har en positiv eller negativ EV mot spelaren i fråga med handen X (dvs. Check, Raise eller Fold). Efter floppen så utvärderar man sin hand kontra hans spel ytterliggare en gång och borde då kunna beräkna huruvida man ska fortsätta att satsa eller vika undan, man kan också kombinera detta med de matematiska potoddsen man får för den hand man förväntas vinna på med sin starthand och just den floppen.
Vidare borde man kunna spela på sina implicita odds för att träffa något (nu kommer nog många att protestera), t.ex. om du floppar ett färgdrag så har du en mot fem på att träffa färgen (eller egentligen 19% chans) på turn, om man bokför de missade färgdragen och räknar med att man träffar färgdraget var femte gång så har du alltså ett implicit odds på 100% att träffa färgen efter att ha missat fyra ggr.
Det här resonemanget är inte matematiskt sant vet jag men om vi baserar resonemanget på normalfördelning istället för matematik så blir det trovärdigt, och faktum är att efter att ha fört bok på det i något år så verkar det som att repetiviteten i pokersidornas slumpmotorer faktiskt gör det sant (iaf på Prima).
Ytterliggare en sak man kan logga är viljan att folda i förhållande till position, en svag spelare foldar gärna före floppen med hyfsat bra kort om han inte sitter på en bra position, detta borde också kunna bokföras och utnyttjas på ett stiligt sätt.
En sak till jag skulle vilja göra är att låta programmet föra en centraliserad databas som gagnar alla som nyttjar programmet, dvs. allt som man samlar in om motspelarna samlar man på en central punkt så programmet kan få ihop stora mängder information snabbt. Frågan är då om man ska samla även nyttjarnas information eller bara motspelarnas, den frågan känns mer etisk än teknisk.
Om någon vill gå vidare så har jag en ytterst snabb handevaluator som evaluerar Texas Holdem, Omaha High och Seven Card Stud High skriven i C# baserad på ideer från <b>http://www.suffecool.net/poker/evaluator.html</b>. Det som behövs göras är att skapa en evaluator som även klarar High/Low varianten av Omaha och Seven Card Stud.Sv: Appropå pokeranalys
om du kastar 100 klavar efter varandra har du fortfarande bara 50% chans att kasta en krona i nästa kast..
du kan aldrig räkna med händelser som redan inträffat..
hur skulle det kunna bli på något annat sätt i ditt fall? Sv:Appropå pokeranalys
Sv: Appropå pokeranalys
1. Normala slumptalsgeneratorer från 0 till RAND_MAX är designade så att de ska ha en period i storleksordning med RAND_MAX. RAND_MAX brukar ligga i storleksordningen en miljon.
2. Du knappast kan räkna med att fem slumpmässigt valda kortlekar under en varierad belastning skulle uppvisa några som helst periodiska egenskaper.
3. Slumptalsgeneratorer hos ställen som pokerspel etc. har vissa krav på sig; det måste vara starka slumptal (mycket hög information). Jag förutsätter att lotteriinspektionen eller motsvarande utländska myndigheter har ganska god koll på det... Då kan du glömma alla tankar på att studera periodiska förlopp.