Min syster har en dator som innehåller Windows XP med ett giltigt serienummer. Det är alltså en laglig kopia. windows+break Notera att datorn inte vill starta. Så antingen måste jag komma åt numret via en startdiskett eller liknande, eller så får jag montera disken i en annan dator och komma åt numret den vägen. Hej. Måste inte licensnumret klistras någonstans på datorn när det är en OEM-licens? Så har det varit på alla datorer jag har varit i kontakt med... Men det kanske inte är en OEM-licens? Jag vet inte vad det är för licens, men datorn ser då ut att vara ett "hemmabygge" så jag tror inte att det är en OEM-licens. Men eftersom det är möjligt att köpa OEM-licenser själv så skulle det kunna vara det. Hur som helst finns det ingen sån där klisterlapp på datorn. <b>Måste inte licensnumret klistras någonstans på datorn när det är en OEM-licens?</b> Dels tänkte jag beställa nya skivor från Microsoft och då antar jag att man behöver bevisa att man har en giltig licens? Sen så fungerar datorn som sagt inte, så en ominstallation är behövlig. Läs artikeln: www.dagondesign.com/articles/windows-xp-product-key-recovery <b>Dels tänkte jag beställa nya skivor från Microsoft och då antar jag att man behöver bevisa att man har en giltig licens?</b> <b>Licensen ger dig rätt att använda mjukvaran. Den är inget bevis på att du har en giltig licens, utan det är äkthetsbeviset (klisterlappen på en OEM-licens eller foldern som medföljer övriga licenstyper)</b> <b>Jag har själv inte startat datorn än, men min syster säger att den har varit väldigt ostabil och fungerat ett tag ibland och andra gånger väldigt korta stunder. Nu startar den tydligen inte alls.</b> en liten negativ tanke i allt detta.. var inte för säker på att dom ger er nya skivor heller.. <b>är du ju inte hjälpt av att veta licensnyckeln</b> <b>man kan ju inte direkt gå till bilaffären med sitt kvitto och säga "tja.. jag glömde bort vart jag ställde bilen så jag tänkte hämta en ny"</b> <b>Jo då, den biten blir det nog inga problem med (förutsatt att jag inte måste ge dom nått nummer som enbart står på licens-lappen...) </b>Hitta serienumret till Windows
Hon har tappat bort alla skivor och sådant och nu vill datorn inte starta. Jag har hört att man kan beställa nya skivor från Microsoft, men hur får jag fram serienumret igen?
ThomasSv: Hitta serienumret till Windows
(dvs håll ner knappen brevid alt med ett fönster på och tryck på knappen ovanför pageup där det står break)
Går att göra med musen också men kommer inte ihåg hur.Sv:Hitta serienumret till Windows
Tips?
ThomasSv: Hitta serienumret till Windows
Jag tror du får montera disken i annan dator, importera filen:
"C:\Documents and Settings\DIN_USERR\NTUSER.DAT"
Vet inte om du vet hur men kör regedit, ställ dig på "HKEY_LOCAL_MACHINE" och klicka på arkiv, sen "Läs in registreringsdatafil" och leta upp "NTUSER.DAT" på den disken.
Döp posten till nånting o spara.
(OBS den måste läsas ur innan man stänger av för man låser NTUSER.Dat om man nu gör detta på en dator som funkar.)
Efter det så kan du söka i regedit under den importerade nyckeln efter "ProductId"
Som då bör ligga under HKEY_LOCAL_MACHINE/software/microsoft/internet explorer/Registration"
(Finns fler såna nycklar, rätt är under sökvägen)
Testa detta, borde gå.
/BSv: Hitta serienumret till Windows
/JohanSv:Hitta serienumret till Windows
ThomasSv:Hitta serienumret till Windows
Ja... det stämmer... fast många "glömmer" att klistra fast etiketten. Sen så kastar dom bort plastpåsen där etiketten sitter och behåller bara foldern med skivan...
Är det inte en OEM så borde licensnyckeln sitta på äkthetsbeviset.
Thomas Roman; Varför måste du veta licensnyckeln? Sv: Hitta serienumret till Windows
Original-skivorna finns som sagt inte kvar.
Följ guiden och
ladda ner de 2
program som finns där.
När du fått ut det dom finns i
DigitalProductID från registret
så är det talpar 53 och 15 talpar
framåt med mellanslag imellan.
(på sidan står det 52-66 ??)
Funkade på win2000 & XP.Sv:Hitta serienumret till Windows
Är inte helt säker på att du behöver det, men ring Microsofts kundsupport och kolla.
Licensen ger dig rätt att använda mjukvaran. Den är inget bevis på att du har en giltig licens, utan det är äkthetsbeviset (klisterlappen på en OEM-licens eller foldern som medföljer övriga licenstyper)
<b>Sen så fungerar datorn som sagt inte, så en ominstallation är behövlig.</b>
Kanske det går att reparera installtionen? Är du säker på att felet är mjukvarurelaterat?
Vad händer (händer inte) egentligen?Sv: Hitta serienumret till Windows
Så då är det kanske kört ändå? Någon sån lapp har jag inte sett till och min syster vet säkert inte var den är heller.
<b>Kanske det går att reparera installtionen? Är du säker på att felet är mjukvarurelaterat?</b>
Jag har själv inte startat datorn än, men min syster säger att den har varit väldigt ostabil och fungerat ett tag ibland och andra gånger väldigt korta stunder. Nu startar den tydligen inte alls.
Själv tycker jag att oregelbundheten tyder på att det är ett hårdvarufel. Vad tror ni?
Dock är hon inte nån som installerar ny hårdvara eller gör några inställningar eller nått sånt, så jag vet inte.
Hade hur som helst tänkt att göra en nyinstallation och då uppstod problemet med serienumret.
mmm... tycker nästan också att det låter som ett hårdvaruproblem om den har varit ostabil (och då är du ju inte hjälpt av att veta licensnyckeln).
Det jag skulle göra först är att rengöra "allt" invändigt, dvs plocka lös minnen/instickskort etc och damma av dom, sudda kontakter, kanske spraya elektronikrengöring osv.
Fast det är ju klart... ostabilitet kan ju tyda på virus/spyware... så får du "igång" datorn så tycker jag att du borde kolla efter det med.
Eventuellt kan datorn ha blivit uppdaterad via Windows Update, och ibland om en dator redan är är smittad med virus kan vissa nya uppdateringar bli korrupta (särskilt SP1->SP2) och medföra att datorn inte startas. (Virusen vill inte att nya säkerhetspatchar installeras)
Kan dock ofta avhjälpas med en viruskoll. Sv: Hitta serienumret till Windows
det är kundens ansvar att hålla ordning på sina skivor, man kan ju inte direkt gå till bilaffären med sitt kvitto och säga "tja.. jag glömde bort vart jag ställde bilen så jag tänkte hämta en ny"
Ni kan ju hoppas dom är sjyssta men dom har absolut ingen skyldighet att skicka er nya skivor
Men hittar ni licensnycklen så är det bara att tanka hem en kopia av winXP (home om ni har licens för home, pro om ni har det osv)
Ni har som sagt rätten att nyttja mjukvaranSv: Hitta serienumret till Windows
Är det hårdvaruproblem så hjälper det givetvis inte att installera om Windows, men eftersom jag inte har använt datorn själv så vet jag inte vad som har hänt med den. En nyinstallation känns som en bra grund att stå på när det strular.
<b>var inte för säker på att dom ger er nya skivor heller..</b>
Jo då, den biten blir det nog inga problem med (förutsatt att jag inte måste ge dom nått nummer som enbart står på licens-lappen...)
Svar från Microsofts kundtjänst:
"Ersättningsmedia kan beställas via Microsoft Direct Service, 08-752 56 30, tonval 3."
Om du tycker det var en bra liknelse så vet du nog inte vad du pratar om... ;)
<b>Ni kan ju hoppas dom är sjyssta men dom har absolut ingen skyldighet att skicka er nya skivor</b>
När det gäller Microsoft's programvara skickas det ut ersättningsmedia ifall något händer med orginalmedia. Ibland kan man behöva betala expeditionsavgift, men det kan det vara värt...
Man får dock ingen ny licensnyckel förståss...
Tänk på att det inte är programvara(media/kod eller vad du nu vill kalla det för) som du betalar för utan rätten att använda det.Sv:Hitta serienumret till Windows
Dom kan ju hålla på och tjorva om licensnycklar och sånt ibland... nu vet jag inte hur den svenska supporten funkar för jag har aldrig behövt ringa dom. Har dock beställt ersättningsmedia för kunders räkning från Microsoft Asia Pacific och det har aldrig varit något större problem (förutom att deras call center är i Indien...)