Har en outnyttjad burk som står här. Tänkte slänga in en linuxdist (sannolikt xubuntu eftersom datorn är lite äldre), köpa ett nätverkskort (ett kort sitter redan i) och ett trådlöst nätverkskort. Nu vet jag inte hur gammal dator du pratar om, men jag kör router, reverse proxy och "brandvägg" på en 233 Mhz P2 med 128 MB ram. Kör gentoo på den med shorewall som sköter konfigurationen av nätverksbiten. Smidigt verktyg; man ställer in i config-filer t.ex. vilka nät man har, nätverkskort, vilka routes man vill ha, regler etc. och sedan sköter shorewall om att allting konfigureras rätt (är scriptbaserat alltså.) Utvecklas (så vitt jag vet) hela tiden och är lättskött, bra dokumentation.Linuxburk -> Router
Tänkte nu göra detta till en "bredbandsrouter"/sshserver/webserver. Serverbiten är ju ganska enkel, men tänkte kolla av om någon vet hur det går till om man vill ha en router. Finns det lämplig programvara för detta inbyggt?
Det jävliga är att jag hittar ju trådlösa "bredbandrouters" förr 600 spänn på SIBA, frågan är om jag ska köpa en sån istället och bara låta skiten vara server.
PS. Hittade inget bättre forum (det finns ju bara programmeringsrelaterade nätverks etc.-sektioner).Sv: Linuxburk -> Router