Har en liten idé här, och tänkte kolla av om någon har erfarenheter eller kunskaper överhuvudtaget i frågan. Priserna får du nog ringa om. Jag bifogar en lista nedan. Är snabbheten så hög så kan jag lika gärna ta det långsammaste. Tänkte att det kanske tog någon/några månader. (Farsan hade ett företag när han var ung. Första (och sedermera sista) lasten tog skitlång tid och sen blev den stulen...) Det går att skicka som privatperson. Genom att dra ner lite på volymen och vikten kom jag ner i 3000 kronor. Kändes lite rimligare. Betydligt och betydligt. Billigare blir det ju. Däremot så kan jag inte säga hur mycket det rör sig om. Kommer du att åka dit själv? Johannes: Hej, <b>men jag vet flera som skickat hem saker när packningen blivit för tung.</b> Hej, Vet inte än; har inget företag.Frakt från Thailand?
Vad jag vill veta är helt enkelt om någon vet hur det funkar med frakt ifrån Thailand. Vem vänder man sig till, hur mycket kostar det ungefär, går det att lita på, hur lång tid tar det?
Lite sporadiska sökningar på "freight from thailand" och "frakt från thailand" leder antingen till större företag som mest verkar syssla med transport av rejäla grejer eller företag med lite mer suspekta affärsideer.
För min del handlar det väl i princip bara om en enklare trälåda, på säg, kanske 2x2 meter och på kanske 100-200 kg. Jag vill att den så billigt som möjligt ska komma från någon flygplats i thailand (gissar att det är hyfsat enkelt att sköta frakten inom landet) till Landvetter (Göteborg), eller i värsta fall någon annan flygplats i göteborg.Sv: Frakt från Thailand?
Annars så går det i stora drag till på följande sätt:
1. Upphämtning bokas
2. Kurir kommer ut och hämtar godset, var noga med proformafakturor eftersom det ligger
utanför EU. Proforman skall finnas i 3 tre kopior och ett original.
3. Godset misshandlas lagom på sorteringsbanor runt om i världen (så är det ömtåligt, använd en
Chock-watch eller Tilt-watch och emballera väl).
4. Godset landar på Landvetter (är SÄKER på TNT, DHL och Panalpina, men jag kan inte tänka
mig att UPS och Fedex landar på Landvetter eller i värsta fall Säve) och sorteras ut på en rutt
som motsvarar det område du bor på.
5. Kurir ringer dig och säger att han har en pall till dig från Thailand och levererar på
överenskommen tid. Mestadels dagtid.
6. Du skriver på och allt är kosher.
Jag har mest erfarenhet av DHL Express gods iom att jag jobbat som punkt 2 och punkt 5.
Och om du har DHL så kan avsändaren skicka som Transport Collect, som är liknande
postförskott, där du som mottagare får casha upp för frakt och varuvärde vid mottagandet.
Tid med DHL Express från Thailand till Göteborg rör sig väl om 2-5 dagar (beroende på
vart i Thailand det skickas ifrån).
Och så länge avsändaren skickar så kan man lita på att det kommer fram. Visst svinn finns
säkert, men det är inte värre än t ex Posten eller Schenker.
Några ställen att starta på:
www.tnt.se (flyg, express eller standard) Tel: 020 - 960 960
www.dhl.se (flygexpress) Tel: 0771 - 345 345
www.ups.se (flygexpress eller standardflöde) Tel: 020 - 788 799
www.panalpina.se (flyg / båt)
www.fedex.com/se/ Tel: 0200 - 252 252
TNT är troligen billigast. DHL är dyrast men snabbast.
Lycka till!
//JohannesSv:Frakt från Thailand?
Tycker dock att det verkar lite dyrt. Vet inte vad jag hade förväntat mig egentligen, men när jag säger att grejen är 100 kg, 1*1*2 m och är värd 10000 kr så ger TNT det billigaste alternativet som 14000 kr.
Det är ju lite tråkigt att betala mer för frakten än för själva varorna... men det kanske är så i allmänhet?
Går det att skicka efter som privatperson, eller måste man ha ett företag?Sv: Frakt från Thailand?
Det finns ju fraktbolag som kör med båt. Dom kan vara en idé att kolla upp i sådana fall. Man skall dock akta sig för Postväsendet.
KAN också vara en idé att kolla upp vad respektive flybolag tar för frakten. Jag vet att det finns rätt många sådana, typ KLM Cargo, SAS Cargo o s v, men jag vet inte om de skickar till privatpersoner eller om vilka volym/viktgränser dom har.
Generellt sett så kan man säga att flygfrakt är dyrt.. Riktigt dyrt. Speciellt vid stora volymer. Men det är ju det säkraste sättet om man vill få fram sina grejer. Dessutom är det snabbast.
Bulken av kunder är ju företag som inte bryr sig om vad det kostar utan att leveranssäkerheten är viktigast, därav priserna.Sv:Frakt från Thailand?
Känner du till något båtfraktbolag?
Tror du att det blir betydligt billigare?Sv: Frakt från Thailand?
Jag är inte så insatt i båtfrakt men kolla t ex:
www.maersk.com
www2.hanjin.com
Vet inte om de bara tar hela containrar dock.Sv: Frakt från Thailand?
Det är enkelt att ordna frakten på plats och båt är mycket billigare (säkert en nolla mindre) dock kan det ta några månader innan grejerna kommer fram,Sv:Frakt från Thailand?
Tyvärr verkar det som att både maersk och hanjin bara kör med containrar...
Tack ändå. Det kan vara ok att köra med flyg, eller med Hendriks idé.
Hendrik:
Tja... Åtminstone en gång för att kolla kvalitet etc., men tanken är att det bara ska ske vid ett fåtal tillfällen och att jag då ska sköta det hemifrån.
Å andra sidan bor min flickväns morbror i Thailand. Tyvärr har jag bara träffat honom en gång, men det är ju inte omöjligt att han skulle kunna hjälpa till att snacka med något fraktfartyg.
Du säger att det är enkelt att ordna. Vad vänder man sig till, är det större företag eller lite mindre?
Det känns inte riktigt rimligt att det blir så mycket billigare - är du säker?
Det kan ju knappast finnas fraktfartyg från thailand till gbg, utan det blir väl ett par byten på vägen osv.?
Har du personliga erfarenheter av det?Sv: Frakt från Thailand?
Jag har inte själv importerat något (men varit i thailand några ggr), men jag vet flera som skickat hem saker när packningen blivit för tung.
Om du ska till Bangkok (finns i alla städer/byar/hålor) så kommer du att se massor med skyltar angåend frakt (flyg/båt) går inte att missa.
Om inte dom du köper varorna av kan fixa frakt då i Thailand så brukar alla kunna fixa allt så som borde utan problem kunna fixa din frakt.
Annars kan du kolla med, dom kanske kan hjälpa.
http://www.thaiimport.seSv:Frakt från Thailand?
...och det är pålitligt?
För i så fall borde det ju inte vara några större problem att göra en deal och sen sköta det via mail eller min kontakt.Sv: Frakt från Thailand?
Ja det tror jag, då deras saker kommit fram men om det alltid kommer fram det kan jag inte garantera.
Är det som privatperson eller företag du ska importera?Sv:Frakt från Thailand?
Det beror lite på hur stort intresse det finns och eventuell vinstmarginal.
Det är lite för mycket meck att starta företag och joxa om det blir en engångsföreteelse.