Jag har läst på diverse sidor att om man har (äkta) löshår så måste man tillföra näring till håret då det inte kan få någon näring från hårbotten. Rimligen så handlar detta om att hår som växer på en levande människa faktiskt konstant byts ut. Detta genom att man klipper av de äldsta delarna eller att hela hårstråt lossnar och nytt hår växer ut vid hårbotten. För löshår så finns ju inte denna möjlighet och därför, gissar jag, att detta hår måste skötas om på ett annat sätt för att det inte skall märkas allt för tydligt vad som är fejk och inte efter att ha burit löshåret en längre tid. Nu blir löshår torrt och slitet på ganska kort tid, kanske 2-6 månader eller nått sånt, och under den tiden hinner riktigt hår knappast att växa så långt att hela längden har bytts ut. Ok, fast det blir ju antagligen vanligt hår också om man inte schamponerar/behandlar det minst flera gånger i veckan. Jag har aldrig testat att inte duscha på 2-6 månader, men det lär inte bli vackert...det är det inte ens när jag är nyduschad iofs :-) Men eftersom löshåret sitter på huvudet relativt permanent så tvättas det också, precis som det vanliga håret. Så frågan kvarstår. Hmm - du får ju specificera sånt där.. ;) Som alla andra här så vet jag inte hur det egentligen ligger till... Det kan inte vara så att ämnen som finns i hårbotten sprider sig ut längs hårstråna och på det viset påverkar och "bevarar" det? Eftersom löshår inte är fäst på samma sätt så transporteras det inte på samma sätt.Lever hår?
Eftersom håret, vad jag vet, är dött så borde man behöva tillföra lika mycket (eller lite) näring till sitt vanliga hår som till löshåret.
Nån som vet hur det ligger till?
Faktum kvarstår dock att löshår behöver behandlas regelbundet för att inte bli torrt och slitet, så någon skillnad måste det vara. Men det är kanske behandlat och på så sätt i sämre skick än det hår man har på huvudet från början?
ThomasSv: Lever hår?
Sv:Lever hår?
Så det måste nog bero på något annat...
Egentligen borde jag inte delta i denna tråd då min kalufs behagade att lämna mig i 25-årsåldern så min erfarenhet är begränsad :-)Sv:Lever hår?
För övrigt så är min kunskap på området starkt begränsad, jag har bara blivit "indragen" i löshårsvärlden tack vare att min flickvän håller på med sånt =)
Då är det antagligen inte löshår som sådant du pratar om utan hårförlängningar - eller?
För löshår generellt kan vara både hår som man tar på speciellt inför en utekväll, eller hår man låter frisören sätta in och som sitter tills det växt ut i stort sett (som sagt, inte superinsatt jag heller - eftersom jag aldrig testat det själv...)
Men jag vet inte hur mycket ni killar tänker på det - men även om håret är dött kan det spegla hur man mår. Mår du bra har håret en tendens att vara mjukare och glansigare, mår du dåligt ser det matt och glanslöst ut... jag har alltid undrat över hur något dött kan påverkas av mitt psykiska tillstånd, men det är något jag sett på nära håll, så jag tror på det även om jag inte riktigt kan förstå hur.
Så kommer du på det får du skriva in hit igen - för jag är nyfiken. =)
/EmmaSv: Lever hår?
/Johan