Hur går det med Pellesoft... när jag var ny på detta forum var det ett jädrans drag. Nu är det inte lika många känns det som och vissa saker är inte uppdaterade sedan 2005. ... Håller med. Kolla exempelvis Aktuell information på förstasidan. Tyvärr är pellesoft en aning urvattnat. Vissa grejer är gravt underprioriterade, vissa tar för mycket plats. Håller med Niklas. Håller med lite... Pelle jobbar rätt mycket och jag vet förut att han sagt att på sommaren så går han ner i arbete och pellesoft blir lite vilande då. Pelle har gjort ett kanonjobb på denna site. Håller inte med. Jag anser att det bör göras något. Det som bör göras är; i prioritetsordning: Håller med till 100 på ovan, Lyssnar på vad ni säger. Finns ingen tekniker/utvecklarsida längre - så det är bara menyalternativet som skall tas bort. Fortsätt gärna att spåna. Gillar Pellesoft fast den kanske är lite för mycket Sorry skrev inte så tydligt. <b>>Åter igen (för hundrade gången). Låter gladeleigen folk få hjälpa till, men så fort de får se vad det handlar om blir det för mycket. Har ni något konkret ni vill åta er - säg till.</b> Jag har för mig att det skulle komma upp nån typ av open source-grej här på PS, där folk kan hjälpa till att utveckla diverse projekt. Jag antar att det är Projektrummet, men den delen verkar inte vara färdig. Pellefost.se är kanon!! <b>>Ps Open Source är faktiskt ingen dum ide, det handlar ju inte om att lämna ut alla användarnamn och lösenord.Drag på Pellesoft?
Sv: Drag på Pellesoft?
Ser att bara idag har 8 nyreggningar skett. Det borde ju borga för bättre drag om det brukar vara så.Sv:Drag på Pellesoft?
Hur många av rubrikerna till vänster använder ni er av.
"Erbjudande/aktiviteter"?
"Frekventa frågor"?
Nej. Forumet och dess funktioner borde definitivt prioriteras. Sökfunktionen måste förbättras, och integreras bättre. Saker som att långa texter i < code >, < info > och < url > måste få kortas ner på ett eller annat sätt för att undvika att all text blir 300 tecken lång borde prioriteras.
Möjligheten för användare att själva lägga till nya grejer skulle vara bra. Det fanns ju nyheter på framsidan förut. Om lite fler användare kunde få lite mer moderatorroller så hade man enklare kunnat göra det säkert och bra - alla registrerade användare får lov att skicka in nyheter. Alla moderatorer kan godkänna en nyhet.
Om vi istället tittar på "Aktiviteter" så har det så vitt jag vet inte varit mer än kanske två poster där sen den startades. Ta bort sektionen helt, ingen använder den. Osv.Sv: Drag på Pellesoft?
Angående användningen just nu kan det ju vara så att det droppar lite på sommaren.
Snart börjar ju alla programmeringskurser och då blir det väl fler frågor i forumen :)Sv:Drag på Pellesoft?
Jag loggar in, klickar på forum.
Det är nog det många efterfrågar, just ett forum.
Sedan finns det bra saker och dåliga saker.
Kanske Pelle har lite annat för sig med. ;-)Sv: Drag på Pellesoft?
Fast jag kan hålla med, det är lite dött ibland undrar vart alla som hängde på chatten förut tog vägen?
Själv hade jag (o)turen att bli med jobb och det blir inte så mycket programmerande nu för tiden.
//Anna-KarinSv:Drag på Pellesoft?
Men! visst är det rörigt om man vill komma till sitt område i tex sökning.
Nu är mitt råd ! sitt still i båten,Vi som varit här några år hittar nu.
Det finns åt helvete för många rubriker.
Men! Men! kära Pelle ta inte åt dig för mycket, tänk efter noga om du ändrar !Sv: Drag på Pellesoft?
1. Sidan borde först skala bort oanvända grejer för att göra visuell plats. Slå eventuellt ihop sektioner som är väldigt snarlika, osv. Jag skulle även släppa hela Tekniker/Utvecklare-mackapären.
2. Använd modernare html/css-kodning. Det gör sidan mer tillgänglig för alla, kräver mindre bandbredd, och gör allt snabbare. (titta källkoden till sidan. <font>-taggen!?). Om Pelle inte känner att han vill/hinner göra det själv, eller inte är tillräckligt van att arbeta med den typen av kodning: släpp upp vissa delar av html-koden till lite open source eller liknande, låt annat folk fixa grejerna.
3. Sökningen borde bli betydligt bättre. Ett forum ska ha en sökning som en naturlig del av användandet. Implementera (eller ta hjälp av någon) någon av modell som finns för sökmotorer (VSM, GPR, osv.). Gör "avancerad sökning" av inlägg per användare, per delforum, per antal svar, per datum, per löst/stängt/öppet, osv.
4. Lägg till funktionalitet till forumet;
- förhandsgranskning av svar
- möjlighet att se delar av tråden under tiden man skriver ett inlägg
- se till att antingen klippa långa texter, eller bara låta långa texter påverka ett enda inlägg
- fixa till knappar för "kortkommandon" och "specialkoder". Folk gör fel hela tiden.
- ge möjlighet att bifoga filer till inlägg i forumet. (små bilder, källkod, etc.)
5. Ordna upp terminologi och stavning.
6. Kolla upp vilka av de grejerna som togs bort i steg 1 som verkligen användes av folk. Tänk igenom dem, och lägg ev. upp dem igen i en fräschare version. Om folk inte använder - ta bort eller se till att folk använder.Sv:Drag på Pellesoft?
Teknik,er/Utvecklare harjag aldrig funderat över, vet itne ens vad skillnaden är...
Bra sagt Niklas.Sv: Drag på Pellesoft?
Åter igen (för hundrade gången). Låter gladeleigen folk få hjälpa till, men så fort de får se vad det handlar om blir det för mycket. Har ni något konkret ni vill åta er - säg till.
Vet att Sven velat rensa upp i programakrivet, erbjudandet kvarstår.
Som Anna-Karin sagt, jag har det här året prioriterat jobbet eftersom jag kört eget och det har tagit bra mycket tid. I höst kommer jag jobba som konsult på en firma igen och då blir det mer normala tider och således lite mer tid för sajten.
//PelleSv:Drag på Pellesoft?
Fast jag kan inte spela dragspel :-/Sv:Drag på Pellesoft?
Så många områden liksom
De flesta är ju i forum, artiklar, chatten (ibland i alla fall), Tips & Tricks och programarkivet.
Kanske prioritera dom och låta de andra ligga på is lite liksom :)Sv:Drag på Pellesoft?
Tips: Lämna ut delar av källkoden öppet.
Låt alla få se koden och föreslå förbättringar. Att lägga över källkod från en person till en annan ger inte så mycket.
Det är klart att om en enda person säger "jag vill hjälpa till" och sen får hela lasset så är det jobbigt.
Men är vi åtminstone 10 stycken som tittar på och har tillgång till att ändra, säg, hela html-koden för en specifik sida, så kommer flera små förslag att efterhand göra det ordentligt modernt.
Det finns mängder med gratisforum; <b>såå</b> unik kan väl knappast din kod vara att du inte vågar släppa delar av den för allmänheten?
I synnerhet inte html-biten?
Tolka det inte fel: ps är skitbra. Men webbutveckling skiljer sig inte så förbannat mellan olika ställen.Sv:Drag på Pellesoft?
Mitt förslag är att göra färdigt den delen och lägga upp Pellesoft som ett första open source-projekt.
ThomasSv:Drag på Pellesoft?
Jag skulle inte orka programera utan all den support man fått genom åren från denna sajt.
Bara undar bara vart alla tog vägen? Har programmerandet minskat?
Ps
Det man kan göra är att tabort "rösta fram årets pellesoftare 2005" från start sidan.Sv: Drag på Pellesoft?
Det man kan göra är att tabort "rösta fram årets pellesoftare 2005" från start sidan.</b>
Bland annat... kolla in min lista där uppe...Sv:Drag på Pellesoft?
Att utveckla och förbättra PS är en kul grej, helt klart.
vet inte riktigt hur det fungerar med de olika inloggningarna, (Admin, Moderator osv), kanske skulle det finnas ett par stycken som kunde fixa sådana saker som det står på startsidan om Årets Pellesoftare...
Men vad vet jag? Jag kan inte heller spela dragspel. ;-)