Är i behov av att byta bil och problemet för mig är att jag behöver en s.k. minibuss som går att golvsänka. Jag sitter i elrullstol och måste ha en modell där en golvsänkning kan genomföras på bilen. Jag kör inte själv utan vill kunna sitta bredvid föraren och komma in i bilen på en ramp ifrån sidan. Körde taxi och färdtjänst för många år sedan och jag måste göra dig lite besviken tyvärr. USA är riktigt duktiga på det med alternativa konstruktioner för diverse rörelsehinder och andra handikapp. I övriga världen verkar det som om dessa personer inte ens åker bil. Jag kan väl tipsa om företaget som jag hittade på nätet ifall att det är någon mer som har behovet. Min far äger ett taxibolag där vi har en Renault master med luftfjädring bak vilket gör att vi kan sänka bilen till näst intill marknivå. Daniel: Den modellen där man åker in bak, kan man köra in hela vägen för att sitta i rullstolen även bredvid föraren eller sitter man bakom föraren och passagerarstolen? Man kan åka hela vägen in till passagerar eller förarsida, det bestäms vid beställning. Har du bilder på nån där man åker med el-rullen ända fram och kan sitta brevid föraren? I så fall är det ett tänkbart alternativ för jag vill INTE sitta bakom föraren. Maila gärna: patrik@wardmark.com Jag skannar in och mailar dig under morgondagen, lite på det jag har fått hem. ;-) Ett par länkar.Minibuss som går att golvsänka?
Vi har hört runt på alla möjliga ställen och otroligt nog verkar ingen veta nåt! Inte ens bilförsäljare vet om modellerna de säljer går att golvsänka och F-kassan kan heller inte tipsa om bilmodeller. Den enda modell vi vet om är Chrysler Voyager. För att F-kassan ska godkänna att en så omfattande ombyggnad som en golvsänkning ska göras måste bilen vara ny eller högst några få år gammal bara. Just Chrysler Voyager är tyvärr väldigt dyra med nypriser runt 300.000 kr och eftersom grundbidraget man får från F-kassan bara är 60.000 kr till själva bilinköpet är det mycket tveksamt om banken vill ge mig lån till resten.
Är det någon i detta forum som vet vilka andra bilmodeller (minibussar liknande Chrysler Voyager) som finns att välja på som uppfyller kravet och går att golvsänka?
Just detta med bidraget till inköpet är en annan tokig grej i systemet tycker jag. Alla har rätt till samma bidrag oavsett bilkrav. Oavsett om du har ett rörelsehinder som tillåter att du kan köpa en vanlig liten småbil eller om man som jag måste ha ett större fordon för att kunna komma in med elrullstol.Sv: Minibuss som går att golvsänka?
Tyvärr kan jag inte vilka bilmärken idag som klarar dina behov, men för att spara tid så titta på amerikanare. Jag har för mig att Pontiac ska ha en variant av en minibuss-modell som ska vara lätt att justera, men är lite osäker där.Sv:Minibuss som går att golvsänka?
http://www.permobil.com/default.aspx?id=4 De bygger om bilar och har även begagnade bilar.
Ett svenskt företag så man slipper eventuella språkproblem.
//Anna-KarinSv: Minibuss som går att golvsänka?
Vi har en mindre landgång som fälls ut och detta har fungerat mycket bra.
Som delägare i taxibolaget får jag ofta dokument och annat om olika typer av dessa bilar.
behöver du hjälp är du välkommen att höra av dig.
EDIT*
Missade först att du ville in från sidan, men om detta inte är det viktigaste kan du läsa vidare. ;-)
Personlingen ser jag denna som ett bättre alternativ än Mastern.
eftersom den är ganska stor och denna mer behändig :
http://www.permobil.com/templates/Page.aspx?id=1678&parent=1681Sv:Minibuss som går att golvsänka?
Det är nämligen ett krav från min sida för jag vill inte lägga ut pengar, ta banklån och sedan inte kunna sitta längst fram i min egen bil. ;)Sv: Minibuss som går att golvsänka?
Klart att inte du ska betala bilen, det får du ju hjälp med.
Har du fått några restriktioner på vilken bil du får köpa?Sv:Minibuss som går att golvsänka?
Jo, hjälp till inköp får man men det täcker inte allt, resten får man ta ur egen ficka och i mitt fall när man sitter i elrullstol behöver man ju en större och därmed dyrare bil. Sv: Minibuss som går att golvsänka?
Sv: Minibuss som går att golvsänka?
http://www.hedanpass.se/
http://www.autoadapt.se/produkter/golvs/produkter/enterv.html (Bild på precis det du efterfrågar)
[Edit]
Glömde att göra länkarna klickbara.